Gå til innhold

Pappapermisjon og gradert uttak! Hjelp! Noen som vet?!

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Pappaen her skal ta permisjon som gradert uttak, mens jeg skal fortsette studiene mine. Lånekassen sier da at det er ok men at han ikke kan motta mer enn 50 prosent fødselspenger samtidig som jeg får fødselsstipend. Så altså om han tar sine 29 uker og fordeler de over et år mister jeg da fødselsstipendet? Får aldri no ordentlig svar av lånekassen! Og må fordelingen av hans permisjon være basert på dager og uker, eks.fri to dager en uke og jobbe tre dager etc? Eller kan man f.eks ta permisjon en måned, jobbe en måned og jeg vil fortsatt ha rett på fødelsstipend? Noen som har vært borti en lignende situasjon? Om den 50 prosent regelen skal gjelde kan vel far bare ta 20 uker ( 5 mnd) permisjon i løpet av et skoleår som er på 10 måneder....? Noen som kan hjelpe? Blir ikke klok på alle disse reglene!

Fortsetter under...

Jeg har fått bekreftelse av lånekassen om at hvis jeg fortsetter i studiene 100% og pappaen tar gradert uttak 50%, får jeg fortsatt fullt studielån. Dette finner man også svart på hvitt på lånekassens sider.

Siden 3 uker før fødsel, 6 uker etter fødsel og pappaens obligatoriske 6 uker faller bort, er det, som du sier 29 uker igjen. Disse kan fordeles som pappaen og arbeidsgiveren hans avtaler seg imellom, bare han ikke jobber MER enn 50%. OG alle ukene må være "oppbrukt" innen barnet er 3 år.

Pappaen til mine barn skal nå jobbe 50% i 29 uker, som da blir 58 uker fremover. Siden han er Nordsjøarbeider og vanligvis jobber 2 uker på, 4 uker av, skal han nå jobbe 1 uke på og 5 uker av. Dette var helt i orden med arbeidsgiver. Så det blir myyye pappatid fremover:-)))

Det gjenstår bare å få godkjent fra NAV, men vi har fulgt alle NAV sine regler, så om de har innvendinger vet jeg at jeg skal få det igjennom allikevel!

men.....

må pappa jobbe 50 % for at jeg skal FÅ pengene fra lånekassen???skjønner ikke noe lenger jeg..og nå tror jeg jaggu jeg gor opp...huff

snakket med lånekassen...og han jeg snakket med sa at vi valgte helt selv hvordan vi delte opp arbeidet til pappa...

ringte de som er PROFFE på gradert uttakk i Oslo for å få klarhet i ting og tang.og far kan ta ut flere mnd om han vil i slengen.

vi har planlagt far er hjemme august,september, oktober så jobber han i november og tar resten av ukene etter dette..

dette er helt i følge med loven og de forskriftene gradert uttak krever...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...