Gå til innhold

mister man sitt norske statsborgerskap hvis man får statsborgerskap i et annet land?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest ronja røverdatter

Ja, i utgangspunktet tillater ikke Norge dobbelt statsborgerskap. Det finnes noen få unntak, f.eks barn som er født til dobbelt statsborgeskap, de får beholde sitt. Og NEI - de trenger ikke å velge når de blir 18. De må søke om å få bibeholde det norske når de er 21 år gamle dersom de ikke har bodd lenge nok i Norge til at de skjer automatisk.

hmmmm - tydlig at man fár ulik beskjed ut i fra hvor man henvender seg. Mine barn kan ha 3 statsborgerskap (norsk, spansk og chilensk), men de ga meg beskjed pá ambassaden om at fram til de var 18 kunne de ha sá mange de ville, men deretter fikk de IKKE ha norskt stasborgerskap hvis de valgte f.eks. spansk. Og at hvis de valgte á vaere norsk statsborger mátte sóke om á fortsatt fá vaere det ved fylte 21 ár hvis de til da ikke hadde bodd ett ár i Norge....

.... men ná skal det jo sies at de pá ambassaden her nede noen ganger ikke har peiling da...... selv om man skulle tro at de forteller de samme reglene til alle....?.....

Unntaket gjelder de som automatisk oppnar dobbelt statsborgerskap. Dine barn har, i likhet med mine, anledning til a fa norsk statsborgerskap. (Antar jeg utfra det du skriver) Dette kan enkelt gjores, men krever likevel et valg. Gjor man noe aktivt i forhold til fremmed statsborgerskap ma man gi opp norskt. Barna dine er derfor ikke i samme stilling som de som fodes til flere statsborgerskap, som Ronja snakker om.

• 1 måned senere...

Heisan!

Jeg er 30 ár og har dobbelt statsborgerskap- spansk/norsk- og det har dattera mi pá 7 ár ogsá. Det stemmer at man má si ifra om man vil beholde det norske etter fyllte 18 ár (eller 21.. er ikke sikker) Jeg bodde i Spania pá det tidpunket og misstet mitt pga at jeg ikke visste det. Men fikk det tilbake da:-)

• 3 måneder senere...

Annonse

• 1 måned senere...

Nei, det er dessverre ikke tøv. Det er rasistisk diskriminering, så jeg blir kvalm av det jeg også.

Så og si alle muslimske innvandrere jeg kjenner, enten de er fra Pakistan, Tyrkia, Marokko, Irak, alle har de beholdt sitt opprinnelige statsborgerskap da de fikk norsk statsborgerskap.

Synes dette er grov rasistisk diskriminering, da etnisk norske og andre som flytter til f.eks. Tyskland, England, USA etc., IKKE kan beholde sitt norske statsborgerskap om de ønsker å få statsborgerskap i et annet land i tillegg.

"Hvis du konverterer til islam ..." - DET er rasistisk tøv og tøys fra ende til annen! At det går an å si sånn!

Hvis du hadde hatt noen som helst peiling på dette, hadde du visst at det har med muligheten for å gi avkall på opprinnelig statsborgerskap som avgjør om det er mulig å ha to: "Hvis du har søkt norsk statsborgerskap, og det ikke er mulig for deg å gi avkall på ditt opprinnelige statsborgerskap", jf. http://www.udi.no/templates/Tema.aspx?id=7266#hvem

Mao. en person som får norsk statsborgerskap, men som kommer fra et land som i likhet med Norge ikke tillater dobbelt statsborgerskap, kun kan være norsk. Dette har ingen ting med rasisme å gjøre, det har kun med det enkelte lands lover og regler å gjøre.

Skam deg!

Jeg er sjokkert!!! Tror du virkelig det har med islam å gjøre? Nei! Jeg skal si deg, jeg, en jeg kjenner konverterte til islam og flyttet senere til Storbritannia hvor hun og mannen etter hvert søkte britisk statsborgerskap. Hun mistet sitt norske, og det gjorde han også selv om han hadde dobbelt statsborgerskap fra før.

Hvis du er så forbannet på de norske lovene kan du vel bare flytte til et annet land og få et annet statsborgerskap og så flytte til enda et land slik at du kan få ha to statsborgerskap hvis det er så viktig for deg!

• 9 måneder senere...

Mannen min er serber med norsk pass. Staten serbia tillater to pass fordi det visstnok "koster mer å bli kvitt det enn å beholde det".En formalitet, som gjør at eks-serbere(og eks kroater..)får beholde begge pass. Og disse nasjonalitetene har ikke noe med Islam å gjøre. Snakk om tullball. :)

• 5 måneder senere...

Svaret her er enkelt. Noen land tillater flere statsborgsskap og dermed har en del mennesker flere statsborgerskap. Dersom du er norsk statsborger og tar et annet statsborgerskap mister du ditt norske. Eksempel på dette er John Fredriksen.

Annonse

jeg har hatt dobbelt statsborgerskap (Norsk og engelsk) siden jeg var 16 år.

Normal så tillater ikke Norge dobbelt statsborgerskap og man må velge når man fyller 18 år. Det er dog enkelte unntak.

Jeg falt inn under unntaket med at jeg hadde engelsk mor og norsk far. Jeg fikk da lov til å beholde det norske statsborgerskapet mitt (som jeg har hatt siden jeg var født), samt ha engelsk statborgerskap (som jeg fikk innvilget når jeg var 16).

Reglene er ulike fra land til land og det er noen som tillatter doble og noen som ikke tillater det. De fleste land har unntak fra regelen. Anbefaler deg å kontakte ambassaden direkte å høre med de. De skal kunne informere deg om disse reglene/unntakene og gi deg råd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...