Gå til innhold

F&#¤§§@a NAV!!!


Hermelina

Anbefalte innlegg

Si meg, kan de ikke sitt eget regelverk der på trygdekontoret??!!!

I så fall gir de ut feil informasjon når vi har både vært der og ringt for å spørre om våre rettigheter. Blir så sur og irritert, for ikke å snakke om samboerens humør...

 

Sitter og leser loven og forstår ikke hvordan de kan tolke den dit de har gjort.

Jeg studerer og har nå gått tilbake til heltidsstudie mens pappaen er hjemme med mini. Ifølge reglene har han da rett til 39 uker permisjon når jeg ikke har opptjent rett til fødselspenger. Loven sier helt klart at permisjonen må starte senest 12 uker etter fødsel hvis han ikke skal tape tid i stønadsperioden.

Nav mener i sitt vedtak at han måtte ha begynt sin permisjon 6 uker etter fødsel for å "beholde" alle 39 ukene, sånn at han nå har mistet 6 uker av permisjonen sin, og må begynne på jobb igjen i november i stedet for januar (inkludert 4 uker ferie). Eller noe sånt, for jeg klarer bare ikke å skjønne hva de har regnet og hvordan de har kommet frem til det!!

 

Ta en titt her, hvis du orker, og fortell meg hvordan du leser loven:

 

http://rundskriv.nav.no/rtv/lpext.dll/kapitteloversikt/e05/e05k14?f=templates&fn=main-j.htm&2.0

 

Mulig jeg må ha ting forklart med teskje, men jeg har ikke tenkt å gi meg på dette!!

 

¤sint¤

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beklager, må visst gå inn via nav.no

- familie og omsorg

-> svangerskap, fødsel og adopsjon

-> foreldrepenger ved fødsel

 

og så inn på Regelverk: Folketrygdloven kapittel 14: Ytelser ved svangerskap, fødsel og adopsjon. Se spesielt § 14-14 Særlige regler der bare far har opptjent rett til foreldrepenger, og §14-13 Generelle vilkår for farens uttak av foreldrepenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt håpløst. Jeg har ikke vært inne og sett på regelverket, men ei venninne av meg og mannen havnet i omtrent samme situasjon. Han også mistet 6 uker, fordi de gjorde det de trodde var riktig, men som nav mente var feil. Og de hadde SNAKKET med ei av de som jobber der, og rett og slett fått feil info. Det er litt sånn at du får nytt svar for hver gang du ringer. Håpløst.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det regelverket er vel så innviklet og kronglete at de som jobber i trygdeverket har problemer med å tolke det selv tenker jeg..... Håpløst å få så mye forskjellige tilbakemeldinger.....

Du får ringe og kjefte litt og kreve å få svar...

Lykke til:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min søkte på permisjon også fordi jeg har begynt å studere igjen. De på NAV sa at de 39 ukene begynner 6 uker etter fødsel uansett og hvis du begynner senere får du mindre tid. Desverre kan man ikke bestemme når de 39 ukene begynner :(

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det står jo ikke noen steder at de 39 ukene begynner å løpe fra 6 uker etter fødsel. Det står at faren må begynne sin permisjon senest 12 uker etter fødsel, begynner han etter det vil han få fratrekk i sin maksimale stønadsperiode.

Vi har vært i kontakt med nav så mange ganger det siste halvåret for å være sikre på våre rettigheter, og da er det ingen som har sagt noe om at de 39 ukene til far begynner fra 6 uker etter fødsel. Så da er det brudd på forvaltningsloven i forhold til NAVs plikt til å veilede og opplyse om våre rettigheter og plikter.

Hadde noen fortalt oss at de 39 ukene begynte da så hadde vi selvfølgelig ikke bråket så mye med det nå!!

Hun som vi har snakket med tidligere skal ringe meg tilbake idag, så da får vi se... Sier hun det samme som de to andre skal vi få noen med juridisk kompetanse til å lese gjennom loven og sende en klage!

 

Jeg vet de har mye lovverk å forholde seg til på trygdekontoret, men de burde i det minste enes om hvordan loven skal tolkes, slik at man ikke får flere ulike svar på det samme spørsmålet.

 

Neste gang vi får barn skal vi være et A4-par, der begge er i full jobb, med alle rettigheter og alt skal være i orden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde det var regler om at de første 3mnd var forbeholdt mor og at far ikke kan dem over uansett. Det er kommet nye regler fra 1. jan så det du fikk vite før jul stemmer ikke nødvendigvis nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...