Lykketrollet 05♂+06♀+10♀ Skrevet 13. april 2007 #1 Del Skrevet 13. april 2007 Jeg syns det vanskeligste med nå blir å vite hva de fortår, og når man kan forvente hva av dem. Så tenkte jeg kunne sammenligne meg litt med dere da :-P (Noe av dette er de sikkert for små til, men en del har jo eldre barn også...) Når forventer dere at: - De spiser opp maten sin. - De spiser skorpene på skiven. - De kan rydde opp lekene sine selv. - De henger/setter på plass uteklærne sine. Her må han spise minst 5 gafler med middag (det er ikke godt for tiden av en eller annen grunn), men trenger ikke spise opp en porsjon. Han spiser myke skorper, men jeg misstenker at jeg gir meg litt lett på dette. Han rydder på plass sko og lue, men klarer ikke henge opp jakka ennå, og rydding er han helt elendig på (og jeg maser ikke heller...) Dere må gjerne hive dere på med flere spørsmål også, hvis dere lurer på andre ting i tilegg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8967071-april-barneoppdragelse-s%C3%A5nn-cirka/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monica *rosa og blå* Skrevet 14. april 2007 #2 Del Skrevet 14. april 2007 Ja... denne oppdragelsen den er ikke lett altså.. vi skal snart på 2 årskontroll så jeg skal spør helsesøstra om akkurat hva vi kan forventa av de nå... Natalie er så sta og vanskelig spesielt med matbordet, og det er vel kanskje en gang i mnd hun spiser opp maten sin.. og skorper har hun ikke spist før nå i påska! Det å rydde leker vet jeg at jeg kan kreve av henne HVIS vi hjelper til og får henne med.. men det blir jo sjeldent gjort nå for vi glemmer det helt til vi kommer inn på rommet hennes for å legge henne...Så der må vi ta oss selv i nakken... Vi bruker som oftest å la henne henge av klærne og hente de selv når vi skal ut, og hun får prøve å kle på seg selv også.. vet bhg gjør dette også, så det går som oftest greit.. men også her må vi ta oss selv i nakken da vi gjør dette selv alt for mye.. Det er så vanskelig å vite hva vi kan kreve, men ser jo at hun mestrer ganske mye når hun først prøver.. men nå er hun jo lille jenta vår, og det er så rart å se at klarer så mye på egen hånd, det er så rart... Jeg sliter med å "straffe" henne, for uansett om hun har slått seg, har ondt noen sted, kjeder seg, om hun får ett nei eller kjeft så begynner hun å skrike å si au.... og da er det vanskelig å se om hun tuller eller om hun virkelig har vondt.... Samme med matbordet, jeg mener hun skal sitte med matbordet til alle er ferdig å spise samme om hun ikke vil ha noenting eller alt... og dette er en prøvelse for alle... i går hylte hun hele middagen og etter en laang dag på jobben og haupine så var det ikke lett nei... endte jo med at pappan sendte henne av gårde før han var ferdig å spise, så da ble jo det slaget tapt..... Men tror vi skal sette oss ned og snakke om hvordan vi skal gjøre dette, hvor vi skal sette grenser, og at vi er enige om hvor de går.. for her er alt sklidd ut egentlig, og natalie hører absolutt ikke på oss.. *gruer meg til trassalderen slår ut for fullt* ble veldig rotete det her men håper det kom noe fornuftig ut av det! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8967071-april-barneoppdragelse-s%C3%A5nn-cirka/#findComment-8968759 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 14. april 2007 #3 Del Skrevet 14. april 2007 Glimrende innlegg, *Lykketrollet*! - Maten syns jeg er kjempevanskelig siden Matilde ikke akkurat er noen matmons... Jeg er glad bare hun spiser noe i det hele tatt! Og akkurat det med å gå fra bordet er egenltig ikke noe problem hos oss, for hun er vanligvis den som bruker lengst tid når vi spiser, hehe. Selv om hun knapt spiser (en fingerspiss her, en fingerspiss der...). Syns heller ikke de trenger å spise opp, så lenge de smaker og