Gå til innhold

steril etter kirurgisk inngrep???

babygullz <3 vilde

Anbefalte innlegg

jeg tok abort når jeg var 17 år, kirurgisk.

jeg og samboeren min har prøvd å bli gravide i 1 år nå, men ingenting har skjedd....

har dere hørt om noen som er blitt sterile etter kirurgisk inngrep?

jeg leste på abort.no at risikoen var mindre enn 1 %.....men jeg begynner å bli veldig skeptisk og redd...

Fortsetter under...

Hei du.

Så lenge det ikke oppstod komplikasjoner, infeksjoner etc. inder aborten din, så skal ikke det ha noe å si i det hele tatt. De gangene en abort medfører sterilitet er når det har oppstått infeksjon. Så grunnen til at du ikke blir gravid nå har altså ingen ting med det å gjøre (med mindre ting ikke gikk som det skulle nå)

Og en annen ting: den nettsiden du har lest på vil jeg ikke anbefale deg å gå mer inn på. Har aldri vært der inne selv, men har undersøkt en del rundt den. Den drives av fanatikeren Næssa, de som sendte blodige plastfostere hjem til mennesker. Masse av det som står på den nettsiden er løgn, bildene er falske +++ Ren skremselspropaganda, med andre ord

Lykke til:)

heisann jeg har tatt 2 aborter og begge var utskraping .. tok når jeg var 16 og 17 tror jeg .. men nå er jeg nettopp fyllt 22 og jeg var sammen med samboeren min i ett år før jeg ble gravid, jeg begynnte og lure på og kanskje jeg var steril.Men tenkte ikke tanken på og bli gravid heller og så bare skjedde det =) Da ble jeg skikkelig letta=)

Jeg har en venninde som tok s samme for 2 år siden og hun prøver og bli gravid nå, hun har hvert og skjekket om hun kan bli gravid, og det kan hun men tar bare litt lenger tid hadde de sagt.

Men tror du kan slappe av det tok lang tid på meg før jeg ble gravid=)

• 2 uker senere...

Var du gravid utenfor livmoren? dvs i egglederen.

Jeg var det da jeg var 17 år, fosteret ble operert bort i uke 10-12 og jeg var veldig syk. De fortalte ikke meg den gangen at egglederen kunne være skadet, men det var den og jeg har pga det hatt vanskelig for å bli gravid. Restene av egglederen ble operert bort i 1999 i fbm at jeg og min mannn holdt på med utredning ifbm vår barnløshet.

Men en vanlig utskraping skulle vel ikke skade. En mager trøst er at jeg i dag er 39 og fremdeles uten barn, og da er ikke ett år noe å snakke om.

Du må huske det at i hver syklus er det bare et par dager du kan bli gravid og da må alt stemme, dere må ha samleie, spermen må klare den lange å strevsomme svømmeturen for å møte egget, det skal kjempe seg inn i kjernen på egget. Egget må være av god kvalitet slik at det deler seg som det skal, endometriet må være tykt og fint slik at egget får festet seg når det kommer til livmoren.

Masse lykke til for dere, og aldri gi opp!!! : )

Hei kjære deg! jeg ville bare oppmuntre deg litt siden jeg har pittelitt erfaring på akkurat det. Jeg var narkoman i mange år,ble gravid 3g over 10 år og pga situasjonen var tvunget til abort,som du tok.jeg ble ikke steril på tre ganger og jeg giftet meg med en snill og god mann m vanlig fortid i 2003,vi ble gravide etter 4år,tror jeg fokuserte for mye på baby.viktigst er at du tar folsyre tabl så slipper du å miste det pga mangel på de,slik vi gjorde! men vi fortsetter å håpe og gjør alt vi kan for å få igjen,nå er jeg 36 år og vil gjerne ha 3-4 stk.Du kan også ta en sjekk på fertilitetsklinikk om du synes det drøyer for lenge.vet alt om det å vente! Lykke til!!!

Tusen takk for fine, utfyllende og oppmuntrende svar damer =)

var veldig lettende å høre at d finnes damer som har utført både en og flere aborter, og blitt gravide etterpå. da vet jeg at d er håp =)

Jeg skal til utredning 29 mai, både jeg og min samboer, og da får jeg jo innvendig UL, og sjekk om alt er i orden. det skal bli en lettelse bare å vite hvilken stand ting ser ut til å være der nede.

er jo en god følelse å ha konstatert fra lege at man er frisk!=) så slipper man å bekymre seg i alle fall =)

Er inne i ny PP nå, den 13 !!! vi har allerede begynt fullt kjør å mater på, og har satset alt på mai måned ;-) vi lever i håpet =)

har el 4 eller 6 mai, er litt usikker. men siden vi har fullt kjør, er vi nesten sikre på at vi kommer til å treffe el dagen uansett..

så gjenstår bare å se om vi får noen klaff ;-)

ikm er 19 mai.

Du som lurte på om jeg hadde sv.skap utenfor livmor: nei, jeg var gravid på helt vanlig måte, og d så ikke ut som om d kunne oppstått noen komplikasjoner med sv.skapet, eller babyen, men, jeg var kun 17 år, og barnefaren var en stor drittsekk som jeg var kjempeforelsket i, som gjorde meg så blind og nedpsyket at jeg var bare en skygge av meg selv.

Hadde heller ingen jobb, økonomi, og følte ikke at jeg hadde noen kapasitet eller ønske om å bli alenemor i en alder av 17 år.

utrolig trist å tenke på, men det er et valg jeg tok da, og må leve med resten av livet.

finnes nok flere grunner der skjebnen ville jeg skulle ta abort.

hadde jeg født babyen, og blitt alenemor, er d ikke sikkert jeg ville møtt samboeren jeg har i dag, og kanskje jeg ikke ville hatt et så veldig bra liv.... jeg ville nok vært en god mor og vært kjempeglad i ungen, men ville nok vært utslitt og følt at jeg hadde gått glipp av mye...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...