Gå til innhold

Når man har ekstrem fødselsangst....

Anbefalte innlegg

..og ser på ks som eneste utvei, finnes det ikke noe angst hos dere for å ta det planlagte ks`et da, med de ulemper og risikoer dette måtte ha? Skriver ikke dette for å være provoserende, men bare for å få i gang en debatt om bevisstgjøring, der man kanskje skulle sette alle kluter inn for å gjøre noe med angsten, og der hvor målet med dette var å tørre å prøve en naturlig fødsel etter fullgodt sv.skap. Ved andre typer angst blir man jo oppfordret til å bearbeide angsten, for så å møte den, for til slutt å overvinne den? PS. Jeg er også redd for å føde, men har gjort det to ganger og venter på den tredje nå. "Gleruder" meg

Fortsetter under...

Jeg skal føde i midten av August og har til nå overhode ingen angst og er kjempe glad for det.

Kjenner ei som hadde denne angsten fra hun fant ut hun var gravid. Hun var til all verdens samtaler med lege, jordmor, psykolog og jeg vet ikke hva. Angsten slapp aldri taket. Hun var livredd. Keisersnitt blei vurdert hele tiden men de prøvde ALT for å få bukt med angsten. Først da hun fikk vite at hun pga seteleie og smalt bekken måtte ta KS slappet hun av. I går fortalte hun meg om den fantastiske fødselsopplevelsen hun hadde. Hun var våken under fødselen og alle var så glade under fødselen. Leger osv hadde ofte keisersnitt i en krisesituasjon mens her var det planlagt og en rolig avslappet stemning. Ingen vet hva slags fødsel hun ville fått med en vanlig fødsel. Men nå fikk hun lov til å glede seg den siste tiden og hun fikk en flott fødselsopplevelse :)

Tror vi er mange som ikke vet hva angsten er... det er nemlig noe annet enn frykt og redsel.. det er GRUSOMT

fra hvor kommer egentlig fødselsangsten? er det noe iboende i oss, noe vi er født med, eller er det noe som skapes og overføres oss via omgivelsene våre? jeg tror litt begge deler, i tillegg til at også egne, tidligere, vonde eller skremmende erfaringer rundt fødsel spiller en rolle.

Gjest miang20&alicja, ks24.05.07!

Å, du kjære urkvinne. Hvorfor kommer du inn hit for å stille slike idiotiske spørsmål, attpåtil som anonym..

Jeg skal ha ks i mai og jeg har angst for operasjoner, medisiner og sprøyter. Tror ikke du forstår i det hele tatt hva dette handler om.

Fødselsangst handler ikke alltid om fødselen, det handler like så ofte om andre traumer (seksuelt misbruk, trøblete sykehuspersonale).

Å velge ks er å velge mellom to onder, gå og fød nå, da, og slutt å belemre oss med uvitenheten og nedlatheten din, du har jo tross alt født to ganger som du av en eller annen idiotisk grunn ønsket å dele med oss.

Uff, jeg orker egentlig ikke å 'forsvare' angsten min ovenfor deg, fordi du har tydeligvis ikke skjønt at KS er eneste alternativ for enkelte av oss.

For min del så har jeg ikke kommet til det stadiet at jeg faktisk ønsker å bearbeide og overvinne angsten. Det er ofte sånn med angst, at man bare unngår det man er redd for. Jeg ønsker å unngå en vaginal fødsel fullstendig, fordi det er ikke noe som jeg må gjøre kjempemange gangeri livet uansett. Jeg ser ikke noe nederlag i å velge KS. I mine øyne er det like mange, og kanskje flere risikoer ved vaginal fødsel, som gjør at jeg velger å ikke utsette meg og babyen min for det. Men dette gjelder MIN kropp. At andre kvinner som ønsker å føde naturlig er kjempeflott!!! Og på dette forumet ønsker flertallet en naturlig fødsel!

Bambi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...