Gå til innhold

Til HI "Hvorfor tar ikke alle keisersnitt?"

Anbefalte innlegg

Etter det jeg forstår studerer du medisin og er snart lege? Jeg lurer på om du kommer til å endre litt på holdningene dine når du på selvstendig grunnlag skal utøve din legegjerning, hvor det enn måtte bli?

Og da sikter jeg til holdninger du viser i forhold til hvordan du snakker til, og kommuniserer med alle typer mennesker, det være seg med eller uten høy utdanning. Det lyser arroganse av innleggene dine.

Videre lurer jeg på om du aktivt kommer til å anbefale planlagt ks til alle dine eventuelle fremtidige gravide pasienter, og om dette vil bli gjort med den samme argumentasjonsformen du bruker her inne?

Hilsen kvinne med høy utdanning :)

Fortsetter under...

Hei hei- HI her... Mine meninger ang. planlagt ks gjelder kun meg selv- ser mange fordeler ved vanlig fødsel, og siden jeg skal bli barnelege, er det lite aktuelt for meg å råde pasienter i noen retning. Det jeg mener, derimot, er at kvinner skal få bestemme selv, og at det ikke finnes holdepunkter for å påstå at vaginal fødsel er bedre for mor og barn enn planlagt ks. Lykke til uansett hva du måtte velge.

Ordrett fra Norsk gynekologisk forenings "Veileder i fødselshjelp" som er i enhver gynekologs lomme under kapitlet pasientinformasjon: "Komplikasjoner ved keisersnitt: Under operasjonen kan det oppstå blødninger og i sjeldne tilfeller skade på urinblære eller tarm, særlig hvor det foreligger sammenvoksninger. De vanligste komplikasjoner etter operasjonen er infeksjoner (f.eks urinveisinfeksjon, sårinfeksjon eller blodansamlinger i såret). Av og til inntrer det vansker med vannlating og sammenvoksninger i bukhulen som kan medføre smerter i noen tid. Komplikasjonsfrekvensen er relativt lav, men likevel 5-6 ganger høyere enn ved en normal fødsel." ædette er informasjon man er pliktig til å gi pasientene ved ALLE keisersnitt, også planlagte.

I helsevesenet er det noe som heter etikk og moral.

Å ytre etiske meninger privat er en ting, men å ta det ut på andre ukjente mennesker rundt seg er en helt annen. Å diskutere en persons intelligens, hvor dumme noen er eller om de har dysleksi, burde en som jobber i helsevesenet holde seg selv for god til.

Jeg ville virkelig vurdert meg selv som person og mitt yrkesvalg om jeg ikke kunne ha en saklig debatt uten personangrep.

Selv kan jeg ikke tillate meg å rakke ned på andres meninger i forhold til et evt ks eller vaginal fødsel, selv om vi alle har ulike erfaringer og meninger rundt tema. Jeg kan heller ikke sette spm tegn ved andres meninger og holdninger til andre mennesker uten selv å sette spm tegn ved meg selv.

Jeg vet ikke helt hva du HI har lært på med.stud. men jeg selv som jm. stud. har lært at det ikke er noe som heter å dømme andre ut fra egne holdninger. Du skal utøve en faglig etisk og moralsk holdning, og la personlige meninger komme andre tilgode.

hejsa jeg har født en gang vaginalt en gang og tror aldrig jeg har oplevet så store smerter før,men jeg ønsker alligevel at føde vaginalt igen.

jeg kender flere der har været nød til at ta kejsersnit og deres oplevelse av at få et barn er meget annerledes end min 2 av dem forstod ikke at de var blevet mor og følte ikke at barnet var deres den ene fikk p.g.a. dette en meget slem fødselsdepression.

da mit barn ble født første gang og ha ble lagt på min mave er osse en av de største øjeblikkene i mit liv,en noe ambivalent oplevelse,med så stor smerter og så stor en glæde,men jeg ville ikke ha gået glip av et minut og håber osse denne gang at kunne føde vaginalt.

Annonse

Jeg har vært gjennom både KS og vaginal fødsel, og det er ikke TVIL om hva jeg vil nå når jeg venter tredjemann.

Vagnial fødsel er helt fantastisk! Visst gjør det litt vondt, men smertene er over i det sekundet du får babyen på magen.

Slik er det ikke med KS. Man skjærer gjennom flere lag i magen, og det tar uker før man kommer seg helt igjen.

Totalt sett vil jeg si at KS er MER smertefullt enn en vaginal fødsel.

Hvis din holdning til keisersnitt KUN gjelder deg selv skjønner jeg ikke helt hvorfor det er så viktig for deg å insistere på at ALLE burde ta keisersnitt? Les gjennom hovedinnlegget ditt i den andre tråden en gang til du, mulig du har formulert deg litt uheldig?

Helt ening med deg...jeg måtte ta et krise keisersnitt med min første...ble lagt i narkose og fikk ikke se gutten før 2 timer etter...fikk ikke til amming så han fikk flaske på sykehuset så amminga ble aldri nå suksess får han var jo blitt vant til å få melk med engang..måtte ikke jobbe litt får det,å det var driiiit vondt flere dager etterpå,klarte ikke å gjøre enn drit..tok lang tid før jeg følte jeg fikk kontakt med gutten min...denne gangen vil jeg gjøre alt får å føde vaginalt(DEt er ingen problem at jeg ikke skal kunne det)Han lå feil med hodet...hadde stanga så lenge at det hva blitt sår dannelse på hodet..Ja men uansett ser fram til å føde vaginalt å kunne få den følelsen av å se barnet komme og få det lagt oppå deg...gleeeder meg sånn...eller vi..!!!...

Hei

Endelig er det noen i debatten som faktisk har prøvd både keisersnitt og vaginal fødsel!

Jeg har selv nettopp tatt keisersnitt med mitt første barn. Det var ikke et hastesnitt, og forsåvidt en grei opplevelse, men det var heller ikke det jeg opprinnelig hadde ønsket (jeg gikk langt over termin og reagerte ikke på drypp, ergo ble det keisersnitt).

Mitt inntrykk er at ved vaginal fødsel er smertene samlet der og da, mens ved keisersnitt har du smerter i flere dager etterpå (antagelig ikke like sterke, men dog), og det tar lang tid før man kommer i form igjen. Det er dessuten veldig sjelden at de som ønsker keisersnitt fordi de tror det er det minst smertefulle snakker noe om dagene etter at operasjonen er gjennomført.

Mitt råd til de "keisersnittfrelste" er at de i det minste snakker med noen som har gjennomført et keisersnitt, og får et realistisk bilde av at den første tiden etterpå kan være ganske tøff.

Dette er vel litt på siden av det egentlige temaet i denne tråden, men hiver meg på her.

Er enig med deg at "keisersnittfrelste" kan dra nytte av å bli guidet av noen som har vært gjennom det før. Imidlertid føler jeg at de færreste som ønsker keisersnitt gjør dette for å slippe unna smerter, ergo er ikke dette avgjørende for valg av forløsningsmetode.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...