Gå til innhold

Hvordan synes dere personalet i barnehagen bør kle seg?

Anbefalte innlegg

Hvordan synes dere at personalet i barnehagen kler seg?

Synes dere de kler seg for utfordrende? Evt, hva som gjør det?

Hva synes dere om de som går i minikjørt og singlet? Er det ok at de går i bikini? Burde de hatt en hvis skjørt lengde?

Håper det er noen som svarer, holder på med en prosjekt på skolen..

Fortsetter under...

I barnehager jeg har jobbet har grensa gått ved singlet og shorts og mennene gikk ikke i bar overkropp. Man kan ikke dra "kleskodene" for langt, men det er veldig upraktisk med høye hæler eller platåsko på skogstur :) Hadde aldri tillatt mine ansatte å gå i bikini på jobb!! Når porten er stengt derimot kunne de gått nakne om de ville..

Shorts og singlet syns jeg er ok, man flyr tross alt ute i solsteika hele dagen. Men jeg syns det bør være så det går litt nedpå låret i allefall. Har sett noen som går med skjørt som så vidt dekker rompa. Det syns jeg er ufint rett og slett, hører ikke hjemme i barnehagen. Mannfolk bør også beholde trøya på. Bikini er for meg helt utenkelig i barnehagen.

Man må bare tenke at man faktisk er rollemodeller for barna, så går man i minikjørt og utfordrende topp(ikke singlet), tenker man ikke over at man er rollemodeller. Man kan nekte så mye man vil, men barnehagepersonalet er faktisk en veldig viktig del i barnas hverdag, og vi påvirker barna veldig med det vi gjør! Jobber selv i barnehage,og vil også si at grensa går til skjørt i knehøyde eller shorts til lårene med singlet,men det at mennene tar av seg skjorta ser jeg ikke noe galt i. De kan liksom ikke ha på seg singlet, og ei t-skjorte kan varme noe sinnsykt i solsteika

Skjønte ikke helt den med at man ikke er en bra rollemodell hvis man går i miniskjørt, men at menn skal få lov til å kaste skjorta ??

:-/

Personlig synes jeg at man ikke bør gå i bikini eller bar overkropp, rett og slett fordi man er på jobb (!) og skal ha mange ulike samtaler med mange ulike mennesker i løpet av en dag.

Ellers når det gjelder klær synes jeg man skal kle seg med hele og pene klær, ikke slafsete joggeklær som mange gjør. Det henger også sammen med det jeg skrev i forrige punkt, og er også et uttrykk for respekt for jobben og menneskene man møter gjennom den.

Annonse

Singlet og skjørt/shorts på dame.

Singlet og shorts på menn.

Jeg jobbet sammen med en dame som alltid gikk i shorts og bikinioverdel, hun fikk reaksjoner av flere foreldre og styrer ga henne påbud om å ha på seg singlet.

Her hvor jeg bor er det så få dager i året med skikkelig steiksol, så da går jeg gjerne i shorts og bikinioverdel midt på dagen. Men jeg kler på meg igjen til hente tiden, i tilfelle noen skulle synes det er ubehagelig å se meg :) Ser ikke noe galt med det. Har et naturlig forhold til kropp og er det skikkelig varmt, så er det ok for meg og de andre jeg jobber med. Ellers så kler jeg meg ikke utfordrene på noen måte. Synes skjørt er upraktisk i jobben min, men ser ikke noe glat i at andre går i det. Miniskjørt blir litt dumt og passer bedre når man skal på byen og ikke jobb.

Når en skal på jobb i en barnehage så krever dette en del fysisk aktivitet. Man hjelper unger på med sko og jakker, leker med de på gulvet, rydder og lager til. Man må trøste de som slår seg, og hamle opp med de små hissigproppene. Man må løpe etter de som stikker av og kanskje hente en liten stakkars ned fra lekehuset siden hun ikke tør å krabbe med selv. Det sier seg selv at man bør ha klær som tåler disse arbeidsoppgavene. Det nytter ikke at puppene faller ut hver gang du bøyer deg ned for å plukke opp noe fra gulvet, og smale skjørt er ikke det beste hverken å løpe eller klatre i. Og en mann som kaster skjorta vil fort oppdage at det finnes en skokk med unger som føler for å gjøre akkurat det samme. Og en treåring som sitter ute i bar overkropp kan fort bli både solbrent og syk.

Likevel er det helt ok å pynte seg litt, være pent og skikkelig kledd. Det gjør noe med selvtilliten vår, og det sier noe om at personalet er profesjonell også utad.

Lykke til med prosjektet. Hvilken skole går du på?

De får vel kle seg som de vil syns jeg, uten at jeg behøver å mene noe som helst om det. Jeg vet at sønnen min ikke får barndommen sin ødelagt av å se noens pupper detter ut av utringningen sin.

Jeg vil tro at antrekk i en barnehage begrenser seg selv til å bli noe enkelt og praktisk, og solhungrige nordmenn (kvinner) vil nok gå i bikinioverdel når det er varmt nok.

