Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her og tenker...Jeg satser på første inseminering i høst. Men lurer litt på hvordan jeg kan planlegge når? Synes det er "skummelt" at jeg står på så bar bakke i forhold til kontroll med tanke på akkurat dette :P

Men planlegger dere å reise til DK en uke, å satse på at eggløsing skjer da? Eller blir det mer impulsiv reising? Og hvordan virker disse eggløsning testene?

Har dere hatt en eller to insemineringer i løpet av samme syklus? Blir det da at dere overnatter i København, og blir inseminert to dager på rad?

Trenger masse råd og erfaringer og tips rundt dette! Så takker på forhånd for alle svar!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8976950-planlegging/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første gang vi reiste nedover så hadde jeg testet med eggløsningstester 2-3 måneder før. (Vi hadde journalsamtale i februar, tror jeg, og reiste ned i sluten av april første gang. Jeg tok EL tester fra syklusen i februar. Tror jeg. Det er mange år siden, så jeg har nok glemt litt. Hehe)

Da visste jeg jo sånn ca når jeg hadde eggløsning, og vi planla ut fra det. Den første gangen klaffet det med påske, så vi fikk noen ekstra dager i Køben.

Tur to gikk til H***, ettersom jeg aldri fikk eggløsning. *ler*

Tur 3 dro vi til svigers i Oslo 2 dager før forventet EL, var i Oslo og møtte venner og kjørte ned den morgenen jeg fikk positv EL test. (Testet 06.00 *trøtt*)

Det er vel det vi har gjort etter det, tror jeg. Noen ganger har vi ligget en natt i Køben etter inseminasjonen, og noen ganger har vi vært hos et vennepar der.

Jeg har reist alene en gang, da peilet vi oss inn på to dager før EL, og jeg fikk en super helg i København med venner.

Så vi har gjort litt forskjellig.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8976950-planlegging/#findComment-8977852
Del på andre sider

Vi bestemte oss i fjor høst for å starte med inseminasjon før jul. Var da hos lege og gynekolog og tok tester (klamydia, gonore, hiv, hormoner, ultralydscanning av livmor og røntgenkontrastundersøkelse (de tre siste frivillig for å sjekke mulighetene)), og hadde journalsamtale hos Storkklinik noen uker før vi reiste ned. Begynte også å skrive ned syklus og ta eggløsningstester månedene før.

For meg er det vanskelig å få fri fra jobb på kort varsel, så vi valgte å ta en liten "ferie" på fem dager og bestilte hotell og fly i god tid, og satset på at eggløsninga skulle klaffe.. De første dagene var det litt stressende å vente på EL, men det klaffet og hadde en inseminasjon. Jeg ble ikke gravid da, og vi har ventet til nå med andre forsøk.

Vi har nå regnet ut at EL forhåpentligvis kommer rundt 1. mai og har gjort det samme denne gangen, fem dager i Køben, billig fly og bo, og tar det som en liten ferie. Har sykluser på ca 27-30 dager, men kan jo ha uflaks..

Hvis det blir nødvendig med flere turer, kommer vi til å reise opp og ned samme dag, og evt "bli syk" fra jobb om det ikke klaffer med en fridag. Blir jo dyrt med shoppingtur til Køben 5 dager hver mnd!

Vi vurderer evt dobbel inseminasjon denne gangen om vi føler oss litt uskikker på tidspunktet for eggløsning.

Har kjøpt eggløsningstester på: www.billige-tester.no

og tatt både clearblue og de billige "stavene" de har der. Starter med å teste ca 10 dager etter mensen, morgen og kveld til positiv test. Jeg tisser i prøveglass, da kan jeg bruke flere tester på samme prøve, om jeg skulle være usikker på resultatet, i tillegg til at jeg bruker to forskjellige merker når e.l. nærmer seg.

Masse lykke til, det er en spennende prosess!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8976950-planlegging/#findComment-8980157
Del på andre sider

Takk for kjempe bra svar! Sjekket ut Maigaard klinikk og de ligger bedre til rette med tanke på reiserute... men de har ikke åpen donor... Nå blir det vel nye runder med dette igjen :P Har iallefall kontaktet de så får jeg høre hva de sier. Har noen erfaring fra Maigaard?

Jeg har også bestilt mine første EL tester! Tenkte jeg kan vel likevel prøve meg litt frem og se hvordan de virker. Er det noen her som bruker fertilityfriend og har kjennskap til det? Tenkte det da kanskje var lettere å se når du kan forvente EL på forhånd!?

Jeg får kanskje satse på at EL kommer i helgene fremover! Da blir det båten over og kjøre til Århus. Ikke lange biten. Pleier dere som er single å reise alene? Jeg tenkte jeg skulle dra med meg søs nedover, iallefall første (og forhåpentligvis eneste) gangen.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8976950-planlegging/#findComment-8980684
Del på andre sider

Hei

Jeg syns også det er vanskelig å vite hvordan jeg skal komme meg ned på så kort varsel, så håper at jeg har fri den dagen, eller så kommer jeg til å ta en sykedag eller to.

Jeg skal forhåpentligvis ha med meg tanta mi nedover hvis det passer med jobben hennes, eller så drar jeg aleine. Det er så mye som skal klaffe, og planlegges. Akkurat nå så går jeg å håper på at jeg har nok hormoner i kroppen, så jeg slipper å dra til gyn når jeg får eggløsning og så til Stork.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8976950-planlegging/#findComment-8984216
Del på andre sider

Hei hei.

Det er merkelig å ha så lite kontroll over dette!

Noen kvinner får EL akkurat som vanlig når de skal insemineres, mens andre opplever at den blir forskjøvet, tildels kraftig forskjøvet, idet de starter å prøve...

De 2 gangene jeg er blitt inseminert har jeg reist ned til københavn på forhånd, og begge gangene har dette kostet meg dyrt...

Mine sykluser var før graviditeten VELDIG stabile, 28 dager, aldri noe tull. Bestilte billett, dro ned, ingen EL...dro hjem igjen, ventet her over en uke, trodde kanskje ikke det kom noen EL den syklusen, men det gjorde det, bare veldig sent. Dro ned igjen, men ble ikke gravid. Gjentok dette neste syklus, dro ned dagen før forventet EL, denne gangen hadde jeg fri og endte opp med å bli i København i nesten 14 dager! Hyggelig nok det, men litt slitsomt også, vandre rundt der alene og vente på EL....

Den gangen ble jeg gravid!

Gang nr.2 hadde jeg også dobbel inseminasjon, og dr. Trolle i Oslo sa på UL i uke 7 at jeg hadde blitt gravid på en fredag, mens positiv EL var på onsdag. Ble inseminert onsdag og torsdag ettermidag. EL testene viser jo bare at du vil ha EL innen 48 timer etter du tester positivt, min teori på meg selv er at jeg da faktisk ikke har EL før etter ca. 48 timer. Men om dette stemmer, og i så fall kan sies å være slik min kropp fungerer hver syklus, det aner jeg desverre ikke. Så nå er det bare å starte på ny og prøve å finne riktig tidspunkt. Vurderer å bli scannet et par dager før forventet EL denne gangen for litt bedre å kunne vite hvilken dag det skjer. Har også lurt på EL sprøyte, men vet ikke hvordan Trolle stiller seg til dette da det ikke har vært noe problemer før.

Hvor du bor og dermed hvor lett det er for deg å reise ned vil vel kanskje være med på å avgjøre når du reiser. Har drevet og sjekket sterling fra Oslo til København den siste tiden, og kan få tur/retur der neste dag til omtrent 1500 kroner. I tilleg kommer buss til gardemoen og fra kastrup. Har tatt buss opp og ned noen ganger, helt greit, men tar lang tid, da kan du vel få reisen ned i 800 kroner, ingen forhåndsbestilling, og de går i hvertfall 2 ganger om dagen. Overnatting i København kan du få til ca. 500 kroner, skulle du ønske det.

Lykke til med planleggingen!

Det beste er vel kanskje om du klarer å slippe opp på behovet for kontroll, så blir ikke frustrasjonene så store når ting ikke skjer som planlagt. Det skjer når det skjer, og babyen kommer når den kommer. Vi kan bare prøve som best vi kan å legge det til rette, og å nyte prosessene underveis.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8976950-planlegging/#findComment-8988673
Del på andre sider

Annonse

Vi har erfaring med maigaard i Århus. Har vært der 2 ganger.

Jeg er kjempe fornøyd. For oss er det også en enklere reise vei. Endel gynekologer i Norge har samarbeid med maigaard, du finner ut hvem på hjemmesiden deres. Jeg bruker en av dem, å synes det er utrolig deilig. Da ringer gynekologen ned til danmark etter jeg har vært på UL dag 11 og forteller hvor mange og hvor store forlikklene er. De blir enige om når det er best for meg å sette eggløsningssprøyte og når jeg skal insemineres. Dermed slipper jeg å jakte på eggløsning. Veldig greit:)

Vi hadde bestemt oss for ikke å ha åpen donor, så for oss gjore det ingenting at de ikke hadde det tilbudet.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8976950-planlegging/#findComment-9058517
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...