Gå til innhold

Hvor lange dager i barnehagen???

Anbefalte innlegg

Småen skal begynne i barnehage til sommeren. H*n er da 14 mnd. H*n er sjenert og gjemmer seg gjerne bak mamma og pappa om vi treffer fremmede, men er sosial og tiner opp bare h*n får litt tid på seg. Synes det er fælt å sende h*n i barnehagen så tidlig :o(

Men - så til spørsmålet: Hvor lange dager i barnehagen?

Jeg mener at vi bør gjøre dagene så korte som mulig. Har lyst til å prøve på seks timer, men det blir vanskelig. Mannen min mener h*n sikkert trives og at vi skal gjøre det som er enklest for oss - og det er åtte timer i barnehagen. Jeg synes det er for lenge, men har ingen gode grunner annet enn følelse av at det er alt for lenge for en liten tass.

Hva synes dere? Hvor lange dager kan de ha i barnehagen når de er 1-3 år og senere når de er 3-6?

Håper på mange synspunkt.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8976469-hvor-lange-dager-i-barnehagen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I mitt tilelle blir det 8 timer, men fordi jeg må jobbe. Hadde muligheten vært der for kortere dager hadde jeg nok valgt det. Barnet mitt blir 16 mnd når h*n skal i barnehage. Men jeg tror ikke 8 timer gjør noe, men skjønner at du synest det er fælt å tenke på. Men barnet kommer helt sikkert til å trives. Og lyser selvsagt opp med et smil når dere kommer å henter barnet igjen.

Begge mine har stort sett hatt fulle dager i barnehagen hele tiden, bortsett fra den eldste som hadde kortere dager når jeg var i permisjon.

Nå er den yngste der fra åpning til nesten slutt. Jeg har ikke noe valg, jobber 8 timer og har reisevei. Derfor er ungen i barnehagen 9 timer hver dag.

Når muligheten er der så får de kortere dager.

Men, ingen av dem har noensinne tatt skade av det. De stortrives og savner barnehagen når de har ferie eller er syke. Det er der de har vennene sine, de får gjøre andre ting enn de får sammen med meg etc.

Det er jo flere ting som spiller inn her. Det er klart det er positivt å gi barnet kortere dager, dersom det er tid du/dere kan bruke sammen med barnet i stede for at han er i bhg. På den annen side blir det ikke ålreit for noen, dersom det fører til masse stress og problemer i forhold til jobben.

Så små barn sover dessuten en del i løpet av dagen, og får et avbrekk på den måten. Det er ofte hakket verre for de som akkurat har sluttet å sove på dagen. For de kan det bli lange og slitsomme dager. De færreste har vondt av å være i bhg 8 timer, men det er klart de mister tid med mamma/pappa. Dessuten kan man se at de blir slitne, selv om disse minste får mye kos og omsorg fra de voksne.

Selv synes jeg det er positivt å gi barna kortere dager når jeg har mulighet, slik at jeg får brukt tid sammen med dem. Men jeg tror ikke det er så viktig for dem om de blir hentet kl 15 eller kl 16. For mine barn varierer lengden på dagene litt ettersom hvilke vakt jeg selv har. Men stort sett er de i bhg mellom 5,5 og 7,5 timer.

Jeg har ikke noen klare formeninger. Prøver også å gjøre barnehagedagene kortere når jeg kan, men føler noen ganger at dette er mer for min følelse og at jeg selvfølglig ønsker å se barnet mitt så mye som jeg kan. Han trives kjempegodt og det er flere ganger at det virker som om han gjerne kunne ha tenkt sg å være lenger for å leke mer. Jeg har i allefall tenkt at jeg gjør evt. matvareinnkjøp osv. før jeg henter han - da jeg tror han har det mer gøy der enn i kø med meg.

