Gå til innhold

Jeg må vente TO uker på en legetime og sykemelding!

Anbefalte innlegg

Har slitt med bekkenløsning helt siden uke 10 i svangerskapet. Legen sa jeg kunne sykemelde meg der og da hvis jeg ville, men jeg ville vente å se hvordan det gikk.

I mellomtiden har jeg gått til kiroprakter, som hjalp litt. Nå går jeg til Akupunktur og soneterapi som hjelper, men jeg må ha minst en time i uka for å holde smertene og stivheten i sjakk. Dette koster over 3000 i mdn! Like etter påske var jeg så stiv å dårlig at jeg ikke kunne gå på jobb. Men da jeg ringte legen fikk jeg vite at de ikke hadde time til meg før om to uker... Egenmelding på jobben varer kun i tre dager så jeg lurer på hva jeg skal gjøre nå??

Fortsetter under...

Det er vel egentlig ikke så veldig mye vi kan gjøre for å bli kvitt bekkenløsningen, så du må kanskje se om du syns 3000 i mnd er verdt det? Fysio er billigere, der får jeg hjelp til ulike hvilestillinger, litt massasje, et par øvelser for å styrke rygg og mage - jobbe rundt smertene og prøve å finne hvilestillinger og andre stilinger som kan hjelpe i hverdagen (reise seg opp, ut og inn av bil osv). Men har hørt andre som roser akkupunktur, så det må du nesten finne ut av selv.

Kiropraktor og manuell terapeut kan sykemelde deg i opptil 8 uker, og du trenger ingen henvisning for å se dem. Forklarte du situasjonen til legen din? Det høres nokså uforsvarlig ut å la deg gå rundt og kanskje bli verre i disse to ukene! Jeg har fått sykemelding over telefon (forklarte hva behandler har diagnosert og hvordan jeg har det, for så å hente den på legekontoret. Måtte bestille ny time da jeg kun kunne få en sykemelding for en to ukers tid), i tillegg til at jeg fikk det på en sånn nødstime en annen gang, de fleste legekontorer har det (fra tidlig om morgenen).

Håper det ordner seg og at du føler du blir hørt. Lykke til!

du kan ikke gå to uker uten sykemelding hvis du har bekkenløsning. ro er det du trenger!! kan de ikke sykemelde deg over telefon fram til du får legetime? få samtidig henvisning til fysioterapuet. fysioterapi er gratis for oss "bekkenløse"

Fysioterapi er kun gratis om du har bekkenløsning med gangvansker. Har du det må legen skrive dette på henvisningen. Jeg trenger ikke krykker hver dag og kan gå (sakte...) selv om jeg har smerter. Jeg betaler for min behandling.

Hva? Jeg har hatt fysiobehandling i ca 15 uker pga BL i svangerskapet, trenger ikke krykker i det hele tatt, men har IKKE betalt for min behandling.

Er det i svangerskapet du har betalt, eller ved plager etterpå?

Annonse

Jeg har betalt for fysio i svangerskapet. Dette er hva både lege og fysioterpeut har sagt til meg, og som jeg har lest andre steder; at man må ha diagnosen bekkenløsning med gangvansker for å få det dekket. Rart om de har ulike regler, er student med ikke akkurat fett med penger, og økonomien stopper meg fra å få behandling oftere. hmmm...

Hmm... det var rart.... Kan de tolke "gangvansker" ulikt da? Eller står det tydelig i loven hva som gir dekning eller ikke? Min fysioterapeut har mange gravide som går til henne, så hun burde kjenne regelverket. Har som sagt ikke betalt noen ting....

Vet du hvilken lov og § de viser til?

Gjest MammaTil2 & LynVingen

Hadde ringt tilbake mandagen for å få en akutt-time, så får den legen du kommer til ordne sykemelding og henvisninger dit du evt. trenger det. Er slik det ble gjort begge mine tidligere sv.skap, er jo en evighet å vente på at det skal være ledig time hos fastlegen.

Jeg har hormonell bekkenløsning så akupunktur er det eneste som hjelper. Det er absolutt verdt pengene for jeg orker ikke å bli sengeliggene. Blir gal av å ikke gjøre noe!! Men det blir litt mye med 3000 i mnd når man er student og tilsammen med deltidsjobben kun tjener 8000 i mnd...

Det der med gangvansker høres rart ut. Alle med bekkenløsning har jo gangvansker. Alle burde jo få gratis fysioterapi??

Det som irriterer meg mest er det at jeg ikke blir tatt seriøst av helsesekretæren som ikke vil gi meg time. Må jeg virkelig klage og bære meg og kjefte på henne for å gi meg en time eller fikse sykemelding over tlf? HUN synes tydeligvis ikke bekkenløsning er viktig nok. Utrolig bra system helsenorge!

Jeg ringte opp igjen til helsestasjonen for fjerde gang, og fikk snakket med en annen sekretær. Plutselig hadde hun ledig time i morgen!! Utrolig at det skal være så stor forskjell alt etter hvem man snakker med. Men jeg fikk ihvertfall legetime! Jippiii!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...