Gå til innhold

plaget av sopp i underlivet?

Anbefalte innlegg

Er det flere enn meg som plages av dette?

ca en uke etter sist canesten-kur,var det i gang igjen.Evig rundans dette.Har ikke hatt sex i mellomtiden så det er ikke der det kommer fra.

Hørt at det er vanligt når man er gravid....men dette....igjen og igjen..nekter jeg å godta...Hva sier dere???

jeg er forsiktigt med søtsaker pga dette.Drikker vann eller appelsin juice.Skal være gunstig med rent vann eller sure drikker for å holde soppen litt mer borte.Søtt gir bare grobunn for oppblomstring av soppen.

Lei hele styret med dette.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9000160-plaget-av-sopp-i-underlivet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, sopp er skikkelig kjipt. Har hatt to eller tre runder med sopp nå i svangerskapet, og ca en gang i året før det, tror jeg. Er noe skikkelig herk, og ble nesten deppet da jeg fikk høre at det var vanlig med mer under graviditet. Så jeg leste litt om emnet, her og der på nettet. Tenkte først på å råde deg til å unngå søtt, men ser jo at det gjør du allerede. Men jeg kan jo liste opp alle andre ting som kan hjelpe, selv om det ikke er sikkert det funker på deg.

Spis sure melkeprodukter som yogurt og kulturmelk. Men bare naturell, for de med frukt inneholder helt sykt mye sukker, så det er ikke noe vits. Dette er for å hjelpe balansen i skjeden, bakteriene der liker å spise sure ting, som appelsinjuice og surmelk. Soppen liker sukker.

Du kan prøve å gå med skjørt uten truse, hvis det er varmt nok. Da får du luftet ut litt, og det blir ikke så varmt og klamt. Sopp trives kjempegodt når det er passe varmt og nok fuktighet. Sov uten truse om natten, av samme grunn.

Truseinnlegg kan du gjerne droppe, skift heller truse to ganger om dagen hvis du har problem med mye utflod.

Sørg for å vaske trusene dine på minst 60 grader, det tar knekken på soppen. 40 holder dessverre ikke (gjett hvem som fant ut at nå var det slutt på å bruke de fine trusene og over til å bruke bare hardføre bomullstruser i minst et halvt år...)

Unngå å vaske deg med såpe i skrittet, bruk bare vann. Ikke vask for ofte heller, maks en gang om dagen.

Få partneren din til å ta behandling for sopp også. Selv om dere ikke har sex, så tror jeg det kan smitte via sengen også. Det er jo ikke så vanskelig å komme borti hverandre i en dobbeltseng, selv om man ikke nødvendigvis ligger sammen. Litt usikker på dette.

Bruk salve i to uker, begge to, selv om det står at du kan gi deg etter én/to dager etter at du er symptomfri. I tillegg må du ta disse stikkpillene i begynnelsen av kuren, tror ikke det har så mye å si om du tar en stor eller mange små, jeg har i alle fall ikke merket noen forskjell.

Til slutt, prøv et annet merke enn Canesten. Det finnes små forskjeller på hvilken type sopp man får, og Canesten tar ikke knekken på alle.

Puh. Dette ble skikkelig langt jo. Håper at i alle fall NOEN av tipsene kan brukes. Og lykke til!

Hei.

Takk for alle gode tips.Må nok si jeg har prøvt dem alle:(

Samboern min tok kur samtidig som meg sist gang.Men her er det i gang igjen.Har ikke hatt sex i mellomtiden.Jeg blir gal av dette.Det eneste jeg ikke har prøvd er å bytte til et annet sopp-merke.Får prøve det.Har lagt mye på meg i svangerskapet så det er ganske så tett mellom lårene mine.Ikke rart om det er lunt for soppen der oppi:)

Uansett,takk for at du tok deg tid å skrive tilbake:)

Annonse

Jeg var veldig plaget en periode, til slutt gikk jeg til innkjøp av nye truser, vasket på 60 grader og fulgte et kjerringråd om å stryke de på sterk varme akkurat i skrittet (for en periode, til plagene forsvant). Funket veldig bra, og har ikke vært plaget siden=)

Alle mine truser har alltid blitt vasket på 60 grader.Får ikke helt til å vaske trusene på 40 gr.truser på finvask høres ikke helt rent ut...

Men å stryke de i skrittet har jeg aldri prøvt eller hørt om.Takk for tipset.Jeg hiver meg i gang med det samme.Her skal det prøves det som prøves kan.Er sååååååååååååååå lei av den soppen.

tusen tusen takk for tipst.

For meg hjelper det å sove uten truse, og jeg bruker dopapir i trusen istedet for truseinnlegg. Jeg har veldig mye utflod og jeg skifter ut papiret for hver gang jeg er på do. Dette gjør en veldig stor forskjell for meg, og bryter jeg disse "reglene" kommer irritasjoner med en gang!

Annonse

Dumt spørsmål, men har du prøvd å snakke med legen? Det kan jo hende at det ikke er sopp du har, men en form for infeksjon som gir lignende symptomer. Ikke det at jeg kommer på hva det kan være, sånn i farten, men det kan jo tenkes at noe slikt finnes?

Det virker jo som om du har prøvd absolutt alt.

...

Forresten, jeg kom på et kjerringråd til. Har aldri helt skjønt hvordan man skal gjennomføre det, men det skal altså hjelpe å vaske seg med naturell yogurt. Usikker på om det er meningen at man skal bruke det inne i skjeden også, eller bare utenpå. Uansett skal det erstatte intimvasken en periode, og gi melkesyrebakteriene en aldri så liten boost. Og det skal brukes over hele underlivet, inkludert rompesprekken og opp til litt over klitoris. Det gjelder vel også Canesten/andre midler, smør inn hele stasen.

Forresten, du bruker vel ikke såpe? Kun vann og/eller intimvask, og helst ikke mer enn en gang om dagen, pluss etter sex. Såpe dreper jo de bakteriene som skal være der, så det må du for all del holde deg unna.

naturell yoghurt smøres både innvendig og utvendig flere ganger om dagen,litt klinete men siden det virker så er d jo greit. Drikke biola og lufting:) Jeg gjør disse tingene når jeg kjenner symptomer og det virker alltid!!!! Og selvfølgelig alltid bruke lactacyd el. Blei fort slutt på disse canesten kurene for meg ihvertfall!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...