Gå til innhold

Kjeder de seg hjemme etter at de starter i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Hei

Er så mange som forteller at barna trives så godt i barnehagen at de kjeder seg hjemme og på ferier, og man må finne på mange aktiviteter i helgene for ellers så kjeder de seg.

Skal snart sende vårt barn i barnehagen og dette skremmer meg litt. Er redd for at dette er tegn på at de mister egen krativitet/idéskapning og må ha andre til å sette i gang aktiviteter for dem. Er også redd for at de mister litt av roen - f.eks til å sitte å tegne eller lese en bok. At alt må skje i et høyere tempo og at man må finne på noe nytt hele tiden. Er i tillegg redd for at de mister evnen til å leke alene med seg selv og krever oppmerksomhet og delaktighet fra andre for å få igang og oppretttholde lek.

Dere som har barn i barnehagen har dere merket slike endringer på deres barn? Hvis ja - hvordan tolkere dere og forholder dere dere til dette?

Dere som jobber i barnehagen - ser dere også at det er slik?

Fortsetter under...

Nei, jeg har overhodet ikke merket at han kjeder seg mer hjemme etter at han begynte i barheagen. Han trives godt i barnehagen, og han synes det er deilig å komme hjem til sine egne leker osv.

Jeg synes nesten det er mer k ,logisk at de ikke kjeder seg mer, fordi de jo er mindre hjemme og da ikke blir så "lei av" å være der, i de vante rommene og med sine egne leker.

At det snarere er fint for dem med den avvekslingen de får mellom hjem og barnehage.

Nei, det har jeg ikke merket i det hele tatt. Det er ikke skrekkelig mye styrte aktiviteter for de minste i barnehagen, de pusler mye rundt og finner på ting selv. Min toåring synes det er helt kjekt å komme hjem til egne ting, leser og tegner og koser seg, og storkoser seg i barnehagen også.

Derimot må man selvsagt finne på ting i helger og ferier, kan ikke bare dasse inne med dem hele dagen, men sånn var det før han startet i barnehagen også. Det er vel bare sånn barn er. Aktivitetene trenger ikke være mer enn å gå ut i hagen eller i butikken så det ligger innenfor mulighetens grenser.

Barn som har fått smaken på å være sammen med gjevnaldrende savner ofte dette hjemme og på ferier. Hvis man da ikke lar dem være sammen med gjevnaldrende hjemme og på ferier!

De krever IKKE oppmerksomhet og delaktighet fra voksne for å få igang og oppretttholde lek. Bare en lekekamerat.

Dette gjelder ikke spesielt barn i barnehage, men hvilke som helst barn som har opplevd gleden ved å være sammen med andre barn.

Han på to har det helt fint hjemme med meg. Jeg ser ingen tegn til at han ikke har det bra eller kjeder seg, men jeg unngår å gå forbi barnehagen dagene han har fri fordi han blir så lei seg når han ser at det er barn der og han ikke kan.

Han på snart 5 har det også fint hjemme når han har fri, men hadde nok ikke blitt lei seg om han hadde hatt full plass i barnehagen... Selv om han gjerne skulle hatt full plass i barnehagen vet jeg at han har godt av å være hjemme en dag ekstra.

Om barnet kjeder seg eller ikke tror jeg kommer an på personligheten, alderen og om det trives best hjemme eller i barnehagen i utgangspunktet. Synes ikke det gjør noe om ungen kjeder seg litt. Tror at vi som foreldre gjør ungene en bjørnetjeneste hvis vi prøver å underholde dem til enhver tid eller prøver å etterlikne noe(n) vi tror er bedre enn oss selv.

Mine to på 2 og 6 trives godt i barnehagen og har mange venner der - men jeg har dem hjemme hver gang jeg har fridag eller annen ferie - og de storkoser seg hjemme også - selv om jeg ikke organiserer lek og aktiviteter her hjemme. Det er godt å være hjemme i litt roligere omgivelser - også for et lite barn. Jobber selv i barnehage og ser mange barn komme hver eneste dage til tross for at evt. mor er hjemme med mindre søsken eller når foreldre selv har fri. Synes dette er en trist utvikling.

Viktig å lære barn å være litt alene innimellom og ikke bli avhengig av at andre legger opp løpet hele tiden.

Annonse

Hei

Flott å høre at der er mange som ikke synes det er slik :)

Ønsker at barna min skal trives i lek med andre så vel som i sitt eget selvskap. Skal prøve å bygge slike verdier i mine barn og det er flott at barnehagen ikke ser ut til å ha for mye påvirkning i "feil" retning :)

Takker for svar.

HI

Ungene koser seg i barnehagen, hun minste på to koser seg nok mest.

Hun på fire synes det er veldig godt å være hjemme, så hun vil helst være hjemme meg meg om jeg ikke skal på jobb når hun skal i barnehagen. De har heller ikke fullplass, så vil ha de i barnehagen de dagene de skal, om vi ikke finner på at vi skal gjøre noe helt annet en sjelden gang.

Men hun eldste syns det er veldig deilig å komme hjem, da begynner hun med engang å leke for seg selv, eller med lillesøster. Merkes godt at hun synes det er best når det ikke er veldig mange rundt henne, og leker også best da.

Jeg organiserer lite her i heimen, leke gjør de for det meste på egenhond om det ikke er noe spesielt vi finner på. De får lov til å kjede seg, det synes jeg de bare har godt av. De skal ikke kunne trnge å bli satt igang med noe bestandig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...