Gå til innhold

Læreren gir seg ikke og mener min gutt MÅ ha ad/hd

Anbefalte innlegg

Jeg er mor til en gutt på snart 8 år som alltid har vært fysisk aktiv og det noen kan kalle urolig. Samtidig kan han sitte i lenge med ting som interesserer, uansett hva det er snakk om. Han har problemer med å ta til seg beskjeder som blir gitt til alle, men husker godt det som blir sagt direkte til ham eller i mindre grupper.

Min sønn har dysleksi, men lærerens måte å håndtere dette på er å gi ham dobbelt opp med lekser. Selv om PPT og logoped har gitt beskjed om det motsatte.

PPT har vært inne i bildet her lenge pga lærerens mas. De har konkludert med gang på gang at det ikke er noe med ham, annet enn at han er aktiv.

Trenere og andre voksenpersoner rundt ham skjønner ikke hva læreren snakker om.

På meg virker det som om læreren har satt seg i hodet at min sønn må ha ad/hd, og ikke vil gi seg. Selv vet jeg utrolig lite om dette, og klarer ikke gå inn i diskusjon med læreren om det. Har søkt litt informasjon på nettet, men skulle gjerne hatt mer. Tar gjerne i mot tips om hvor jeg enklest finner informasjon.

Og hva gjør man med slike lærere? Er sikker på at flere av dere som er på sidene her har opplevd problemer i forhold til skole/barnehage også :)

Fortsetter under...

Jeg synes faktisk du skal slutte å argumentere med læreren om det, jeg. H*n har ingenting med å slenge ut diagnoser. Svar hver gang at gutten din ikke har ADHD. Dessuten synes jeg du skal ta det opp med rektor. Kanskje rektor på skolen kan holde læreren i ørene og få h*n til å skjønne både det med lekser og ikke ADHD.

Endel lærere tenker at hyperaktivitet= ad/hd. Min erfaring som både lærer (før) og PP-rådgiver(nå) er at det i noen tilfeller kan være vanskelig å få læreren til å forstå forskjellen på veldig aktive barn, og barn med ad/hd. Det kreves endel spesifikke kriterier for at man kan mistenke et barn for å ha ad/hd.

Det jeg tenker er at når både PPt og andre lærere som barnet ditt har, stiller seg uforstående til det denne læreren sier, da er det liten sannsynlighet for at barnet ditt har ad/hd. Kan det hende at denne læreren og barnet ditt ikke har kommet ut på helt god fot med hverandre? Lærerens holdninger ovenfor barnet har også betydning for barnets atferd. Med andre ord: hvis en lærer forventer en type atferd fra et barn, vil også barnet leve opp til denne forventningen, selv om forvetningen skaper en negativ atferd.

Hvis denne læreren fortsetter med dette, ville jeg ha tatt en prat med han/henne, evt. sammen med sosiallærer/inpektør og/eller rektor. Det er også veldig viktig å ta opp dette med leksemengde og faglig nivå, og få læreren til å ta til seg resultatet av utredningen, og diskutere dette åpent med dere.

Hei vil bare si jeg også har erfart dette, eller erfarer, min gutt blir 8 i sommer. At det kan være noe ja, men maset fra læreren har vært utolderlig, hun spør i et hvordan ting ligger ann, hun mener det kan være positivt for da får hun økonomisk støtte til klassen, ja det sliter på meg kjenner jeg, sammtidig som jeg har ropt i et år etter en barnepsykolog grunnet sorg til min gutt, har de distanser valgt å overse det.

Nå er snart et år gått og pratet med lege i dag siden papirene fra ppt er ferdige. Etter en lang prat med legen valgte han å vente med å hendvise min sønn videre, grunnet at min lege ville se hva parnepsykologens resultater blir.

Det er utolig godt å bli hørt og hvis min sønn har dette tror jeg innerst inne at det er en veldig svak type. Vi her hjemme fungerer fint sammen, iforholdt til før.

Kan jo også si at ppt uttalelse etter utredningen der var at min sønn IKKE trengte ekstra støtte i timen.

Og selvfølgelig sier min sønns lærer at dette var pga ppt observerte han på en GOD dag??

Ønsker deg lykke til og jeg vet hvor vanskelig det er å ikke la lærerens ord gå til hode på en. Har du et godt forhold til fastlegen din så prat med legen å fortell.

Kontakt rektor og fortell om det som skjer, og spørr hva dere skal få ordnet opp i dette.Har dere hadd en samtale der, ikke bare du og lærer er men ppt, logopeden og rektor??

Les deg opp på hva ADHD er og se om de symptomene som står der stemmer eller ikke stemmer, legg dette frem og spørr om hvorfor lærer mener gutten din må ha ADHD. (kontakt ADHD foreningen)

Finn ut hva barnet ditt har rett til i skolesystemet, tips: læringsplakaten/ opplæringsloven (http://www.lovdata.no/all/nl-19980717-061.html)

hilsen fra en ivrig lærerstudent

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...