Annonse

Jeg mener at singlet med "stropper" kan virke støtende for noen. Bikini bør dem holde seg unna, de er på jobb som alle andre mennesker. Mennene kan da alltids ta på seg en singlet. Shorts og skjørt bør ha kneelengde.

Ikke at det var det saken handlet om, men jeg ville ikke satt pris på at barnehagepersonalet tok av mine barn på overkroppen i sola. Både jeg og de har lys, solømfintlig hud, og jeg lar dem så godt som aldri gå i bar overkropp om sommeren! Solkrem eller ikke.

Hos oss er også grensa singlet og shorts. Og vi tar da ikke av barna på overkroppen om dere ikke vil!!!! Bare å si fra det-foreldresamarbeid er viktig, men jeg sitter jo ikke inni hodet til foreldrene og vet til en hver tid hva de vil! Dessuten kan vi som jobber i barnehage bruke hue å.......

De ansatte skal være "påkledd", altså ikke i bikini. De er jo der for å gjøre en jobb og skal være kledd til det. En topp med stropper er helt greit, shorts også. Miniskjørt er upraktisk.Jeg reagerer av og til hvis fjolle-faktoren er høy også jeg. Trange bukser og masse sminke blir for dumt.

At barna ikke kan være i bar overkropp hvis det er varmt nok, det synes jeg er rart! Så lenge de blir tilstrekkelig smurt med solkrem selvfølgelig og at klærne kommer på hvis de allikevel blir solbrente. At barn ikke tåler trekk i mange og 20 grader, det mener jeg faktisk er bare tull.

Da er jeg glad jeg ikke har mitt barn i din barnehage.

Jeg besøkte en gang en barnehage som gledet seg slik over sommer og sol at de lot barna løpe gjennom spyleslangen i bare trusa. Greit nok at det var sol, men jeg hadde faktisk langermet genser på og synest det var passe. Denne episoden synest jeg var svært lite forsvarlig, så da jeg skulle søke etter barnehageplass senere prioriterte jeg helt andre barnehager.

Jeg synes de kan gå i hva dem vil jeg, så lenge de er kledd for hva de skal gjøre. Er det sol og sommer, ser jeg ikke noe galt i at de sitter i bikinioverdel om de sitter og titter etter barna. Hdde de gått i bikinioverdel inne, når de var inne hadde jeg kanskje tittet litt rart. Bikinioverdel hører sommeren til, og jeg synes ikke vi voksne eller barna har noe vondt av å se på det. Vil ikke tro at det er så mange som jobber i barnehage som bruker så små bikinioverdeler som superstjerne en ser bilde av i Se&hør bruker, de er ikke akkurat praktiske når det er barn i nærheten.

Synes det blir for teit å bestemme hvem skjørtlengde en skal ha på seg. Selv synes jeg det er mer praktisk å ha kort skjørt om jeg skal herje rundt sammen med ungene, enn ett skjørt som går nedenfor kneet. Har litt mer bevegelsesfrihet da. Men bruker strømpebukse under, de trenger ikke se hvilke farge på trusa jeg har liksom. Ikke hadde jeg følt meg konfortabel med at de så det heller.

Hun ene som jobber i barnehagen her, går så og si alltid på høyhelte sko, hvertfall inne og når de er ute i barnehagen. (regner ikke med hun gjør det på tur) Synes det var litt merkelig til å begynne med, men nå hadde det blitt feil om hun brukte andre sko. Da hadde det ikke blitt henne, høre klakkingen fra skoene hennes er kjempe koselig. Ungene lyser opp når de hører den. Så slike ting syns jeg hadde vært leit om det ble slutt med, om det ble innført kleskoder. Synes sunnfornuft er det beste, og de fleste klarer det veldig bra synes jeg. Hvertfall alle de jeg har vært borti. Evt kan jo lederen siifra om folk blir støtt, eller reagerer.

1 Vi kler ikke av barna før det er veldig godt og varmt.

2 Dersom noen foreldre sier i fra at de ikke ønsker at barnet skal kles av, så respekterer vi det. (de fleste syns imidlertid det er ok)

3 Hos oss får barna bade i spreder/hageslange/vannsklie på varme dager. Men det samme gjelder her ang foreldre som ikke ønsker dette. De fleste har med seg badetruse/badedrakt sommerstid.

4 I barnehagen der jeg har mine barn, får de også bade i spreder i varmen. Helt ok syns jeg.

5 Å prioritere barnehager ved søkning, ut fra bading sommerstid, kan for din egen del føre til at det er dere selv som taper i forhold til andre pedagogiske ting. Barnehagene bryr seg sannsynligvis lite om akkurat det.

6 Tror de aller fleste bhg respekterer foreldrenes ønsker rundt bading og avkledning.

7 Vi bruker faktisk hodet selv, og tenker.

Jeg syns at de ansatte er på jobb og det er ikke fritid. Bikini hører til fritiden deres. Så nei, jeg hadde nok reagert hvis jeg kom til et badestrand-miljø.

Shorts og t-shorte er riktige klær å ha på når det er varmt. Syns de ansatte det er for varmt må de kanskje i skyggen. Barna har vel heller ikke godt av å være i solen 6 timer om dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...