Forandringfryder ♂♂♂ Skrevet 16. april 2007 #2 Skrevet 16. april 2007 For meg er det typisk Amerikansk med: - Store pakninger av omtrent alt - Drive thru i alle varianter - Å kjøre bil ALLTID - Å være overdrevent høfflig - Junk food - Brede veier - Hektiske hverdager - Stoooore butikker ...og mange andre ting. Bodde et år på østkysten så mange av inntrykkene er kanskje typisk for den kanten?
Anonym bruker Skrevet 16. april 2007 #3 Skrevet 16. april 2007 For meg er det mange positive og negative ting som er typisk amerikansk, akkurat som det er mange positive og negative ting som er typisk norsk. Men det er "typisk norsk" at nordmenn sier at ting er "typisk amerikansk." Det jeg synes er saa leit med det, er at vanligvis blir det sagt paa en veldig negativ maate...akkurat som om de ler av en annen kultur. De positive tingene med USA blir ikke omtalt som "typisk amerikansk" i Norge. Fordi de ser saa mye av amerikansk kultur paa TV virker det som om nordmenn synes det er helt greit aa latterliggjoere et annet land av den grunn... Jeg er gift med en amerikaner og har bodd lenge i USA, og maa si at jeg faktisk blir litt lei meg naar nordmenn snakker stygt om USA. Og at alt som forbindes med USA er det de ser paa som negativt. Positive ting blir stort sett ikke nevnt som "typisk amerikansk." Det burde hoere til alminnelig folkeskikk at man ikke snakker stygt om en annen kultur. Av en eller annen grunn virker det som om aa latterliggjoere USA er helt akseptabelt i Norge, men hvis man f.eks skulle si at noe var "typisk pakistansk" ville det bli sett paa helt annerledes. Er kanskje litt saar paa dette punktet, men jeg synes det er leit at mine barn (som blir amerikanske statsborgere) kommer til aa vokse opp med aa hoere at i Norge snakker folk stygt om deres land. Tenk om amerikanere snakket paa samme maate om Norge?
Anonym bruker Skrevet 16. april 2007 #4 Skrevet 16. april 2007 Hoertes kanskje litt saar ut i det innlegget... Men det irriterer meg virkelig at nordmenn tar imot saa mye fra USA (vil dit paa ferier, ser paa masse amerikanske TV programmer, spiser amerikansk mat, og stortrives naar de er paa besoek i USA) men at naar man snakker om at noe er "typisk amerikansk" er det bare det negative som kommer frem. Det hadde ikke vaert saa ille om de ogsaa snakket om de positive tingene som "typisk amerikansk." Og forskjellige ting blir generalisert noe saa enormt--nordmenn gaar f.eks ut ifra at "alle" amerikanere er tjukke og feite og kjoerer bil hele tiden, eller tror at "alle" amerikanere er enig med George Bush--noe som slett ikke stemmer i hverdagen. Hva er det egentlig som gir Norge rett til aa "mobbe" et annet land? Tenk om det var omvendt eller om man snakket slik om andre land i verden?
Anonym bruker Skrevet 16. april 2007 #5 Skrevet 16. april 2007 Så hva mener du er typisk Amerikans da? For jeg skal absolutt si meg enig at vi tenker kanskje på masse junk food, overvektige folk også videre. Men vi går kanskje ikke lengre inn i det .. Så hva mener du er typisk Amerikansk ?
CAT77 Skrevet 16. april 2007 #6 Skrevet 16. april 2007 Helt enig at mange er alt for kritiske til alt som er amerikansk. Masse fra USA jeg gjerne skulle hatt mer av her...! men det er jo en del ting som er litt typisk amerikansk da! For meg er typisk amerikanske ting: * Grilling * Konfetti ¨ * Overpyntede juletre * Caps og stygge kakibukser på menn * Eldre damer med joggedress og hvite joggesko * Høflighet og god service * SUV * Tailgate party * Uttrykket "oh my god" * Mikke Mus Og mye, mye mer!!!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 16. april 2007 #7 Skrevet 16. april 2007 Krampaktig patriotisme.. ALT er fantastisk med USA, for en amerikaner.
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 16. april 2007 #8 Skrevet 16. april 2007 At folk sier "please" og "thank you", og reiser seg for gravide på offentlig transport.
amilde 11.06 Skrevet 16. april 2007 #9 Skrevet 16. april 2007 Nybakt bananbrød med smør på! Det er typisk amerikansk.. :-) namnam
Anonym bruker Skrevet 16. april 2007 #10 Skrevet 16. april 2007 Og nordmenn er altsaa ikke patriotiske og sier at ALT er fantastisk med Norge (saerlig naar de er i utlandet)??? Den der er jeg ikke enig i. Jeg mener derimot at forskjellen ofte er at mange (ikke alle) amerikanere aldri har vaert i utlandet og derfor mener de at USA er det beste landet i verden. Nordmenn, derimot, har stort sett vaert i utlandet...men paa tross av dette mener de at Norge overgaar alle andre land. At amerikanere er mer patriotiske enn nordmenn kan jeg derrfor ikke stille meg enig i...tror det der er ganske likt egentlig. Forskjellen ligger kanskje ogsaa i at amerikanere ofte er mer utadvent og prater mer om hvor fantastisk deres land er...mens nordmenn gjenger seg sammen og ler av alle som tror at Norge ikke er det beste land paa jord...f.eks med utrykk som "typisk amerikansk."
Sitronelle Skrevet 16. april 2007 #11 Skrevet 16. april 2007 Mye er jo allerede sagt, men slenger på litt jeg kom på..... donuts store umoderne briller Mange er mer "gammeldagse" i holdningen mtp gift/samboer, kjæreste og overnatting....
Anonym bruker Skrevet 16. april 2007 #12 Skrevet 16. april 2007 Poenget mitt er: hvorfor skal nordmenn hele tiden snakke om og le av ting som de opplever som "typisk amerikansk?" Man gjoer da ikke det med andre kulturer? Tenk om dette innlegget for eksempel hadde hetet" "hva er typisk pakistansk?" eller "hva er typisk kinesisk?" Da hadde det blitt sett paa som rasistisk. Men siden det er USA er det liksom greit. Mulig jeg er litt haarsaar paa dette for tiden (faar skylde paa gravid-hormonene og at jeg faar en baby som blir halvt amerikansk og halvt norsk) men jeg skulle oenske at folk kunne vise litt mer kulturell sensitivitet ovenfor dette generellt i hverdagen. Poenget mitt er bare at kulturer er forskjellige...og hvorfor skal man hele tiden paapeke disse forskjellene som noe negativt?
Makka Pakka Skrevet 16. april 2007 #13 Skrevet 16. april 2007 Har vært i USA og har en god amerikansk venn, så setter pris på mye av det amerikanske. Men visse forskjeller er det jo, og noe av det jeg synes er litt typisk er bl.a: - lyse, litt for store dongeribukser som er trange i leggen. Buksa ligger i krøll over store hvite joggesko. - et noe konservativt syn på samliv, kjønn o.l. - sjekkhefter -alt er stort - kjøpesenter, hotellsenger, porsjoner osv - vafler til frokost -høflighet - bruk av flagget i større grad enn i Norge
Ikkelektuell Skrevet 16. april 2007 #14 Skrevet 16. april 2007 Tror nok du overreagerer litt her, anonym... Spørsmålet til HI dreide seg om hva folk oppfatter som typisk amerikansk, et i utgangspunktet nøytralt ladet spørsmål, som du straks dreide til noe negativt. Dersom noen kun forbinder USA med overvektige folk som kjører bil, så har de kanskje ikke brydd seg om å lære mer om den amerikanske kulturen. Og det er jo ingen ting å ta seg nær av - at folk er ignorante får vel være deres problem? Denne paranoiaen som går ut på at "alle" er ute etter å "ta" USA hele tiden, den er ærlig talt litt slitsom. Å si at dersom spørsmålet dreide seg om hva som oppfattes som typisk kinesisk, så ville HI blitt stemplet som rasistisk - vel, det blir rett og slett litt tåpelig å si. Jeg tror mange ville hatt en oppfatning om dét også. Selv forbinder jeg Kina med bl.a. buddhisme. Noen som synes jeg er rasistisk (forøvrig helt feil ord i denne sammenhengen) nå? Å si at alle nordmenn er ihuga patrioter er like virkelighetsfjernt som å si at alle amerikanere er feite og tar bilen så fort de skal bevege seg utenfor hjemmet (en påstand som forøvrig faktisk ikke har blitt fremmet i denne tråden hittil, selv om du straks tolket det dithen...). I denne tråden er det du, og ingen andre, som påstår at å bruke frasen "typisk amerikansk" er det samme som å rakke ned på amerikansk kultur. Selvmål, spør du meg. (en liten digresjon: Hva tror du den gjennomsnittlige amerikaner ville svart på spørsmål om hva han/hun oppfattet som typisk norsk? Og ville du sagt at vedkommende rakket ned på Norge ved å svare?)
Ikkelektuell Skrevet 16. april 2007 #15 Skrevet 16. april 2007 Dette er ting jeg ser på som "typisk amerikansk": - Glansbilder av hvordan den perfekte mann og kvinne skal se ut og leve - Hollywood (gammel og ny glamour, vakre mennesker) - Overdrivelser i mange sammenhenger (utseende-->operasjoner, størrelse på bygninger, biler osv, sløsing osv) - Junk-food (USA er tross alt opphav til både burger og tildels pizza, Mac og Burger King) - Coca Cola - Levi's - Mange og store kontraster samlet i ett land, med alle konsekvensene dette får - "Salad bowl", eller hva de nå kalte det på skolen. Mange kulturer i ett land - Globalisering - Politisk arroganse Kunne sikkert sagt mer, men dette er hva jeg kom på i farta. USA har gjort seg bemerket i verden i både positive og negative sammenhenger, det er helt sikkert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå