Gå til innhold

Kan noen fortelle litt om prosedyrene rundt planlagt KS?

Anbefalte innlegg

Er vel kanskje forskjellig prosedyre rundt om, men i det store og hele er det sikkert ganske likt?

- Hva prater man om på journalskrivingen?

- hvor lang tid tar journalskrivingen?

- Når må man være inne på sykehuset om morgenen?

- Mange som ligger over på sykehuset natten før?

- Litt om rutinene i timene/minuttene før keisersnittet...

- Hva kan ledsageren gjøre?

Og kanskje det er noen som har fine linker til fødselshistorier med planlagte KS?

Fortsetter under...

Dytter meg opp til toppen. Vet det er folk her inne som har gått gjennom planlagt KS. Får ikke særlig medsvar på DIB heller, så fint om en eller to kan dele av erfaringene sine. Sikkert flere som vil vite...

Hei!

Jeg hadde planlagt ks i desember 03. Jeg ble lagt inn på sykehuset kvelden før (mannen min fikk også overnatte). Du må ta noen blodprøver og en urinprøve, så en ctg (sparketest) og du får en sprøyte med blodfortynnende i magen.

De fleste overnatter på sykehuset og du må faste.

Du blir vekt tidlig på morgenen, du må dusje og fjerne alt av ringer, smykker og øredobber, sminke og neglelakk. Før du dusjer får du klyster.

Så blir magen og noe av hårene nedentil barbert vekk og det blir satt kateter. Så er det bare å smøre seg med tålmodighet og vente til det blir din tur;-)

På operasjonssalen blir det satt spinalbedøvelse i ryggen. Du får en skjerm over brystet så du ikke skal se noe under operasjonen. Mannen/ledsager sitter ved siden av hodet ditt sammen med anestesilege som hele tiden forteller hva som skjer. Det eneste som kan være litt ubehagelig er når de henter ut babyen.

Operasjonen går veldig fort. Det tar bare noen minutter fra de åpner magen til babyen er ute. Du får se babyen før pappaen og jordmor tar den med ut for vasking, veiing og måling.

Du må ligge en stund på overvåkningen før du får babyen til deg. Det kan være litt lang og kjedelig venting, men får du til å sove litt er det bra. Pappaen og baby blir hentet inn til deg etter en liten stund.

Du blir trillet inn på rommet ditt når bedøvelsen begynner å gå ut. Da hjelper sykepleire deg opp på sengekanten og du MÅ opp og gå litt. Dette kjennes merkelig og rart og det vil nok "lugge" litt i såret.

Du vil få noe smertestillende mens du ligger på sykehuset, og du må ha sprøyte med blodfortynnende i 3 dager.

Jeg reiste hjem etter 5 dager. Det gjorde vondt i såret noen uker etterpå og det var ubehagelig å ligge på magen. Pass på at du ikke løfter tyngre enn babyen etter operasjonen.

Lykke til med keisersnitt!

Har hatt et hastekeisersnitt og et planlagt keisersnitt(02) og skal nå ha mitt tredje keisersnitt. Min erfaring er ganske lik anonym sin.......;

Jeg møtte opp på fødeavdelingen dagen før det planlagte KS, klokka 12. Jeg fikk da snakket med en jordmor, som fortalte meg hvem jeg skulle ha til jordmor under KS og hvem som skulle operere meg.Vi gikk igjennom prosedyren ved et planlagt KS. Det ble tatt blodprøver, blodtrykk,urinprøve og CTG. Senere den dagen(klokken 17) skulle jeg egentlig snakke med anestesilege/sykepleier, men siden jeg ikke bor altfor langt borte fra sykehuset og anestesisykeleier var på jobb, fikk jeg snakket med henne etter at samtalen med jordmor var over. Så fikk jeg beskjed om å komme tilbake innen klokken 21 den kvelden, fordi jeg måtte overnatte der.

