nurket4a Skrevet 16. april 2007 #1 Skrevet 16. april 2007 Hei. Vi holder på å pusse opp stua hjemme. Fikk beskjed av jordmor om å holde meg unna maling, så jeg har for tiden flyttet inn til foreldrene mine. Er bare innom hjemme noen småturer pr. dag. Vi maler med både vannbasert og oljebasert maling, samt lakkbeis. Fikk i dag høre at jeg burde kanskje holde meg hjemmefra i ca 5 dager etter at vi er ferdig å male pga gassene. Noen som har peiling på dette eller bør jeg ringe jordmor å spørre???
Anonym bruker Skrevet 16. april 2007 #2 Skrevet 16. april 2007 http://www.innemiljo.net/index.asp Du kan søke litt her. Jeg tror nok at lukten av maling er mer ubehagelig enn skadelig.
~Maja Mor~ Skrevet 16. april 2007 #3 Skrevet 16. april 2007 Eh..for å være helt ærlig syntes jeg det virker litt hysterisk å flytte ut. Greit at andre kan ta jobben med å male, men vi tåler da å være i nymalte rom selv om vi er gravide. Jeg har selv pusset opp i svangerskap, jeg har et friskt barn. Ved å be deg holde deg unna maling, er du helt sikker på at jordmor mente at du skulle flytte ut? Og nå på denne tiden av året er jo muligheten for å lufte mye ut god og du står jo ikke å sniffer dette i lange tider? Jeg hadde ikke vært bekymret for å være i nymalt rom i allefall.... Og dessuten så gasser malingen vel litt lenger enn 5 dager, i allefall vannbaserte...
Yrha Skrevet 16. april 2007 #4 Skrevet 16. april 2007 Slapp av, du trenger ikke flytte hjemmefra!!! Bare luft godt på stua og sitt på kjøkkenet litt oftere enn ellers (eller pusle litt på andre rom i noen dager!).
Gjest Skrevet 19. april 2007 #5 Skrevet 19. april 2007 jeg ville så absolutt flyttet bort et par dager jeg.. d er ikke lurt å være/bo i en leilighet hvor det bruker oljemaling og lakk.. eg ville hvertfall gjort som deg .. sovet hos foreldrene mine en stund.. ville latt d lufte ut kanskje 2 dager etterpå.. syntes ikke d e hysteri.. d e å ta forhåndsregler.. forøvrig ville jeg kanskje ikke bodd der selv uten å vøre gravid jeg enkli men men vi er forskjellige
♥Love is in the aiR♥ Skrevet 19. april 2007 #6 Skrevet 19. april 2007 Jeg ville også gjort som det... Er maler selv og ble syk.mldt fra dag en.. Ser det er en del her som sier at det er hysteri og blablabla... Er ikke lurt å svare på slikt om man ikke vet!!! For jo, maling og spes oljemaling er skadelig for fosteret!!! Og ikke bare er det fare for hjernen og utvikling, men andre ting også. Men de som vil kan jo bare male i vei, også kan dere jo heller gi beskejd om det skulle gå gale.... (skulle gjerne lest opp masse HMS piss til deg, men gidder ikke skrive så masse, bare håper du hører på jm, og på folk som har peiling!) Lykke til=)
nurket4a Skrevet 20. april 2007 Forfatter #7 Skrevet 20. april 2007 Takker så mye for svar:-) Prata med legen min her om dagen og han sa at det fantes ingen bestemt forskning på hvordan dette reagerer på fosteret. Men han anbefalte meg å ikke være tilstede når det ble malet. Under tørkeperioden kunne jeg stikke innom en liten stund. Men burde for sikkerhetsskyld holde meg unna i noen dager til lukta var gitt seg som mest. Holder meg nok til legens råd, selv om jeg savner hjem og pusi!!!
tjoa Skrevet 20. april 2007 #8 Skrevet 20. april 2007 Vi har nettopp malt soverommet, og flytta madressene ut i stua! Kunne ikke falt meg inn å flytte helt ut hvis du ikke har malt hele huset! Det begynner jo å bli fint vær, så mye utluftning gjør jo at lukta forsvinner ganske fort
smy & prompegrisen Skrevet 20. april 2007 #9 Skrevet 20. april 2007 Man vet dessverre ikke nøyaktig hvor grensen går når det gjelder oljemaling/lakk. Det stemmer at gravide malere ikke får fortsette å jobbe, siden det finnes forskning som sier at yrkeseksponering for den typen løsemidler gjennom svangerskapet øker risikoen for noen typer fosterskader. Det finnes ingen forskning på så lave mengder som man vil bli utsatt for ved å male litt hjemme. Og siden man ikke vet sikkert om det er trygt eller ikke, er det greit å holde seg unna mens det males og kanskje til det er støvtørt, sånn for sikkerhets skyld. Oljemaling tørker jo raskt, så mengden med løsemidler som finnes i lufta når malingen er overflatetørr er veldig liten, ihvertfall hvis man lufter ut. Selv om det kan lukte sterkt av maling lengre enn det.
SusieQ-Anna210707+Kasper090409 Skrevet 20. april 2007 #10 Skrevet 20. april 2007 Det er vanskelig å si når det gjelder maling, for det finnes så mange forskjellige oppfatninger om hva som er farlig. Vi holder på å male en hel leilighet og bruker vannbasert maling til dette. Nå skal vi ikke bo i denne leiligheten på minst 2 måneder, så jeg regner da med at de verste giftene er forsvunnet. Min jordmor har forhørt seg rundt omkring, og som sagt, det er utrolig mange forskjellige meninger om hva som er farlig og hvor farlig det er. Ingen kan gi et sikkert svar. Så vi ble enige om at jeg alltid bruker maske og hansker når jeg maler. Føles ikke 100% riktig å male nå, men det går sikkert bra. NB! Leste faktisk et sted at vinduene skal være lukket - da forsvinner de farlige gassene fortere (høres rart ut, jeg vet...).
♥Love is in the aiR♥ Skrevet 20. april 2007 #11 Skrevet 20. april 2007 nurket4a er bedre det enn å ta sjansen=)
♥Love is in the aiR♥ Skrevet 20. april 2007 #12 Skrevet 20. april 2007 SusieQ med jente i magen 20.07 Ville vært veldig forsiktig med å si slikt hadde jeg vært deg!! Oljemalingen er delt inn i YL- grupper, og der står det klart i lover og forskrifter og datablader at det SKAL være lufting!! Og er det et rom uten god ventilasjon, så må man bruke friskluftsmaske! (kommer ann på hvilken gruppe) Men du tror selvfølgelig på hva du vil! Jeg bare snakker ut i fra det jeg er utdannet som...
mai mammaen til to Skrevet 21. april 2007 #13 Skrevet 21. april 2007 da jeg gikk gravid og sambo malte badet så bodde jeg hos mamma og de en helg... da jeg kom hjem fra jobb mandagen..ble jeg kjempe dårlig med engang... så jeg måtte ha alle vinduer og dører åpen hele dagen før jeg kunne være der inne.... så jeg tror man merker det jeg
Gittalita Skrevet 21. april 2007 #15 Skrevet 21. april 2007 Legen min, som også er en god kamerat, var ganske klar da jeg lurte. "Ta deg et glass vin, jenta mi, men hold deg langt unna maling og løsemidler".
SusieQ-Anna210707+Kasper090409 Skrevet 21. april 2007 #16 Skrevet 21. april 2007 Kjaere Mamma 1.gang 16 August Som sagt, jeg er ingen ekspert paa omraadet, men nevnte bare noe jeg har lest. Om jeg er helt feilinformert, saa beklager jeg det. Proever bare selv aa finne ut hva som er skadelig, og hvor skadelig det egentlig er. Det beste er selvsagt aa holde seg helt unna maling, Og oljemaling er verst hvis jeg har forstaatt det riktig?
SusieQ-Anna210707+Kasper090409 Skrevet 21. april 2007 #17 Skrevet 21. april 2007 Mamma 1. gang 16 August Vi skal forresten male med vannbasert Lady akrylmaling. Vet du om denne er bedre eller verre enn andre typer maling naar det gjelder loesmidler og giftgasser?
♥Love is in the aiR♥ Skrevet 22. april 2007 #18 Skrevet 22. april 2007 SusieQ med jente i magen 20.07 Det meste av vannbasert maling går fint=)=) Men ville no luftet godt selvom!! Har merket selv at noen malingslukter klarer jeg bare ikke for tiden, og blir du uvel er det jo greit om du har et annet sted å oppholde deg. (vet ikke hvor/hva du skal male...) Lykke til=)
♥Love is in the aiR♥ Skrevet 22. april 2007 #19 Skrevet 22. april 2007 Hvis du ser hva Gittalita har skrevet, så sier jo det litt hehe... Jepp, er nok slik det er;)
Yuna Skrevet 22. april 2007 #20 Skrevet 22. april 2007 Vanlig vannbasert maling er ikke farlig. Det kun lukter ubehagelig. Men er ikke nødvendig å sniffe inn det få gassene det blir uansett. Du har verre stasj i kjøkkenskapet kan jeg tenke meg, nemlig klor og salmiakk.De gassene er langt verre! Bruker du vannbasert holder det med å lufte godt, og når stua er nymalt, er det kanskje litt rotete der også? Hadde heller sitti på kjøkkenet til stua var klar til å oppholde seg i igjen:) Oljebasert malig og lakk er noe man derimot skal holde seg unna.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå