Gå til innhold

anonym eller kjent donor??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi har valgt åpen donor fordi vi ikke ønsker å frata barnet muligheten til å kunne finne ut av sin genetiske bakgrunn. Selv om donor absolutt ikke er noen far og aldri kommer til å bli det, er det jo en del av oss som er arv, og da kan det hende at vår datter vil ønske å vite hvor halvparten av hennes genetiske arv kommer fra. Eller kanskje det er helt irrelevant for henne. Men vi vil la valget være opp til henne.

Har likevel all respekt for de som velger anonym donor, og regner med det finnes gode grunner for det også.

Jeg tror det aller beste er om barnet kan få mulighet til å vite sitt genetiske opphav. Jeg har likevel valgt en anonym donor. Jeg valgte en donor som jeg kunne få vite noe om på forhånd. Da hadde jeg kun valget mellom anonyme donorer. Vet at Stork har noen åpne donorer, men det er veldig få og følte at det per i dag var veldig få valgmuligheter for åpen donor. Jeg tenkte også at det kanskje ikke ville bety så mye for barnet, men at det er vanskelig å si på forhånd.

Det hadde vært ønskelig for meg at donoren jeg valgte OGSÅ var åpen. Men det at jeg kunne velge en donor jeg syntes passet telte mer.

Jeg tror at det vil bli flere og flere åpne donorer i fremtiden (kanskje alle?). Det synes jeg vil være positivt, så lenge donorer likevel vil stille opp.

Er i samme prosessen, heller mot kjent donor fordi det er umulig å garantere seg mot at barnet blir opptatt av sitt biologiske opphav som voksen, samme hvordan vi oppdrar det.

Men er veldig forvirret rundt det hele - har vært i kontakt med både Nordica og Trianglen, og begge hevdet at det er forbudt med identity release-donor i Danmark, mens Stork og VitaNova jo ser ut til å tilby det. Ville foretrukket en av de to førstnevnte klinikkene om det lot seg gjøre.

Anonym og ukjent for oss, men av samme grunner som vimsa beskrev så har vi valgt åpen donor. Det innebærer at donoren har sagt seg villig til å treffe barnet en gang når barnet er fylt 18 år. Så får vi se når den tid kommer om barnet vil eller ikke, men muligheten finnes i allefall. I tillegg til dette møtet kan de også få noen flere opplysninger om donoren. Som vimsa skrev er dette bare aktuelt hvis barnet er nysgerrig på det arvelige og genetiske etc. Det er og vil alltid være jeg og min samboer som er foreldrene!

Annonse

Jeg vil ha åpen donor. Bare vite at jeg har gitt mitt barn denne mulighet er betryggende for meg. Jeg vet at jeg velger utradisjonelt, og anderledes ved å få barn via donor, og at barnet mitt kanskje en dag vil ha et ønske om å se sitt genetiske opphav som noen andre her i innlegget allerede har vært inne på. I vårt samfunn er det svært vanlig at barn har både far og mor selv om de ikke alltid bor sammen, og da vet jeg at dette kan øke sjansen for at nysgjerrighet til eget opphav kan bli stort gjennom årenes løp.

Jeg hadde personlig syns at det hadde vært vanskelig dersom barnet mitt kom til meg som 18 åring og spurte hvorfor jeg ikke valgte åpen donor.

Lykke til med valget. Så lenge du vet med deg selv at du velger riktig for deg og ditt barn så er det det viktigste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...