Neste morgen ca .07.30 kom jordmoren som jeg skulle ha, å vekket meg. Fikk beskjed om å dusje og fjerne alt av neglelakk og sminker. Fikk beskjed om å ta av ringer, øredobber og smykker. Å IKKE tråkk på gulvet(barfot) etter du har dusjet, bruk tøfler/slippers(pga bakterier og skit på gulvet). Etter en stund, kom jordmor tilbake og barberte meg på magen og litt nedentil. Fikk så satt inn kateter(dette kan være litt sviende ubehagelig følelse), så var det bare å vente på at de på oerasjonssalen var klare. Min sambo kom forresten klokken 08.00 og ventet på rommet mitt da jeg var ferdig dusjet. Så ble jeg trillet opp på operasjonssalen og min sambo ble fulgt inn på "bakrommet" til operasjonssalen(der de kler seg om med frakker, hansker og munnbind og støvler dersom han skal være med inn å se på forløsningen ). Min sambo takler ikke helt slike ting, så han ventet på "bakrommet" til de tok barnet ut der for veiing og måling. På operasjonssalen hilste jeg på alle de som var der(ca 8 stk tror jeg) og anestesisykepleier satt ved hodet mitt med en monitor hele tiden. Fikk beskjed om å sette meg opp og bøye meg alt det jeg klarte ned mellom bena mine, da dem skulle sette spinalbedøvelsen i ryggen på meg(noen synes at dette er ubehagelig,men jeg kjente så og si ingenting, bare et lite stikk). Etterpå la jeg meg ned igjen og kjente en varmefølelse oppover bena og magen, og så kjente jeg ingenting, prøvde å løfte bena fra underlaget, men det var helt umulig, dem var helt bedøvd. Fikk tilbud om å høre på musikk mens dem snittet opp, da det er mulig å høre "snitt-snitt". Jeg hadde ikke musikk og du hører det bare visst du hører etter. Mens du ligger der, ser du ingenting hva som skjer der "nede" da dem har hengt opp et forheng. Du kjenner at dem "romstrerer" i magen når dem drar i barnet og det kan hende at noen legger seg på magen din for å hjelpe til meg å presse ut barnet, du kan da kjenne en "tunghetsfølelse" på magen. Når dem "romstrerer" i magen, kan det være du blir litt "tivolikvalm", jeg ble iallefall det og ba om et pussbekken til å spy i, visst jeg måtte det. Fra dem snitter opp og til barnet var ute, tok det ca.3-5minutter. Dem tar barnet med seg bort på et bord i ca 1/2-1 minutt for en rask sjekk og så pakker de barnet inn i tepper og du får barnet bort til deg for å se det og gjerne stryke og kose litt, og barnet får lukte på deg. Etterpå tar jordmor med seg barnet ut sammen med den ventende far for veiing og måling og div. I mens blir du sydd sammen, dette tar ca 30 minutt. Etterpå blir du trillet inn på overvåkningen, der du må ligge i ca.2 timer. På noen sykehus får pappaen og babyen komme inn til deg på overvåkningen og noen plasser må dem vente til de 2 timene er gått. Jeg fikk dem inn til meg etter at jeg hadde vært på overvåkningen i ca 30 minutt.Når bedøvelsen er begynt å gå ut av, blir du trillet inn på rommet ditt. Der får du litt tid sammen med babyen og pappaen, men det kan være at pappaen blir bedt om å komme igjen senere(visst de bor i nærheten), slik at du har får litt hvile. En blir ganske sliten etter operasjonen og bedøvelsen, så da e det godt å få sove:-). Når du har hvilt, kommer de inn til deg og vil ha deg til å stå på gulvet, eventuelt ta noen skritt. Dette for å forebygge blodpropp.Det er ganske sårt og tungt å komme seg opp, men dette er heldigvis noe som bedrer seg etterhvert som dagene går og når "agraffene/stiftene" er fjernet er alt mye bedre:-)). Du får smertestillende, enten uoppfordret eller du må spørre om mer selv, noe som du ikke må nøle med å gjøre, du skal ikke ha smerter!!!

Du skal se det blir en fin opplevelse, lykke til:-))

Annonse

Takk for flotte innlegg.

Ble både svimmel og kvalm når jeg leste dem, men det er fordi jeg er for god til å visualisere..

Har et plannlagt ks foran meg, men gruer meg mer enn jeg gjorde til min første fødsel.. ( Ante ikke hva jeg gikk til da, det ble full katastrofe..)

Men uansett, takk for levende gode beskrivelser! ;-)

Jeg og sier tusen takk, alltid godt å vite hva man går til. Gikk gjennom hastesnitt sist, men full narkose, så smertene i etterkant vet jeg om (og kan ikke huske at det var så ille etter det første døgnet). Gleder meg til å være våken denne gang.

Bare en ting; "pipler" det i bena når bedøvelsen går ut, eller blir det bare borte uten at en merker det?

Du vil nok merke at bedøvelsen går ut, ja. Du kjenner en slags "pipling". For meg hjalp det å vifte litt med tærne og røre litt på beina i sengen etterhvert som bedøvelsen forsvant.

Man glemmer at det gjør vondt og er ubehagelig når man får babyen til seg. Bit tennene sammen og kom fort opp av sengen;-)

Masse lykke til til alle som skal gjennom KS:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...