Gå til innhold

københavn:)

Mars-08

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei

Jeg og kjæresten bor i København og blir nok boende her et par år. Jeg trives også godt her : )

Vi er nok ikke helt klare for barn enda, men jeg har i det siste blitt veldig nysgjerrig på baby-stoff... har akkurat blitt medlem her, så håper på å få litt utløp for kribleriet i magen : )

Hvor langt har du kommet? Leker fortsatt med tanken eller er dere godt i gang?

Hei!

Vi er en liten gjeng på 3 norske jenter som er her i København, med relativt nyfødte beibisser. Vi har truffet hverandre gjennom disse sidene. Det er også ett par til her i byen som for tiden er i lykkelige omstendigheter, og nedkommer vel til sommeren.

Dersom dere ønsker å møtes, med eller uten mage er det bare å gi beskjed. Vi er nok lettest å treffes på mail for tiden, min er: [email protected] de andres er å finne på gamle københavn tråder......

:-)

Elianne

Annonse

Hei:)

Sikker på at du ikke er gravid "mittønske", og går i litt ammetåke? He he... neida, trodde det bare var meg som kunne gjøre noe sånt. I går kveld gikk jeg ut i kjøkkenet for å hente et-eller-annet, jeg har fortsatt ikke kommet på hva det var jeg skulle hente. Samboeren er bare totalt oppgitt over meg, og mobber meg helt vilt for det. Men sånn utenom at jeg går i min egen lille verden så har jeg det helt topp. Jobber fortsatt, men jeg lurer på en ting. Hvordan blir det med barselpenger? Er det noen av dere som vet det? Jeg har fått så mange forskjellige svar nå så nå sitter jeg bare her å lurer. Jeg er ikke medlem av en A-kasse.

Hei,

Endelig litt aktivitet på København linken igjen;-)

Jeg venter tvillinger i begynnelsen av august, og ble sykemeldt for en uke siden pga. plukkveer og lav vekt på barna...Så nå prøver jeg så godt jeg kan å få dagene til å gå. Det tar nok litt tid å omstille seg fra en ellers aktiv hverdag, til å skulle forholde seg mer eller mindre i ro.

Utbetaling av barseldagpenger er ikke betinget av medlemsskap i A-kasse.

Jeg vet ikke hva slags barselsordning firmaet du arbeider for har, men de færreste har en særlig god en. Kort fortalt: du har krav på barselsdagpenger i tilsammen 52 uker. Den perioden du får utbetalt lønn fra arbeidsgiveren vil du ikke motta barselsdagpenger. Gir din arbeidsgiver deg f.eks lønn i 22 uker etter fødselen, vil du få 30 uker med barselsdagpenger, for tiden 3.415,- pr. uke.

Du kan finne mer informasjon på www.retsinfo.dk

Det er også en god ide å snakke med HR/personalavd. evt. kommunen som som regel pleier å ha styr på lovene;-)

Takk for svar. Jeg har prövd å ringe kommunene i min pause i da men de er ikke så lett å få tak i så jeg tror jeg tar med en tur innom i löpet av uka for å få söknadspspapirer for jeg regner med det er på den måten det foregår.

Jeg håper på godt vær for deg så du kan være ute å kose deg i solen. Kjedelig å gå hjemme hele dagen..

Klem :)

Hei igjen,

Jeg har ikke selv vært i kontakt med kommunen, så jeg vet ikke helt hvordan man går frem. Vi får besøk av en sunnhetspleier om en måneds tid, så jeg satser på at hun har kontroll på det hele.(i Kastrup/Tårnby kommer de gjerne på hjemmebesøk!)

Jeg må forresten rette litt på det jeg skrev i går. Foreldrene har 52 ukers barsel til sammen. Så det skulle gi oss 50 uker. Dette har jeg fra min HR avd. som jeg håper vet hva de snakker om.

Joda, dagene går til tross for at de kan bli litt lange. Tror det er viktig å nyte det å være alene på dagtid så godt man kan..om noen måneder er det helt slutt på den luksusen! Selv om det blir en herlig forandring!!

Hei, igjen, Ellianne - og dere andre!!!:o)

Håper det går bra med dere og den lille!!!:o)

København er et deilig sted!

Vi har bestemt oss for å flytte til Norge, fordi vi strevde veldig med å finne et sted å bo i traktene der vi ønsket. Så nå prøver vi Norge. Og så ser vi om vi blir der, eller om det blir Danmark til slutt. Vi kommer uansett til å dra ofte på besøk! Tiden nærmer seg for meg også. I juli skal vi få en liten sønn. Sender de beste tanker til dere alle!!!:o)

Takk for hyggelige mailer!

Varm klem fra Marianne

Annonse

Hei "egalia"

Jeg synes ikke det er så lett å finne noen bra mammaklær, synes liksom det mest blir det vanlige kjedelige. Jeg har 2 butikker jeg selv har vært i, en dyr og en billig. Den billige er Exit som ligger på strøket, ikke så langt unna Magasin mot Nyhavn. Hvis det ikke sier deg noe så send meg en privat mail så skal jeg nok forklare nærmere. Det ligger også en butikk i område der som heter Forms mener jeg, husker ikke helt adressen men det kan jeg lett finne til deg. Kjøpte meg en jeans der og den kostet 910 kr, i Exit kan du få en bukse fra 300 kr. Ellers vet jeg at det skal ligge en ventetøysbutikk ( som de så fint kaller det her i Danmark) ikke så langt fra Nørreport stasjon.

Håper du finner noe, og send meg gjerne en mail hvis jeg kan hjelpe deg ytterligere.

Hei,

I tillegg til de butikkene 31.8 har nevnt, vil jeg foreslå Mummi som ligger på Frederiksberg. Her fører de blant annet Mamalicious. Enula9 på Østerbro har mye lekkert: www.enula9.dk.

Er enig i at det ikke er særlig mye spennende ventetøy å finne, men heldigvis finnes det et godt utvalg av topper med empireliv i de fleste butikker. Det ligger en Zara butikk på Strøget hvor jeg synes de hadde mye brukbart for gravide.

God tur!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...