vet at det blir ikke mer mat før neste måltid. - Skorper på skiven vet jeg at Matilde kan spise, men jeg gir henne det som "overskuddsmat", dvs det siste hun spiser av skiva. Fordi hun blir fortere lei av å spise enn hun nødvendigvis blir mett, så da gir jeg henne det hun spiser mest av først, og så får hun det kjedelige (som gjør at hun lettere "gir opp") sist. Forventer vel at hun spiser dem helt når hun nærmer seg/fyller 3 i alle fall... - Rydde opp lekene burde egentlig vært en vane her i huset for lenge siden. Hun liker tilsynelatende å rydde og skal alltid "hjelpe" (gud bedre for et rot det blir) når jeg skal brette rent tøy, feks. Og elsker å vaske av bordet hvis hun får en klut. Bare latskap, dvs vi har ikke tatt bøygen med å venne henne til at gulvet skal ryddes feks før barnetv eller før vi går på badet for kvelden. Gutten til ei av bestevenninnene mine var alltid med på rydding om kvelden da han var på samme alder, og har fått det inn som fin vane opptil flere ganger om dagen. - Forventer ikke at hun skal henge opp jakka, for vi har ingen knagger i rett høyde, men har en trådkurv stående inni skapet som er bittelitt lavere enn henne, go der kan hun legge sko og lue (hvis ikke skoa er våte) og jakke og så kan jeg henge opp. Hittil har vi strevd nok med å få henne til å stoppe innenfor inngangsdøra og ikke løpe inn i stua med sko, så nå når det "slaget" er vunnet blir på-plass-legging neste punkt ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8967071-april-barneoppdragelse-s%C3%A5nn-cirka/#findComment-8973350 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tre små... Skrevet 15. april 2007 #4 Del Skrevet 15. april 2007 - De spiser opp maten sin. ikke enda iallefall... tenker at jeg ikke kan forvente noe som er umulig å få igjennom.. nekter ho å spise så kan jeg ikke tvinge i ho.. dessuten er det jeg som tar til ho så på en måte er det jo jeg som har tatt for mye... - De spiser skorpene på skiven. har jeg ikke tenkt på for ho spiser skorpene.. men en ting jeg iallefall forventer er at ho IKKE plukker av pålegget og spiser bare det!! - De kan rydde opp lekene sine selv. har ikke tenkt så mye på det heller enda.. men ho er kjempe flink til å rydde.. syns visst det er litt morro tror jeg.. prøver å oppmuntre til at ho rydder opp.. men forventer ikke ho skal rydde alt.. jeg hjelper MYE til... - De henger/setter på plass uteklærne sine. det forventer jeg ikke enda nei... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8967071-april-barneoppdragelse-s%C3%A5nn-cirka/#findComment-8985217 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solstråle* Skrevet 19. april 2007 #5 Del Skrevet 19. april 2007 - De spiser opp maten sin. Han spiser til han er mett akkurat som vi gjør. Er det ting som distraherer han så han vil gå fra bordet, prøver jeg å få han til å spise litt til. - De spiser skorpene på skiven. Der er vi litt slapp, egentlig skal han spise de opp før han får ny, for han klarer det helt fint. Men vi tar ikke opp kampen hvis han ikke vil. Han spiser de i barnehagen, hjemme er det litt 50/50 og for meg er det det samme om han spiser de eller ikke. Men prøver å få han til å gjøre det. - De kan rydde opp lekene sine selv. Det har vi prøvd litt på før barnetv, men han ender bare opp med å finne noe nytt å leke med underveis. Er ikke streng på det i det heller. Som oftest blir han med å rydde litt, så tar vi resten.. - De henger/setter på plass uteklærne sine Her er knaggen for hayt oppe. Men ber han noen ganger om å sette skoene på plass og da gjør han det. Men det tar sin tid, for de skal absolutt stå dønn beint... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8967071-april-barneoppdragelse-s%C3%A5nn-cirka/#findComment-9037798 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå