Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bestemt meg for å ha åpen donor, men lurer på om dere vet om det er forskjell på prisen? Jeg har ikke bestemt meg for hvilken klinikk jeg skal bruke, men satser på stork siden de har som jeg har forstått, denne valgmuligheten.

Er det noen som har erfaring med åpen donor via stork? Og får dere like mye info om åpen donor på forhånd som ved anonym donor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stork og VitaNova er generelt dyrere enn de to "vanlige" fertilitetsklinikkene vi har undersøkt hos, Trianglen og Nordica - men de to sistnevnte tilbyr ikke åpen donor, og hevder det er ulovlig etter dansk lov. Dermed sitter man igjen med de to dyreste alternativene om man vil bruke åpen donor.

Har fortsatt ikke fått noe vettugt svar på hvordan Stork og VN kan tilby noe som de andre hevder er en ulovlighet.

Skrevet

Jeg kan virkelig ikke skjønne hvordan de kan hevde at bruk av åpen donor ikke er lov. Det har jo gått motsatt vei i Norge f.eks., der det ikke lenger er mulig å være anonym fordi man ønsker å følge FN's Barnekonvensjon som sier at alle barn har rett til å vite hvem som er deres biologiske opphav (eller noe sånt).

Jeg vet at det tidligere bare var mulig å få kjent/åpen donor fra USA, og at import av donorsæd fra USA ikke lenger er tillatt, så det kan jo være derfor de sier dette. Stork har åpne danske donorer som en nyhet slik jeg har forstått det.

A pro pos spørsmål om pris, så er åpen donor litt dyrere enn ukjent donor. Dette har for oss vært helt uinteressant, da vi ikke vil la prisen bestemme hvorvidt barnet skal få muligheten til å vite mer om sin genetiske arv dersom dette skulle være av interesse.

Skrevet

Ja, det hele virker absurd. Men dette svaret fra Nordica (mailet dem etter å ha fått samme beskjed fra Trianglen, og spurte hvordan det hele hang sammen) er jo ikke akkurat til å misforstå:

"Kære begge

Det er efter dansk lov ulovligt at inseminerer med kendt donor, så jeg er

enig med Trianglen.

Med venlig hilsen

"

Så da blir det vel Stork eller VitaNova for vår del, med mindre noen av dere har vært borti "vanlige" klinikker som også kan skaffe åpne donore?

Skrevet

Fikk beskjed av Stork at prisforskjellen er:

Priserne er

Pr. portion donorsæd fra åbne sæddonorer kr. 2300,-

Depot og opbevaring i nitrogentanke pr. år kr. 1500,-

Fragt og forsendelse kr. 800,-

DVS at åpne donorer er en del dyrere en anonyme.

Skrevet

Tror kanskje ikke de åpne donorene er danske. Det som oppgis er at de er skandinaviske. Muligens er de svenske. Siden man må betale frakt kan det virke som om de kommer fra et annet sted enn Cryos.

Skrevet

Jeg ville bare korrigere det som står om barnekonvensjonen under:

Der står det at alle barn har rett til å vite hvem som er deres foreldre. Det står ingen ting om biologi.

Hvorvidt det er best for barna å få mulighet til å finne deres biologiske opphav er en åpen diskusjon. I Danmark har det lenge vært en almindelig oppfatning, som har vært lagt inn i lovverket, at det var skadelig for barnet og dets forhold til sine foreldre å gi dem adgang til å finne et biologisk opphav, som sannsynligvis ikke har skenket dem en eneste tanke i 18 år. Jeg er forøvrig enig i det.

At man i Norge har bestemt seg for at biologi er overordnet ethvert annet hensyn for barn mener jeg det burde være en langt mer omfattende debatt om enn det faktisk er.

Skrevet

Mailet LLHs danske motpart og spurte om dette med kjent donor på legeklinikk vs. jordmorklinikk, med følgende svar:

"Jeg kan godt forstå, du undrer dig, men det er faktisk korrekt hvad

klinikkerne siger.

I Danmark er kunstig befrugtning reguleret ved lov om kunstig befrugtning. Den regulerer dog kun lægers virke, og derfor er jordemødre ikke underlagt loven. Det var netop årsagen til, at de kunne eksistere mens der var forbud mod behandling af lesbiske.

I samme lov står der, at der er donoranonymitet i Danmark. Derfor kan de lægedrevne klinikker ikke tilbyde sæd med donorrelease. Men igen er jordemoderklinikkerne ikke underlagt denne lov, så de kan gøre hvad de vil. Sæden findes, idet blandt andet den store danske sædbank Cryos producerer sæd med donorrelease, som benyttes i flere lande - men i Danmark altså kun af jordemoderklinikkerne."

....de har altså nok en gang fått en glipp i lovverket for jordmødrene.

Skrevet

Aha, det forklarer mye, takk for info!

Skrevet

Jeg vil faktisk si meg enig her mor-k. Det er ikke nødvendigvis det beste for barnet at biologi er overordnet ethvert annet hensyn. Det kan desverre i enkelte saker føre til at det faktisk tas avgjørelser som ikker er til barnets beste. Og biologi har ingenting med det å være foreldre å gjøre. Men det finnes de som faktisk har et sterkt ønske om å finne ut av sitt genetisk opphav, og da ønsker ikke vi å stenge dørene for denne muligheten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...