Gå til innhold

8 måneder og ammer mye- hva med jern

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt på 8 måneder som lever mye av pupp.

Han gaper villig når han blir servert mat av alle slag, men det går ikke ned så mye før han sier stopp.

derimot er puppen god å få på toppen.

Gutten er relativt stor, han får nok mat legger godt på seg (650 g på 4 uker)

Jeg har hatt problemer med at han kaster opp og mistenker at han reagerer på noe melk eller gluten for det er kun grøt uten disse ingrediensene han holder på.

(Har ikke funnet grøt som inneholder gluten men ikke melk)

Det jeg lurer på er om jeg skal tenke på jernlagrene - jern inntaket nå som han er blitt så stor og får så lite mat med jern og vitaminer?

får nestles 4 mnd maisgrøt

Legger til at han er svært fornøyd og at ammingen IKKE er til "bry"

så det er ikke derfor jeg spør

Rart dette her da han var 5 mndr ammet jeg annenhver time og lurte på om jeg måtte begynne med fast føde og her sitter jeg og nesten fullammer

Fortsetter under...

Jeg anbefaler deg å kontakte legen så får han vurdere om det er behov for evt blodprøve eller jerntillegg. Jeg fullammet til nesten 11 mnd uten at det ble tatt blodprøver av gutten eller vi behøvde å gi jern - men det var hs/legens avgjørelse.

tips ang grøt uten melk, men med gluten: sjekk Aurion sine grøter. Må kokes i to min, men er jo forøvrig økologiske og super"gode". Hirse er veldig jernrik, men da glutenfri. Men flere av de med kornslag er og veldig jernrike.

Jernprøve er lett å ta. Tassen vår er jernfattig, og følges opp pga det. En lett måte å få en indikasjon på om de er jernfattige er å sjekke fargen på innsiden av nedre "øyelokk", om du forstår hva jeg mener. Men forøvrig kan jo ofte jernmangel gi laber appetitt, så om det vedvarer er det vel lurt å ta en blodprøve. Husk at de bør måle ferritin og jernbindings kapasitet, ikke bare Hb som noen leger gjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...