Gå til innhold

Hvor skal man bo??

Barnkanskje? m liten prinsesse

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat vært en liten tur innom solskinnsnuppa'er og lest litt om sørlandet og husplaner og og.. og saken er som følgende..

Hvor har man egentlig lyst til å bo? Nå bor vi i Oslo, har alt tilgjengelig. Bor midt imellom familiene våre og stortrives MEN! Så vil man jo gjerne ha dette huset (vi bor i tillegg i 4 etg uten heis og kunne trengt mer plass..). Og hus i Oslo koster skjorta, det er jo kjent fenomen. så dersom man flytter lengre vekk får man større hus og hage og et koselig lokalsamfunn men mister også mange fordeler som mangfold av restauranter, cafeer, kulturelle steder etc..

Men reiser man retning feks sørlandet er det nydelige hus, sjøen er i nærheten, det finnes små byer osv osv.. MEN familien bor dertil lengre unna.. Og planlegger man barn bør man kanskje ha familie i nærheten.-- eller?? noen som har erfaringer, tips, tanker eller som rett og slett deler samme problemstilling som meg.. HVOR SKAL MAN FLYTTE HEN? Bør man flytte i nærhet av familie (er vel det som har mest fokus i fht barn og barnevakt++), ville du flyttet til By eller Land..?

Hehe.. kanskje litt difus tråd, men håper noen har tid og lyst til å dele litt tanker... (er syk så har skummelt mye tid å slå ihjel...hehe..)

venter spent..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9004881-hvor-skal-man-bo/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner hva du mener, men jeg vet ikke helt hva jeg skal svare. Jeg flyttet etter jobb, men samtidig var det helt tilfeldig hvor jeg søkte. Vi bor veeeldig langt unna våre familier så vi hadde ikke det å ta hensyn til når vi skulle flytte enda en gang. Men vi flyttet til Tønsberg som vi syns er en veldig sentral by. Passelig stort,og en kjempefin by! Angrer ikke et sekund! Dessuten så er det ikke spesielt langt herfra og inn til hovedstaden, og det er et stort pluss!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9004881-hvor-skal-man-bo/#findComment-9006865
Del på andre sider

Vi planlegger Kristiansand/Arendal. Som jeg skreiv i solskinnsnuppetråden (artig ord ;o) ), så er min samboer fra sørlandet. Jeg ser på det som veldig positivt å flytte nærmere hans familie, i og med at han på sikt får en pendlejobb.

Ser det som en nødvendighet å flytte til et sted hvor vi lett kan reise ut fra (fly, tog, båt). Det skal ikke være et ork å besøke familie andre steder i landet, dra på ferie etc.

Kunne gjerne tenke meg å bo i Oslo, men ser at det blir altfor dyrt for oss. Vil ikke bo oss i hjel heller ;o)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9004881-hvor-skal-man-bo/#findComment-9006939
Del på andre sider

Vet hva folk sier om Drammen men jeg kaster meg utpå for det... Drammen er blitt en veldig fin by, det er ikke altfor dyrt med hus her (sett i forhold til Oslo), det er 40 min med tog/bil til Oslo, og antagelig ikke så langt fra familiene deres... Jeg stortrives her. Jeg har familien min her i umiddelbar nærhet, og jeg kommer aldri til å flytte langt fra dem. Familien til sambo bor i Nordland, og det syns jeg er veldig trist. Jeg liker å ha et nært forhold til begges familie. Men man lærer å leve med det og...

Men, da har i allefall jeg gjort mitt for å gi et litt bedre inntrykk av "harrybyen" Drammen ;)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9004881-hvor-skal-man-bo/#findComment-9007009
Del på andre sider

Jeg bor jo selv i Porsgrunn som er en liten by, det er som du sier ikke mangfold av cafèer, kulturelle ting etc. men det finnes jo noe til de aller fleste, også er det jo et helt nydelig naturmiljø rett på utsiden av døra. Man kan jo få relativt billige hus nære byen(som selvfølgelig er MYE mindre enn Oslo) i barnevennlige strøk eller litt utenfor nær vannet. Jeg kunne ikke tenke meg noe annet. Nå har jo vi familie på begge sider i samme by så dette er jo et eksta pluss selvfølgelig, så kan vi jo om vi ønsker det ordne barnevakt en helg og ta en tur til Oslo og nyte storbylivet og da blir det jo ekstra morro;)

Det er ikke lett å anbefale noe for vi er jo alle så forskjellige, men nå har jeg jo fortalt litt om hvordan jeg syntes det er å bo i en liten by, og Porsgrunn er jo en VELDIG liten by i forhold til Oslo:)

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9004881-hvor-skal-man-bo/#findComment-9007901
Del på andre sider

Hehe.. nesten bare solskinnssnuppa'er her i tråden... :)

Jeg har akkurat de samme tankene som deg Barnkanskje?!! Vi liker veldig godt å være midt i smørøyet her i majorstuen - og å flytte ut av sentrum, og kanskje til og med ut av byen oslo generelt, er litt skummelt! Men så vil vi gjerne bygge, og det kunne vi gjort f.eks. i bærum eller nesodden, men ikke uten å bo oss halvt i hjel!

Derfor tenkte vi som *MIAMI* på Arendal/Kristiansand - har et vennepar og min samboer sin tante fra Arendal som skryter det opp i skyene! Og selv liker jeg veldig godt kr.sand. og grimstad/lillesand. Der kan vi bygge mye større for halvparten av pengene sannsynligvis.

Men så har vi jo tanker for mer enn bare hus når det gjelder hvor hen - vi ønsker å bo ikke så fryktelig langt fra jobb og for oss må det da bli en plass med litt størrelse. I tillegg er vi steinerskole interesserte så det må være en slik barnehage/skole i nærheten. Og som ei nevnte - transport ut er et must - vi reiser ofte til utlandet og syns det hadde vært greit å bo ikke så forferdelig langt unna flyplass. Til slutt - klima - jeg er plaget med kronisk bihulebetennelse i fuktige strøk samt halsbetennelse, og kan derfor ikke bo på vestlandet, men sol i sørlandet frister og passe stabil vinter er jo greit slik som på østlandet.

Når det gjelder familie er det egentlig det samme hvor vi bor hen i Norge, for vi har bare familie i utlandet likevel (bortsett fra min far i Mandal - og det blir sporadiske besøk dit). Så det blir uansett lite med familiebarnevakt og besøk på oss - satser på gode venner vi!

Vi er ikke noe nærmere å bestemme oss egentlig, men tanker rundt flytting blir litt sånn som med babyprøving - en dag vil vi og en annen dag vil vi ikke! Det ordner seg nok tilslutt! Men kanskje vi skulle samlet en gjeng solskinnssnuppa'er i Arendal/Kr.sand området??

Klemmer

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9004881-hvor-skal-man-bo/#findComment-9010543
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for masse spennende lesning! Er kjempespennende å lese litt om hva andre velger og hvilke kriterier man har. Er såklart enig med deg Anonym om at det er så og si umulig å foreslå for andre hvor man skal bo. Men likte veldig godt å lese andre sine tanker. Om ikke annet bare for å "snakke" litt om hva dere andre tenker er viktige kriterier på bosted.

Høres ut som det er flere som oss. På noen måter skulle jeg ønske jeg var deg Bellababy som kunne velge fritt rundt og ikke har så mange familieforpliktelser her i Norge, men klart alt har sine fordeler og ulemper ;o) Og vi står jo absolutt fritt til å bo akkurat hvor vi vil allemann. Selv ble jeg enebarn for noen år siden så begrenser seg nok litt hvor langt unna mor og far jeg har hjerte til å flytte. Men har faktisk tenkt både på Drammen og Tønnsberg. Så var litt festlig å lese innspill fra begge steder.. Og sørlandet er så fantastisk, så om jeg var deg Bellababy vet jeg klart hva jeg ville gjort..hehe.. Men så er det noe særegent med Oslo også. Liker oss godt her i tigerstaden ja ;o) Det flyttes nok ikke med det første. Men kjempeartig å lese innslag. Og dersom det er flere som har tips og tanker så please kom så med det!

:o)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9004881-hvor-skal-man-bo/#findComment-9021728
Del på andre sider

Jeg har også stilt meg det spørsmålet tusen ganger; nemlig hvor skal vi flytte hen??? Jeg har alltid hatt en drøm om å få meg et sørlandshus i Kristiansand, i nærheten av sjø. Synes det er helt nydelig der, og dialekten er jo bare helt fantastisk :) Men når alt kommer til stykke så blir jeg nok værende her jeg er....her har vi familien 15-20 minutter fra oss, og de stiller gladelig opp som barnevakt hvis det skulle være noe. På den måten får jeg og sambo muligheten til å være for oss selv innimellom:)

Jeg er en veldig "hjemmekjær" person, og har ikke så lett for å flytte langt bort. Og så tenker jeg på Victoria også. Hun går i første klasse og har dannet seg et godt nettverk i området her. Har ikke lyst å løsrive henne fra det. Hun er veldig sjenert, og jeg tror hun hadde hatt litt vanskelig for å finne seg til rette i en helt annen by.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9004881-hvor-skal-man-bo/#findComment-9024812
Del på andre sider

Hmm... enda et viktig fokus.. Man bør liksom finne stedet før barna har sitt eget lille nettverk å ta vare på som du sier. Er faktisk ikke bare bare for små å flytte heller. har faktisk passet barn helt ned i 2 års alderen som brukte lang tid på å tilpasse seg nytt sted og hus.. Utrolig hvor tidlig de starter å etablere seg de og..

Veldig bra info her inne assa :o) Og gøy å høre mange vinkler!

Drømmer selv om sørlandshuset.. er helt fortryllende med sjøen, roen og ja... *drømme*

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9004881-hvor-skal-man-bo/#findComment-9025128
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...