Gå til innhold

Gradert uttak

nicco

Anbefalte innlegg

Sitter nå å prøver å regne ut hvordan jeg skal ta ut permisjonstiden min. Det står på NAV sine sider at du kan spørre personalet lokalt, men når jeg var innom tidligere, så hadde de ennå ikke fått med seg de nye reglene, kom med tidskonto(som jeg har brukt før) og hadde ikke fått med seg at fedrekvoten hadde økt. Så jeg tror jeg må gjøre jobben selv.

Slik det ser ut nå. så begynner jeg å jobbe 30% fra mars 08, da er mini ca.6 mnd. Så blir det ferie og pappaperm og diverse, og fra 1.9.08 til ca april går jeg i 50% stilling. På den måten kan mannen min fortsette å gå i 100% ennå to år(har stort sett gått i 75 de siste årene).

Jeg er veldig fornøyd med at jeg ikke trenger å jobbe 100% før om 2 år.....Da er mini 1,5 år...uff, håper tiden går veldig sakte.

Fortsetter under...

Hei Nicco!

Jeg skal også ha gradert uttak. Følte heller ikke at jeg fikk noe særlig med hjelp fra NAV. Satte derfor opp mitt eget "regneark" og tok med ned til dem for å vise hvordan jeg hadde tenkt det, og da lurte hun på hvor jeg hadde funnet dette, hun syntes det så veldig fint ut, og lurte på om jeg kunne sende dette med søknaden :-)

Jeg har tatt utgangspunkt i totalt antall dager permisjonen er, og permisjonen blir da utsatt tilsvarende antall dager som jeg jobber i permisjonstiden. Regnearket mitt er fullt av farger, slik at det er lett å se når jeg skal jobbe 1 dag i uken (blir i stedet et par timer om dagen fordi jeg den første tiden skal jobbe hjemme mens babyen sover/på kvelden), 2 dager i uken og så senere 3 dager i uken når pappaen skal ha permisjon. Jeg er veldig fornøyd med denne ordningen (håper jeg er like fornøyd når jeg skal starte på den...), da jeg med gradert uttak og oppspart ferie vil kunne strekke permisjonen til barnehagestart neste år. Da slipper vi å tenke på dagmamma.

Hei!

Jeg skal også som dere ha gradert uttak. Synes det er et helt supert opplegg. Hovedgrunnen til også at vi ønsket dette var å kunne strekke permisjonen til august 08 og da håpe på å ha fått barnehageplass. Gjør det så mye enklere for hele familien.

NAV er i Røyken er helt fantastisk. Jeg skal tilbake til NAV nå etter fødselen og da skal jeg sammen med dem spikre kalenderen min for gradert uttak. Jeg og samboeren skal ta halvparten av tiden hver - vi skal jobbe annenhver uke. Tror det blir helt supert.

Jeg og mannen min jobber begge i turnus, mest nattevakter på en institusjon. Vi har de siste 12 årene kombinert jobb og barnepass gjennom å bruke tidskonto og gå i redusert stilling. Det vil vi gjøre nå også. Vi vil aldri få det til å gå opp slik at vi begge kan jobbe 100%. Vi er aldri på jobb samtidig, og det er alltid en hjemme med ungene. Dette er en løsning vi er veldig fornøyd med, for ikke å snakke om ungene....

Hei SunshineBaby!

Jeg venter min første, så har ikke noen erfaring med gradert uttak fra før. Men, jeg har en veldig fleksibel arbeidsgiver, og den første tiden, som jeg bare skal jobbe 1 dag i uken (fra oktober til desember), så satser jeg på å jobbe hjemmefra (har blackburry, mobil og laptop, og kobler meg til nettverket på jobben). Og, i og med at det bare er 7 timer per uke, så deler jeg det opp, slik at det bare blir litt over en time per dag. Det bør kunne gå greit, enten mens babyen sover, eller etter at min mann kommer hjem fra jobb.

Når jeg går over til å jobbe 2 dager i uken, så tror jeg også at det vil gå greit å jobbe hjemmefra. Har besteforeldre i nærheten, slik at dersom jeg skal bli med på noen møter på jobben, så kan de steppe inn.

Den siste delen skal jeg jobbe 3 dager i uken, men det er mens min mann har sin pappapermisjon, så da satser jeg på å reise inn til kontoret. Viktig for min mann også å ta gradert uttak, han skal være hjemme 3 dager og jobbe 2 dager. Vanskelig for ham også å være borte så lenge fra jobb.

Jeg jobber i et veldig lite firma, og vi er veldig sårbare når en blir borte over lenger tid, så min arbeidsgiver syntes det var supert at jeg kan komme tilbake å begynne å jobbe litt tidligere enn vanlig. Det gjør også at jeg kan følge mer med hva som skjer i firmaet, og slipper et totalt sjokk når jeg kommer tilbake.

Dersom alt skjærer seg, så har jeg jo mulighet til å gjøre om på ordningen (at jeg tar all permisjon med en gang), men håper at dette lar seg gjennomføre.

Annonse

Hei,

Takk for svar. Jeg planlegger også å starte med å jobbe 1 dag i uka, for deretter å gradvis øke etterhvert som det måtte passe. Som deg jobber jeg i et mindre firma og har også i dag hjemmekontor. Jeg har behov for for å følge med i markedet. Som deg skal pappan ta ut sin permisjon når jeg jobber. Forrige gang (14 år siden) tok jeg et helt års permisjon fra studiene, og følte meg på "siden" av verden mot slutten og savnet miljøet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...