Gå til innhold

Trenger info og tips om puppenekt, noen som har linker eller gode råd?

Anbefalte innlegg

Mensen er over, og snuppa er ikke noe glad i puppen, sikkert sammenheng med at den ikke er så veldig full? Hun tar den godt om morgenen, dårligere utover dagen. Har ikke lyst til å slutte å amme, men har lyst til å kombinere, så slipper jeg å stresse meg i hjel, og hun får antistoffer:) Men nå er det litt vanskelig, det forutsetter jo at hun faktisk tar puppen..

På forhånd takk!

Fortsetter under...

Ja, har søkt på gamle tråder, eneste ulempe med dette er at det kommer opp så sinnsykt mange treff:(

Fant du noen andre kilder enn dib? Bøker? Andre nettsider?

Føler meg så slem når jeg prøver å overtale henne til å ta puppen, hun vil jo ikke.. Ammer jeg for hennes del, eller for min egen del, om du skjønner..

Her er noen linker som kan være interessante:

http://www.dinbaby.com/forum/thread/8830125

http://www.dinbaby.com/forum/thread/7640444

Og se på www.ammehjelpen.no under amming fra a til å - der står det om brystvegring

Tusen takk for tips:)

dib-link nr to virker ikke forresten (går nesten ut fra at du har et arkiv med tråder sortert i temaer;)? Brystvegring ja, jeg har bare søkt på puppenekt jeg.. Kan jeg skylde på ammetåke enda tro? *flau*

Annonse

FIkk veldig mye hjelp og støtte her inne jeg.....og lærte kjempemasse av bla. fjummsi. Men fra mange andre også...utrolig mange flinke mammaer her inne, så jeg tror du får mye hjelpe ved å spørre her...;-)

Forhørte meg på helsestasjonen også, men der hadde de minimalt med erfaring...og etter noen mnd med puppenekt anbefalte de meg faktisk å begynne med mme og flaske..... Droppet da å spørre der flere ganger!

Masse lykke til ;-)

Takk SpiseLise, så ikke den feilen jeg gitt:)

snull

Hvordan var det på det verste hos dere? Tok hun puppen i det hele tatt? Har ammet to ganger i dag; på morgenen , begge puppene(virket som om puppene var tomme tross sovet hele natten), og i stad, bare en pupp så gadd hun ikke mer. Hun trenger jo mer enn dette, så gir også litt flaske, hun tok minimalt på dagen i dag, men spiser godt til kveldsmåltidet (min 160ml)

Hva gjorde du? Gav du mme, eller bare vann? Hun kan jo ikke bare spise mat heller..

På det verste var det ille....., og det var ille ganske lenge...., men jeg fullammet til hun var 5.5 mnd.(og puppenekten startet da hun var 2.5 mnd). Før hun startet med fast føde, og det var virkelig ille, spiste hun INGENTING på dagen...hylte bare hun så puppen...,men spiste derimot HELE natta! Dette drev vi med lenge..., men da hun var 5.5 mnd var jeg så sliten at vi begynte å gi henne noe fast føde på dagen. På dagen måtte jeg virkelig lirke og lure for å få i henne noe melk..., og det ble , fram til hun ble ca 10mnd, bare noen slurker her og der. Noen få ganger spiste hun skikkelig. Og på natten gikk det som regel veldig fint.

Jeg ga ikke flaske...., var bare redd hun skulle bli lat og ikke gidde å arbeide litt for maten og helt kutte ut puppen. Mme likte hun uansett ikke. Gav henne vann fra glass, og hun ble fort veldig flink til å drikke fra glass.

Husk at det er mye væske i grøten.., og at du kan regne mengden grøtpulver som du blander i som mme.

Høres ut som jenta di får godt med melk, og så lenge hun tisser godt(4-5 våte bleier i døgnet), så får hun nok væske.

Håper dette var til noe hjelp, bare spør igjen, så skal jeg prøve å svare ;-)

Tusen takk for at du gidder:)

Utrolig at du har orket sier jeg bare! Tar av hatten...

Synes ikke jeg får i henne no væske, hun har ikke søkkvåte/tunge bleier. Eller hun hadde en litt tung bleie i dag, men resten av dagen var det bare litt vått. Er livredd for at jeg gjør noe galt her, at hun er dehydrert.. Må det være 4-5 tunge bleier, eller holder det at bare en er tung, og de andre er fuktige? Synes det var enklere med dette da jeg fullammet, da var det jo tissebleier hele tiden:)

Det skal ganske mye til for at friske barn blir dehydrerte !!!! Jeg har opplevd at jo mer jeg stresset med å få i henne drikke (for jeg stresset MYE med å få i henne nok væske), jo mindre drakk hun. Jeg tilbydde nesten hele tiden , og jeg tror nok hun ble lei maset mitt. Straks jeg klarte og slappe mer av i forhold til dette og istedenfor prøvde å fange opp signaler fra henne om når hun virkelig var tørst, ble det mye bedre. Det er helt utrolig hvor godt de kjenner mammaen sin ;-) !!!!!!!!!! , og stresser man , ja, så skal jeg garantere deg at de merker det ! (Men jeg vet at det er lett å si nå i ettertid.....da jeg sto oppi det var det kjempevanskelig..) Men prøv.....;-)

Så lenge jenta de tisser har kroppen hennes brukt den væsken som den har bruk for.....det er det overflødige som kommer ut igjen...., og det er selvfølgelig viktig at det er noe til overs. Så lenge du kjenner at bleiene er våte, så er det nok helt greit. Snuppa har sjeldent søkkvåte bleier(som hun alltid hadde da jeg fulammet henne), men jeg kjenner godt at hun har tisset flere ganger i den !

Jeg synes også at min lille drikker lite....jeg ammer ca 3 ganger i døgnet(det er rimelige tomme poser jeg har nå, så tror ikke det er så mye hun får - kanskje 100 ml til sammen)..... Hun spiser grøt 2 ganger av ca 400 ml væske (tilsammen), samt at hun drikker vel kanskje 20-30 ml vann til hvert måltid .........., Itillegg spiser hun frutti (hun elsker vannmelom og der er det jo nesten vare vann), som har mye væske i seg. Jeg tilbyr henne vann noen ganger til, utenom måltidene, og hun tar noen super hvis hun er tørst - hvis ikke skyver hun meg unna - forståelig nok !

Bare fortsett å tilby du, men prøv og ikke stress med det..., så skal du se at hun drikker når hun er tørst...., og så lenge hun har våte bleier(trenger ikke være blykulebleier altså), så tror jeg du kan slippe å bekymre deg...;-)

Klem fra

takk:)

Ja, prøver å ikke få henne til å mislike puppen enda mer. Hun tar også puppen på kvelden, men det er jo nesten tomt nå, får ikke pumpet nok (jeg orker ikke å sitte hjemme med pumpa hele dagen), og er sikkert litt ubevisst stresset, selv om jeg prøver å la være:)

Har hittil gitt vann på magic cup (sittende i vippestol etter mat), men nå som hun liker vann, skal jeg prøve på flaske i morgen, kanskje hun tar mer (ligge i armkroken)

Hun blir kanskje ikke dehydrert, men du verden så tørr bæsjen er:(

Tror du melka smaker vondt, nå som det er så lite igjen? Tenker på salt sluttemelk.. har du erfaring med dette? Tror jeg har 50ml tilsammen noen ganger, 100 andre ganger (kjennes sånn ut).

100 ml tilsammen er ikke så lite....husk at jo mer fast føde jenta di spiser , jo mindre melk klarer hun å drikke. Har ikke selv erfaring med at melka kan smake litt salt, men har jo hørt at noen sier den kan det når det lir mot slutten. Du kan jo smake ;-)

Jo mer fast føde, jo tørrere bæsj. Det har ihvertfall jeg , og mine bæsjtissogpuppdiskusjonsveninner erfart;-) Det ser ofte ut som kaninbæsj - bare mange små klumper, mens andre ganger kan den være bløtere. Bæsjen til våre små blir bare mer og mer lik vår vet du.

Men ikke stress med puppen, for det merker hun!! Fortsett å tilby, men pakk den bort hvis hun ikke vil ha. Kanskje synes hun det er godt når hun er trett? Du kan jo prøve å tilby enten før eller etter en dupp...?! Slik "lurte" jeg snuppa her i maaange måneder....., inne på vårt mørke ammerom ;) Noen få slurker her og der er bedre enn ingenting, og det er utrolig hvor effektive de er !

Masse lykke til ;)

Annonse

Nå først leste jeg hovedinnlegget ditt skikkelig! (ble vel litt ivrig, og så det var noe jeg kanskje kunne hjelpe til med, og hev meg over det ;-) )

Du sier hun kanskje er litt lessen pga av at puppen din ikke er så full lengre? Fører det til at melka kommer noe tregere enn tidligere og hun blir utolmodig? Isåfall tror jeg du får løst problemet ditt ganske enkelt!

Ta en tlf til legen og be om resept på syntocinon nesespray - den setter igang utdrivningen ila 2-5 min. Tar du den noen min før du skal amme, så kommer melka med en gang du legger henne til ;-) Selv har jeg brukt denne litt av og på i snart 7 mnd ....vet ikke om det er så bra, men det har ihvertfall ført til at snuppa har fått sine dråper- Uten den hadde jeg nok IKKE ammet idag.

Verdt ett forsøk kanskje ?

Ja, sant, avføringen skal jo bli fastere, kanskje det bare er det, og ikke dehydrert.

Jeg har syntospray, men vil ikke bruke den hele tiden, redd for å bli avhengig?!? Kan man bli det tro? Hva er din erfaring??

Har treg utdrivning fra før, og med halvtom pupp tar det enda lenger tid før melka kommer i gang.

Fikk til amming på dagen i dag forresten, liggende på lekematta:) Da var hun trøtt, så prøver igjen i morgen:) Ute/sammen med folk/kafe funker ikke lenger, kanskje ikke så rart..

Såå bra da ;) !! Nei, ute blandt folk er det alt for mye spennende å se på vet du ;-).....vi ammet kun på det mørke soverommet vårt fra hun var 3 mnd til hun var 10 ;-)

Jeg har brukt den , som sagt, i over ett halvt år, og da nesten til HVER amming. Men nå når snuppa har fått litt(bare litt) bedre tålmodighet bruker jeg den ikke. Så her var det ikke noe problem ! Tror ike man kan bli fysisk avhengig av den, men det er vel heller at det kan være vanskelig å klare tenke at "jeg kan klare det uten også"..., men som sagt her gikk det fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...