Jeg har også lurt på disse tingene - nå sover han 2 timer i løpet av dagen og har sikkert ikke like stort begrep om tid. Han er to. Er det viktigere å korte dagene nå - eller når han blir eldre - har mer følelse for tid, og ikke sover midt på dagen. (Vil jo bestrebe på at det ikke blir for lange dager, men sånn generelt.) Vil gjerne høre flere synspunkt

På små¨barns avdelingen hvor jeg jobber er det barn som har fem-seks timersdager og noen har åtte timers dager. Jeg tror ikke barna tar skade av å ha lange dager og vi ser vel ikke akkurat noe forskjell i utviklingen deres sammenlignet med de som har kortere dager. MEN ¨små barn vil jo aller helst være sammen med mamma og pappa. Selv om det skjer mye moro i bhg, de har det fint og sover så blir de jo veldig slitne av lange dager. Det er masse inntrykk hele tiden for en liten tass. Derfor mener jeg at man bør gjøre dagene ikke altfor lange OM MAN HAR MULIGHET. Det er det ikke alle som har og da syns jeg det er viktig å spørre barnehagen om hvordan de legger opp til at de minste får ro rundt seg og ikke bare i sovetiden. Større barn klarer jo å sile ut informasjon og "skjerme" seg selv langt mer enn de minste. Lange dager er ikke det verste, vi å på jobb og mange har reisevei, sånn er det. Det verste er de som sender barna i bhg når de selv har fri. Mamma og pappa har fem ukers ferie men mange små har kun tre uker pluss enkelte planleggingsdager.

Annonse

Barneombudet mener at barn ikke bør være lenger i barnehagen enn 7, toppen 8 timer... Synes nesten at det også er for mye for en liten tass på et år. Men det jeg synes er litt skremmende er at det er en selvfølge for veldig mange at barna skal være full dag i barnehage fra de er ett år, uten at man tar hensyn til individuelle forskjeller.

Barn er ulike, enkelte trenger å bli eldre før de kan være så lenge borte fra mor (og far), mens andre takler bedre å begynne tidlig i barnehagen. Er klar over at mange er avhengige av å jobbe for å få endene til å møtes, men jeg tror at mange kan tilrettelegge for at barna ikke trenger å være full tid i barnehagen hver dag..

Det er viktig at foreldre er oppmerksomme på reaksjonene som deres barn har, og ikke bare tenker at "det å gå i barnehage er det naturlige".Utviklingspsykolgien viser at det foregår en livsviktig tilknytningsprosess mellom mor og barn, og foreldre og barn de 2 første årene. Faktisk viser forskning at barn som ikke har etablert en god og solid tilknytnning til mor i løpet av de første 2 årene vil ha problemer med det siden...

Jeg er definitivt positiv til barnehage, og tror at også små barn kan ha god utbytte av å være i en god barnehage, men jeg tror ikke de har det samme ønsket om og behovet for å være der så lenge som eldre barn. De er altfor avhengig av foreldrene sine ennå

Jeg skal selv studere videre til høsten, så min sønn vil være 13 mnd når han begynner i barnehage. Selv om vi har hel plass, kommer han ikke til å være fullt i barnehagen før han er tidligst 2 år. Satser på maks 6 timer pr. dag!

Hei

Tusen takk for mange svar og synspunkt. Har diskutert mer med min mann og vi har bestemt oss for å prøve så godt vi kan å begrense småens timer i barnehagen. Skal snakke med arbeidsgiverne våre og se hvordan vi kan få det til. Må redusere stillingene våre noe (eventuelt bare en av oss - får se hvordan puslespillet går opp etter prat med arbeidsgiverne) og se om det er mulig med en sen jobbstart for en av oss og en grytidlig for en annen. Tviler på at det er mulig med kortere dager enn 6,5 timer i barnehagen, men 6,5 timer er jo bedre enn 8-9 i alle fall.

HI

lykke til...det skal da ikke være enkelt...syns norge hadde kunne gitt litt mere permisjon jeg,eller gitt ut større kontantstøtte så folk har råd til å gå hjem med barna sine litt lengre.(for de som føler for det). menmen,så enkelt er det ikke nei..6,5 timer i barnehage er ikke så værst da..synes d er drygt jeg når de passerer 7,5-8 timer..iallfall for de minste.. men må man så må man

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...