pingu-72 Skrevet 14. april 2007 #1 Del Skrevet 14. april 2007 Heldigvis fins det kortisonsalver nå, selv fikk jeg ikke noen salve som funket før jeg var rundt 14 år. Har klødd min andel med sår... Kortisonen fungerer heldigvis kjempebra, men mye av eksemet kommer raskt tilbake etter at vi slutter. Er dette vanlig? Når kan vi i såfall begynne med kortisonen igjen? Vi smører 2xdaglig i 7-10 dager, og så 1xannenhver dag i en uke. I tillegg er det fuktighetskrem 2xdaglig på hele kroppen. Vi har også brukt kaliumpermanganat bad - noen som har erfaring med det? Lillegutt har også mye skurv og seborreisk eksem i hodebunnen, noen andre eksembarn som sliter med det? Har prøvd å få det bort i over 1 mnd nå, men det kommer tilbake hele tiden (smører med salisylsyre olje og grer). Får så vondt av ham der han ligger og klør seg i hodet:-( Noen tips? Setter stor pris på tips og innspill! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8975120-huff-lillegutt-har-arvet-mitt-atopiske-eksem/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. april 2007 #2 Del Skrevet 15. april 2007 Hei mamma'n til Lucas, Jeg har en sønn på 14 mnd som har vært veldig plaget med eksem siden fødselen. I starten fikk vi lite hjelp fra fastlegen og helsestasjonen, men etter at vi kom til en spesialist har vi fått bedre kontroll på eksemet. Jeg kan godt fortelle hva som har fungert for oss: Hovedprinsippet i vår behandling er å holde huden fuktig. Det gjør vi ved å bade sønnen vår i oljebad hver dag (i starten badet vi han i oljebad morgen og kveld, men nå en gang daglig siden han er blitt bedre). Vi bruker olje fra apoteket: NAF badeolje. Vi bruker masse olje slik at huden hans blir skikkelig feit og sleip. Vi smører også karbamidkrem to ganger om dagen. Sønnen vår sin hud er egentlig veldig tørr, men pga av denne behandlingen har sønnen vår tilnærmet normal fuktighet i huden, og eksemet blusser ikke opp så ofte. Det andre prinsippet vi følger er å smøre med gruppe 3 kortison (Elocon) med en gang eksemet kommer, og slutte å smøre men kortison når det forsvinner (altså ingen nedtrapping). Eksembarn har ofte mer bakterier på huden som forverre eksemet, så vi vasker gutten vår med grønnsåpe en gang i uken (medisinsk grønnsåpe kjøpt på apoteket). Vår spesialist mener at grønnsåpe har samme effekt som kaliumpermanganat, så vi bruker ikke dette. VI ble også utredet for allgergier. Matvareallergier er ofte årsaken til eksem. Vår sønn var allergisk mot egg og melk, og ble mye bedre da vi tok bort dette fra kosten. Har dere testet sønnen deres? Sønnen vår hadde også masse skurv og seborreisk eksem i hodebunnen da han var mindre (fram til ca 1/2 år). Dette fikk vi vite fra sykehuset at var vanlig hos spebarn, men at det normalt forsvinner når de er rundt 6 mnd. Vi fikk anbefalt Fungoral shampo og å smøre med Elocon liniment. Jeg syntes også at det var spesielt fælt å se han ligge og klø seg i hodet, han kunne ligge og klø seg febrilsk i hodet til tider. Men han ble mye bedre av denne behandlingen. Dette er det som fungerer for oss. Det jeg vil råde deg til å komme deg til en spesialist med erfaring med eksem hos så små barn, og få testet barnet ditt for allergier. Hvis du bor i Oslo kan jeg anbefale vår barnelege. Hun har virkelig gjort underverket for vår sønn. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8975120-huff-lillegutt-har-arvet-mitt-atopiske-eksem/#findComment-8978395 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paddin Skrevet 15. april 2007 #3 Del Skrevet 15. april 2007 Hello mamman til Lucas. ¨ Husk nedtrappingen ved bruk av kortison. Dette kan hjelpe med å holde eksemet borte litt lenger. Men det høres jo ut til at du har full kontroll der:-) Vi kjenner til det selv. Alt er fryd og gammen i noen dager og så kommer det for fullt igjen. Jeg har desverre ikke noe lure triks. Bare stå på :-) Vi har veldig god erfaring med KP bad. Mye styr og søl kan det bli, og det er ikke alltid lik populært hos barna. Men det hjelper hos oss - og det er veldig betryggende å t et slikt bad når de har klort seg opp eller man er redd for åpne sår. Jenta mi haddee også mye løe i hodebunnen. Vi gjorde som dere - og mye ruk av lue og votter. Phenamin ( kløestillende medisin ) hjalp oss nok mest, da den tok vekk den verste kløen og det roet seg litt. Har dere vært hos spesialist med han ? Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8975120-huff-lillegutt-har-arvet-mitt-atopiske-eksem/#findComment-8981901 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pingu-72 Skrevet 15. april 2007 Forfatter #4 Del Skrevet 15. april 2007 Takk for svar! Vi har vært hos en astma- og allergi barnelege heldigvis! Stoler desverre ikke helt på vanligeleger når det gjelder sånt som det her... Lillegutt testet "kanskje" på melk, men resten var negativt. Så legen mente at jeg ikke trengte å kutte ut noe fra kosten min, men vente så lenge som mulig med å introdusere kumelk til lillegutt. Men jeg leste på NAAF's sider at jordebær og sitrusfrukter kunne gjøre atopisk eksem værre, så jeg er litt usikker på om jeg bør holde meg unna det. Skal absolutt prøve tipset med fungoral shampo, tror sambo har litt i skapet. Og så får vi vel kjøpe noen tynne bommulsvotter tenker jeg. Fikk ny time hos allergilegen til uka, skal spørre henne om det i hodebunnen da. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8975120-huff-lillegutt-har-arvet-mitt-atopiske-eksem/#findComment-8983304 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paddin Skrevet 15. april 2007 #5 Del Skrevet 15. april 2007 vi holder oss generelt unna jorbær, citrus frukter samt safter + tomat mat som bolognese saus, ketchup, pizza fyll etc. For dette har vi testet ut og det drigger het klart våre barns eksem. De tester kun engativt på bjørk ( har ikke merket noe til kryssallergi ) Lykke til hos legen til uken - Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8975120-huff-lillegutt-har-arvet-mitt-atopiske-eksem/#findComment-8986721 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå