Gå til innhold

April: Expat !!!! Trenger hjelp!!! =)

Anbefalte innlegg

Som du sikkert har fått med deg er vi kommet hjem med mini nå=)

Men han får ikke helt til å suge på puppen,er jo litt liten i munn,men skjønner ikke at han må gape ordentlig,og får ikke til å hjelpe han heller..hva skal jeg gjøre?

Også gjør det dritt vondt!!! litt bedre nå,men ikke mye...hva gjør jeg galt?

Så sluker han masse luft,men kun når jeg ammer på høyre puppen,hører han svelger melk og hører også at det kommer luft ned også,høres ut som en stein som detter i magen,men det skjer bare på høyre siden..

hvorfor skjer dette,hva galtgjør jeg?

Så er jo melkeproduksjonen på topp her,så er skikklig sprengt,noen råd til hva jeg skal gjøre,prøver å få han til å lette på trykket fra begge sider,men han sovner så fort ved puppen,har bittelitt gulsott,men ikke så mye at han må i lys da.Men er også redd for at hvis han letter trykket fra begge sider og ikke tømmer dem,så blir jeg sprengt hele tiden og han får ikke i seg den feite melka..

hmm..ja,det var vel det jeg lurte på,hehe..ikke rent lite nei..husker jo ikke hvordan det var i starten med Simen,bare at jeg satt ved den pumpa på sykehuset nesten konstant,og vil ikke det nå, fikk heldigvis slippe å pumpe på sykehuse med pumpa,men måtte håndmelke meg da,men heller det enn den pumpa..

ja..også er jeg kjempesårt på selve brystvorta,er blod der ja,opplevde jo aldri slikt med Simen så alt er jo på en måte nytt her,og ser jo etter vorta å bedømme at han suger feil..

huff..nei..kan du hjelpe meg??

Komme med råd og trøst hehe =)

Føler for å gi opp hele ammingen fordi det gjør så sykt vondt hele tiden uansett om jeg ligger,sitter med mini.

Mange klemmer fra *frustrert 2barnsmor* =)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8997862-april-expat-trenger-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg håper det er i orden at jeg "sniker meg inn litt her". Ville bare si at hvis dette blir noe som fortsetter, så ikke slit deg ut med å fortsette å amme (mener ikke du skal gi opp nå, men ikke strekk det for langt). Jeg ser i ettertid at jeg skulle ha sluttet å amme førstemann lenge før jeg gjorde, pga at det sleit så pånår det ikke gikk. Nå har du Simen i tillegg, og de trenger en opplagt mamma.

Men i hvert fall, over til melkespreng: Sist gang fikk jeg råd av ammehjelpen om å håndmelke litt i dusjen. Det gjorde jeg med lille-tulla mi når melkeproduksjonen skulle stabilisere seg. Ikke mye, men bare så det ikke var melkespreng mer, for så kunne hun få i seg den tykke melken som hun trengte.

Sniker inn et ørlite tips jeg og.. For måtte lese meg opp igjen jeg og.. Brystvorta skal "friste" ved nesen, ikke foran munnen, for da må han strekke hals etter brystet og da gaper de visst bedre også.. -hvis jeg husker rett.. Iallefall funker dette bra her. -Men ikke alltid han har tid å vente på at puppen når nesen..hehe..da suger han tak alt han har og mor klorer hull i sofaen..hehe.. riktig så deilig følelse ja.. -NOT....

Det med luft kan jeg ikke hjelpe med desverre... Håper det går seg til, så du får amme litt mer enn bare noen dager... ;)

Vi har hatt første økedøgn her i dag, og hjelpe meg -det er slitsomt det!!! *sukk*

Igjen, gratulerer, og kos dere videre!!

Når du skal legge til, så forsøk først å rulle brystvorten mellom fingrene (du kan gjøre det på den andre også for å stimulere utdrivingen), og håndmelk bittelitt for å komme i gang. Så kiler du ham ved munnviken for å få ham til å åpne så mye han kan, og kjapt trekke ham inntil brystet. Hvis ikke masse brunt kommer inn i munnen, eller det gjør vondt, så løsne med en finger i munnviken, og forsøk igjen. Leppene skal være utovervendte, det skal være mest brunt nært hans hake, tinningen skal bevege seg hvis alt er rett. Simplex øyesalve (jada, apotek) er flott for sårhet, klapp det på med en ren finger og legg en kompress på (pappa'n kan klippe opp en gammelt rent laken, fin jobb for ham!), da henger det ikke fast. Ikke bruk ull rett på brystet, men hold deg varm. Lekker du noe grassat så er det de som har nyfødtbleier i bh'n på natta. Ellers er det mange som anbefaler Chicco sine innlegg.

Får du tilstoppinger så ta Lecitin (igjen, apotek) 1200mg 3* i døgnet behandlende, 1* forebyggende.

For å mykne opp kan du bruke Cottermanns grep.

http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=97

Det kan være sårt i begynnelsen, men det bør bli bedre etter noen dager.

Annonse

pumpa mi funker ikke,gjorde det ikke med Simen heller,alt er der det skal være,men får ikke vakum,har avent sin håndpumpe..

huff...han blir ikke frista av puppen heller..får ikke han til å spise såpass at han letter på sprengen før han sovner..tror det er sovemedisin i melka mi =(

Har fått en gul kremlignende ting på sykehuset,den funker bra,når jeg husker å smøre..

men mini spiser fremdeles ikke..jeg blir fortvilet..vil gjerne amme han også..

skal på HS å veie han på onsdagen,da skal de få høre hvor mye luft han svelger,skjønner ikke hvordan han klarer det..

han gaper såvidt,får ikke han til å gape ordentlig,får litt brunt inni munn,men han har også en liten munn,så er littvanskelig å få alt som skal inn inn..blir vorta å litt brunt..hmm..skjønner ikke hva jeg gjør galt..

fikk ikke så mye hjelp på sykehuset,hadde jo amme erfaring fra før av så det her kunne jeg jo..vel det trodde faktis jeg også jeg skulle kunne..men neida..

men ser ut til at det blir håndmelking på meg ja,det kan jeg hvertfall=)

men han må da begynne å spise ordentlig selv snart,ja,han skal også vennes til dette,men han orker jo ikke gape høyt en gang..huff..fortvila..JA!!

Skal sette meg ned å håndmelke nå,får jo ikke bort sprengen med at mini spiser og sovner,eller sluker masse luft og gulper eller raper mens han spiser..

skal se ette det med tinningene,om han gjør det rett eller ikke neste gang,men er jo kun høyre pupp han svelger luft på..men hvor kommer denne lufta fra..?

svelger så hard at jeg kjenner det i ryggen hans,og gubben hører det,eslv om det ikke er stilt her.

hvor lenge kan melka så i kjøleskap etter jeg har håndmelka og hvor lenge i romtemp?

tusen takk for all rådene,skal prøve å følge dem å se =)

Ang sovningen (kjent, ja!), ta av ham mye klær når dere ammer, mage mot mage, hudkontakt. Kil ham i hendene, under føttene. Gå med fingrene opp og ned langs ryggen. Når han begynner å glippe med øynene, så legger du ham på rygg på et teppe til han blir sur og vil opp igjen. Noen dager med dette og han får nok melk i magen til å bli kvitt bilirubinen. Han skal ha minst fem gode våte bleier i døgnet.

Spør på hs om å få låne en bedre elektrisk, og gi melka med nebb (apotek).

Mange må ta bort den gummidingsen på aventpumpa (den i tuten), og sørg for at den ventilen er riktig vei, og litt fuktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...