Gå til innhold

Konsekvenser av lite søvn, fysisk og psykisk utvikling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har vansker med å få datteren vår på 3,5 mnd til å sove noe særlig på dagtid, og hun synes også mye våken og urolig om natten. Om natten ligger hun ca 2/3 deler av tiden (sover fra ca kl 08.30 / 09.00 til 06.30/07.00, 1-2 nattamminger) urolig og snur hodet fra side til side mens armer og ben går; synes som om hun sover en del mens dette skjer, mens hun andre ganger studerer hendene. Om dagen sover hun maks 30-40 minutter i vognen 2-3 ganger, etter 5-30 minutters rugging og smokk, men det er ofte vi ikke klarer å få henne til å sove disse blundene. Midt på dagen får jeg henne til å sove ute i 1,5-3 timer, dersom turen varer minst 1,5 timer. Det er heller ikke alltid hun vil roe seg i vognen, om vi forsøker å gå flere turer om dagen. Bare unntaksvis får vi henne til å sovne i vår seng på dagtid ved amming. Dvs hun sover mellom 12-14 timer i døgnet, og viser at hun er mer trøtt, men vi får henne ikke til å sove mer. Det jeg lurer på er, vil lite søvn forsinke utviklingen fysisk eller psykisk? Er det eventuelt noen som har forslag til hvordan vi skal få henne til å sove mer?

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det høres ut som hun sover mye jeg! Vår gutt sov lite da han var så liten, og han er en veldig fremadstormende kar nå :-) Ikke noe forsinkelser i utviklingen i det hele tatt, tvert imot!

Ta det helt med ro, hun sover det hun har behov for. Det dere selvfølgelig kan gjøre er å sørge for at hun er mett, har rapt det hun trenger, er tørr og har fått nok kos (viktig), med andre ord at alt ligger tilrette for søvn. Og det virker det jo som dere er flinke til. Selvfølgelig kan det være dager hun er litt plaget av noe eller får søvnen forstyrret og blir grinete, men det tar hun igjen.

Skrevet

Er veldig uenig i at spedbarn(evt. større barn også) sover det de har behov for!!! Den beskjeden fikk vi også på helsestasjonen da vi var og forklarte situasjonen vår. Hun "sov" 8-9 t per natt med 1000 oppvåkninger og veldig urolig søvn(armer og ben gikk hele tiden og hodet snurret fra side til side). Helsesøster var mer bekymret for oss enn for barnet. "Babyer sørger selv for at de får den søvnen de trenger", sa hun. Men det stemte ihvertfall IKKE hos oss. På dagen sov hun bare korte intervaller, og våknet av at hun hylskrek...kjempetrett, men klarte ikke sove mer.

Jenta vår hadde KISS, og da dette ble behandlet og hun ble frisk - ja, først da begynte hun å sørge for søvnen sin selv....Så.."friske barn , sover det de har behov for".., kanskje....

Skrevet

Så plutselig at noen hadde svart meg, tusen takk. Jenta vår er nå 4,5 mnd, og har bare blitt verre å få til å sove, nå sover hun kun når jeg triller på dagen, og ikke alltid da heller, våkner som regel etter maks halvtime, så vi går 2-3 timer om dagen med vognen ute i all slags vær, og hun sover vel maks ca 2 timer på dagtid. Sliten. Og nå våkner hun også oftere på¨natten. Hylskriker både når hun e rtrøtt og når hun våkner. Men jeg tror hun er frisk, hun ser frisk ut, bare hoster/nyser uten at jeg tror hun egentlig er forkjølet. skal sjekke KISS-syndrom.

Skrevet

Samme erfaring har jeg. Gutten min hadde også KISS. Sov korte intervaller på dagen, greier ikke å finne søvnen uten rugging, trilling ol., ben og armer i alle retninger samt at han vrir hodet fra side til side.

Har behandlet han og er mye bedre men greier fortsatt ikke å finne søvnen selv uten hjelp fra meg.

Sjekk ut om hun har KISS.

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...