Gå til innhold

noen som har tips for at...

Anbefalte innlegg

...lillegutt skal sove litt lenger om natten?

I natt igjen har det vært amming hver 2. time. Sovnet halv ti igår, men så var det mat kl 1, 3, 5, 7.... sukk. Jeg vil sove om natten jeg også!!!!! :-(

Er jeg heldig går det i 3. timers intervaller, men det er av de sjeldne.

Jeg fullammer og han spiser fint, men kanskje jeg skulle begynne med velling jeg også og muligens få noen flere timers søvn om natten...?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9000730-noen-som-har-tips-for-at/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd å bysse, eventuelt gi smokk i stedet for å amme. Vi har begynt å gjøre dette når snuppa våkner på natten, for ellers våkner hun og bare kose-spiser. Hun får selvsagt fortsatt mat dersom hun virkelig er sulten, men det merker vi fort når er for da vil hun ikke la seg bysse.

Et annet forslag er å legge han til brystet oftere på kvelden, slik at han får "spist seg opp". Da pleier mange babyer i hvert fall å ha én lengre soveperiode først på natten før de går tilbake til vanlige intervaller.

Et siste forsøk kan jo være å gi mme eller litt velling (som du skriver) på kvelden, men vær klar over at noen babyer reagerer på dette når de er så små med luftsmerter (dersom det er siste måltid før kvelden). Det er egentlig bedre å gi velling/grøt litt tidligere på dagen de første gangene, for å teste babyens reaksjon.

Lykke til!!

Takker. Jeg synes jo mat hver 2.time på kvelden er ofte da, men kanskje prøve hver time. Om natten er han helt tydelig sulten, smokken kommer rett ut igjen, og han leter etter puppen med en gang jeg tar ham opp. Sluker innpå maten også. Han sovner heldigvis fort igjen, men det gjør jo ikke jeg.

Jeg er jo bortskjemt...sover hele natten her. Men det er mulig at de rett og slett lager sin egen rytme eller vane, og at den faktisk kan være vanskelig å snu på...Liva sover til faste tider...da blir hun plutselig veeeldig trøtt og MÅ legge seg. Matøktene går litt over stokk og stein, aldri sånn som du har det m hver 3. time og sånn:)...det misunner jeg deg:)Jeg vet at man kan være litt "gjerrig"m nattmåltidene, men det spørs om gutten din kanskje er litt for liten:) Snakk m HS:) Smokk er et lurt knep:)

Annonse

Skal på 3mnd-kontroll på mandag. Får høre om hs har noen tips også. Kan jo gjerne prøve med bare smokken litt oftere om natten. Men når småtten er urolig ligger jo jeg våken uansett. Sambo merker ingenting, og DET irriterer meg nesten mer. Han sover natten gjennom og aner ingenting om hva vi to styrer med. Klager på at han er trøtt om morgen. hrmf! svarer jeg da.

;-)

Prøv å gi han litt vann istedet for pupp på natta enkelte av gangene han våkner. Tror neppe han er sulten hver andre time... det kan jo også være at han sovner før han får spist seg orntlig mett, og dermed blir sulten igjen litt for fort?

Har det akkurat som nutri... ammer annahver time hele natta. Det blir en vond sirkel fordi jeg da er sliten på dagen, produserer mindre melk og vesla blir ikke skikkelig mett på kvelden. Har prøvd litt velling, men har nok gitt litt for lite for hun sover ikke bedre av den grunn.

Var jo flere gode råd i tråden her:) Skal iallefall prøve å bysse og smokke litt før hun får pupp, så får vi se... hun trengte jo ikke mat så ofte tidligere så det kan godt være kosen hun trenger.

Du kan eventuelt begynne med velling. Jeg har undersøkt dette masse nå siden tulla mi ikke legger på seg, og du kan fint gjøre det. Overlegen på St.Olavs (spesialist på spedbarn) sa det gikk helt fint å gjøre det fra ca 3 mnd. Da bruker du ikke ferdiglaget velling nei, men du lager den selv. Kjøp Nestele sin RISgrøt fra 4 mnd (trinn 1). Det er viktig at det er den sorten som blandes med morsmelk.

Det du gjør da er at du blander en ts (kan være litt toppet, men ikke fjelltopp) grøtpulver i kveldsmelka og gir det på flaske (må være min. 100 ml melk). I tillegg har du en dråpe maltekstrakt i flasken (den er seeeeig, så en dråpe maltekstrakt er MYE større enn en dråpe vann). Maltekstrakten må blandes inn mens melka er varm (kroppstemp) for å få det til å blande seg. Når malkekstrakten er blandet inn i melka så tar du i grøtpulveret og blander det inn. Rist gjerne litt for å sørge for at pulveret blander seg skikkelig inn. Bruker du veldig små hull i flasken må du kanskje opp en smokkestr siden det blir bittelitt tykkere konsistens på melka. Vellingen må gis med en gang.

Du velger selv om du vil prøve. Jeg vet mange stiller seg negative til dette, siden det står 4 mnd på pakken, og babyene er bare drøyt 3 mnd. Men det er jo langt fra snakk om å gi grøt. Bare bittelitt grøtpulver i melka. Det gjør de på refluksbarn fra ca 4 uker...

Jeg har gjordt det i 3 dager nå med stort hell. Ingen hard mage eller noe slikt. Har måttet prøve pga lav vektoppgang.

Bare hyggelig. Dersom de to første avføringene er normale kan du dobble dosen (altså gi en toppet ts i melka til de to siste måltidene, ikke to ts i samme måltid). Det bør gå to avføringer og minst tre-fire dager før du dobler dosen for å være sikker på å unngå magaproblemer. Etter noen dager spiller det ingen rolle hvor mye melk det er sammen med måltidet (kan f.eks være bare 50ml melk og i toppet ts grøtpulver).

Annonse

Hei. Jeg sleit også med dette problemet. Ble helt utslitt. Så slo tanken meg at hun kanskje luktet meg, og ville ha litt ekstra kos om natten. Flyttet like godt barnesenga inn på barnerommet. Hun er jo 3 mnd, så det skader jo ikke at hun ligger på eget rom... Hun sovnet kl 20.00, og sov helt til 02.30, så til 05.40, også sto vi opp kl 8. I natt sov hun til 3, og så til 5.20.

Nå er vi uthvilte og i godt humør alle tre.

synes liksom det er for tidlig å flytte ham inn på eget rom. (dessuten har vi ikke begynt å fikse på barnerommet). Kanskje begynne med å flytte ham lenger bort fra min side av sengen.

Prøvde med byssing i natt. Men det resulterte bare i at jeg holdt på 1 time med smokk og bæring uten at han roet seg. Ammet, og han sovnet på 5 min. Det jeg ønsker er å få han til å sove lenger. Må jeg opp like ofte for å bysse som for å mate er jo smame shiten, jeg går glipp av sønv og blir sååå trøtt om morgen og dagen...

Takker for alle tip så langt. Vi får prøve oss gjennom dem.

=)

Jeg er i akkurat samme situasjon, ammer hver andre time og hver time om kvelden. Jeg tror rett og slett han har lest Fedon sine bøker og spiser ofte og lite for å få flotte lubne lår.

Jeg har innfunnet meg med at dette kan vare i 3 måneder til. Det som hjelper meg litt er å bare skifte bleie når det er bæsj og prøve å ikke vokne for mye når jeg er oppe bla. ved ikke å åpne øynene for mye.

Jeg sover ikke om dagen men prøver å få masse frisk luft og aktivitet. Jeg legger meg i 22/23-tiden hver kveld. Lillegutt legger seg 19, da får jeg et par rolige timer om kvelden. Føler disse rutinene gjør det lettere for meg å sovne igjen etter amming.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...