Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Noen som skjønner noe av dette?

Inntil for 5 måneder siden trodde jeg at jeg var superheldig og "superfruktbar". Noe som var et lys i en svært tøff hverdag (er kronisk syk ++). Har to barn som kom på første forsøk da jeg var 34 og 36. prøver nå på nr. 3.

Har prøvd i 5 mnd nå. 3 av disse månedene har jeg fått svakt positiv test med CB for så å begynne å blø etter 1-3 dager. Negative tester med New generation og Quick response. Trodde de to første gangene at CB-testene var noe feil ved, men nå da jeg var 3 dager over, ble streken gradvis svakere og bør nå kraftig. Helt klart en tidlig SA. Jeg lurer på flere ting:

1. Er CB mer følsom enn de andre testene? Jeg fikk negativt også på "Billige tester", som skal måle helt ned til 25 mens CB skal måle fra 50.

2. Var jeg gravid eller ikke i februar?

Trodde vi hadde bommet på eggløsning med 3-5 dager i februar da jeg fikk svakt positivt. Har jo lært at lutealfasen varierer med kun +/- et par dager for den enkelte kvinne. Men dersom jeg faktisk VAR gravid i den syklusen jeg trodde vi hadde bommet, var eggløsningen på dag 11 (vanlig dag 17) og lutealfasen på hele 20 dager mot vanlig for meg 13-15 dager. Begynte å blø på dag 31, ca. slik jeg pleier. Dersom jeg faktisk var gravid slik at lutealfasen ble 5-7 dager lengre, burde jeg ikke ha blødd sterkere? Hadde en helt normal mens da. Denne gangen derimot, når jeg var bare 3 dager over tiden, er det en mye kraftigere blødning!

3. Dersom jeg faktisk har mistet tidlig 3 ganger, regnes det som hab.abort selv om jeg har mistet så tidlig? Leste at det er de nye supersensitive testene som nå gjør at flere skjønner at de har mistet tidlig. Mens før ble en noe forsinket mens forklart med stress, bekymring osv. Betyr det at mange flere ville fått diagnosen hab. abort hvis testene hadde vært mer nøyaktige for mange år siden? Eller er alle data beregnet på dem som mister ved legebekreftet graviditet? ( jeg leste at tallene for hvor mange som opplever Sa nå er skutt i været pga flere tester tidlig og oppdager at det de trodde var en sen mens i virkeligheten var en tidlig SA . helt op i 90% av alle egg går til grunne, leste jeg i den forbindelse ( husker dessvere ikke hvor jeg leste det!)

4. Leste også at svært mange av dem som mister gang på gang har økt koaguleringstendens og lettere får blodpropp. Har noen av dere fått målt dette hos gyn? Eller må man stå på lange ventelister på sykehus? Viktig for meg, fordi jeg to ganger har vært inlagt på sykehus med mistanke om lungeemboli (fant ingenting)

5. Dere som har mistet før, er dette normalt?? Da jeg mistet nå, kom det i gårkveld ut noe slimhinne som så helt annerledes ut enn det vanligvis gjør (kommer avogtil ut bitelitt, jevn og fin slimhine iforb. med vanlig mens). I går var det mer, og den var helt "svart/brunflekket". Så ut som små klumper av koagulert blod inne i selve slimhinnen (ikke utenpå). Jeg ble jo bekymret for dette med at blodet kanskje lettere koagulerer og danner små klumper. Men er dette slik slimhinnen pleier å se ut ved SA??

6.Leste også at lavkarbo kosthold kan øke muligheten til å bli gravid. Har noen prøvd dette? Jeg legger lett på meg rundt midjen og mistenker vel insulinresistens. Igjen: Er insulin noe man lett får målt hos gyn.? Er for sliten til å krangle meg til ting.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8978090-v%C3%A6r-s%C3%A5-snill-trenger-svar/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...