Blomst75- 24.07.05 + Skrevet 13. april 2007 #1 Del Skrevet 13. april 2007 Hei! Jeg har en del spørsmål til dere som vet mye om PCOS… For å gjøre min historie så kort som mulig, skriver jeg i ”stikkord”: *Har brukt p-piller mye av mitt ”fruktbare liv” (begynte da jeg var 17) (kun med få korte pauser) *Året før jeg ble gravid satte jeg inn hormonspiral pga litt høyt blodtrykk, og sporblødinger (en del små blødninger utenom mens). Dette hjalp på BT * Har alltid hatt ganske regelmessig mens, ca 28 dager sykluser, men er jo da usikker på om dette bare er pga pillene.. *Da jeg hadde hormonspiral første gang, hadde jeg litt blødninger uregelmessig i begynnelsen, deretter ikke noe særlig mens i det hele tatt (dette er normalt med hormonspiral) *Tok ut hormonspiral i 2004 og ble gravid etter 1 pp!! ) * Fikk snuppa vår og alt er bra. * I høst/vinter(november) synes jeg at jeg begynte å miste mer og mer hår.. Ser ingen bare flekker eller slikt, men føler at håret er tynnere. Jeg vet at man i perioder mister mer hår, noe jeg også har gjort før, men ikke som dette. * Tok ut spiralen (som jeg satt inn etter fødsel) i begynnelsen av januar i år for å begynne prøvingen på nr 2. (visste at jeg kom til å bli utålmodig, siden det gikk så kjapt første gangen…) * Nå har vi altså prøvd i 2 pp, og i dag kom TANTA ( * Jeg VET jo at 2 pp ikke er noe å snakke om, men jeg begynner å tenke på om noe kan være galt og begynte i den forbindelse å lese om PCOS.. * Jeg føler at jeg har noen av symptomene (overvekt, mindre hår +++) * Jeg er ca 169 cm og veier ca 90 kilo (sånn med tanke på overvekten) * Jeg er 31 år, var så å si 30 da jeg fikk snuppa * Jeg var hos legen i forb med tynnere hår, og det ble tatt blodprøver, disse viste visst ikke noe som antydet grunn til hårtap * Hjerta/karr sykdommer er jeg visst høyt disponibelt for i flg de blodprøvene Vet ikke om jeg fikk med alt jeg trener her, men det jeg i alle fall lurer veldig på, er om noen kan se om jeg har grunn til å bekymre meg for at jeg har fått dette.. Burde jeg gå til legen og be om å få sjekket det? Er det noen man får sjekket med en gang, eller må han ha prøvd å bli gravid i en stund? Hva tror dere kloke damer? PÅ forhåndd takk for at du leste, og kanskje svarte også! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8962324-har-noen-svar-p%C3%A5-mine-spm-litt-langt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
rufsa77 Skrevet 13. april 2007 #2 Del Skrevet 13. april 2007 Hei på deg. Litt lenger ned på siden står det masse nyttig info om pco, ta en titt på den! :-) Vi med pco har cyster på eggstokkene (umodne eggposer) som gjør at vi har færre eggløsninger enn normalt..det vil si kanskje et par eggløsninger i året mot normalt 12! Dette er en hormonforstyrrelse som hos noen gir overvekt og ØKT hårvekst. (legger,lår, hake,overleppe etc) Om jeg forstod deg rett hadde du blitt tynnere i manken? Jeg har hørt at overvekt i seg selv ,av en eller annen grunn, kan gi vanskeligheter med å bli gravid. Det er ikke dermed sagt at man har pco. Selv fikk jeg diagnosen pco for 5 år siden. Jeg er ikke overvektig, men har økt hårvekst og en syklus som er helt tullete. Ellers kan det sies at kroppen iblant trenger litt tid til å komme i balanse igjen etter f.eks p-pilleslutt. (til tross for dette er det mange som blir gravide rett etter at de har slutta med prevansjon) Akupunktøren min vil ikke hjelpe jenter som vil bli gravide før de har forsøkt i minst 6 mnd! Du trenger med andre ord ikke stresse ennå! Ellers kan man ta blodprøver, og se med innvendig ultralyd for å finne ut om man har pco. Snakk med legen din,du. :-) Hilsen ei som tok ut hormonspiralen for 1 1/2 år siden....... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8962324-har-noen-svar-p%C3%A5-mine-spm-litt-langt/#findComment-8964165 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blomst75- 24.07.05 + Skrevet 14. april 2007 Forfatter #3 Del Skrevet 14. april 2007 Hei du, og takk for svar! Jeg leste i den listen at håravfall ogs å kan være et symptom.. Som sagt vet jeg jo at jeg må være mer tålmodig enn 2 pp da, så jeg får vente litt til.. Men kanskje jeg forhører meg litt med legen evt neste gang jeg er der ) Jeg sakl surfe litt rundt får å lese litt mer om det også.. Vet at jeg hadde en syste på eggstokken da jeg var gravid, men da fikk jegbare beskjed om at det var vanlig, og har ikke hørt noe mer om den siden.. Har tatt UL etter det også... Så vi får se.. Takk for svar i alle fall!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8962324-har-noen-svar-p%C3%A5-mine-spm-litt-langt/#findComment-8968434 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. april 2007 #4 Del Skrevet 15. april 2007 du har jo noen symptomer....men må vel sjekke eggstokker med ul.... uansett....det er jo som ofteste enklere å bli gravid etter vektreduksjon uansett om man har pco eller ikke.... spør legen om hva som disponereer deg for hjerte kar sykdommer, dersom høykolesterol...er vektred effektivt og umettede fettsyrerer...omega3. dersom høy homeocystein....er folsyre, b6 og b12 bra....dette er jo bra uansett før planlagt svangerskap.....kan også virke på håravfallet ditt..... men jeg ville gått for begge deler, vektred, folsyre, b6 og b12 + omega 3.... ....men husk at det ikkke er så lenge siden forrige gang du gikk gravid....kroppen trenger litt tid på å fyller lagerne etter sv skap og amming.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8962324-har-noen-svar-p%C3%A5-mine-spm-litt-langt/#findComment-8983711 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå