Tove_71 Skrevet 13. april 2007 #1 Del Skrevet 13. april 2007 Hei jenter! Det er med blandende følelser jeg er her inne. Det er lenge siden jeg har vært inne på sidene til barnimagen nå. 5 år er gått siden første graviditet, jeg har hatt 2 MA og 2 SA i løpet av denne tiden. Nå er det 2 år siden siste "nederlag". Ønsker meg forferdelig gjerne barn. Jeg blir snart 36 så det er nesten vanskelig å ikke få fullstendig panikk Jeg er nå gravid i uke 11. Det er umåtelig spennende. Men jeg har ikke særlig med symptomer og det bekymrer meg veldig. Med mine tidligere erfaringer er det godtvondt å være gravid igjen. Er det noen her inne som har mistet like mange ganger som meg? Og kjenner dere til noen som har lyktes til slutt? Jeg har hørt om historier hvor det til slutt går bra. Men likevel.. Når jeg er inne på sider om barnløshet står det i hovedsak om vansker med å bli gravid. Jeg har enda til gode å lese om de som forblir barnløse som følge av at de mister fosteret / embryoet. Hvor blir alle oss mistere av? Betyr det at de fleste virkelig lykkes til slutt eller er det slik at man resignerer og gir opp? Noen som vet? Ønsker forresten alle her inne masse lykke til! Dere som har mistet en gang eller to vil med stor sannsynlighet lykkes nå Det er jo ikke så uvanlig. Vi som har mistet mer enn 3 ganger kalles habituell abort og det er så vidt jeg kjenner til kun ca 1% av alle kvinner. Stå på jenter! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8958210-mistet-4-ganger-gravid-igjen-lov-til-%C3%A5-h%C3%A5pe/
linda87<3 Nathalie 5/9<3 Skrevet 13. april 2007 #2 Del Skrevet 13. april 2007 Hei. Selv har jeg aldri opplevd en SA eller MA, og håper å få slippe det.. men mistet en liten gutt i aug06, fordi fødselen startet for tidlig, og vet fortsatt ingen grunn til hvorfor..er nå gravid på ny i uke 13+5 Men med tanke på ditt problem, Først vil jeg gratulere så mye med denne graviditeten, dette må jo gå bra. Får du noen ekstra oppfølging nå? Fikk du kanskje noen hjelp til bli gravid nå (babyklister ol.) så er vel sjansen mindre for en SA (ikke ment som et spørsmål du skal svare på). (du er jo nå i uke 11 og de fleste SA skjer i uke 7-8 har jeg lest.) MA er jeg ikke så kjent med.. Men tanta mi slet i flere år med å bli gravid, og da hun endelig ble det, så mistet hun (SA) .. men tilslutt satt det en som var kommet for å bli (hun prøvde alt mulig, og lyktes da kun hadde prøvd fot-sone terapi visst nok) Hun fikk en liten gutt i en aler av 34 år, og et år etterpå ble hun igjen gravid (prøveperioden var betraktlig mye kortere enn med første mann) Og fikk da en jente.. Det er også et under-forum her inne for gravide-slitere osv.. der får du nok høre om flere som har slit med habituell abort, emn har greid det til slutt.. Ønsker deg lykke til, håper det går bra for deg denne gangen. Klemmer Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8958210-mistet-4-ganger-gravid-igjen-lov-til-%C3%A5-h%C3%A5pe/#findComment-8960531
*bombobadilla*m*BABY<3+spire Skrevet 13. april 2007 #3 Del Skrevet 13. april 2007 Gratulerer med svangerskapet!! (Selvom du har vært gravid enstund) Skjønner at du er nervøs og engstelig over å være gravid igjen etter å ha mistet fire ganger. Har selv mistet "bare" to ganger, men blir helt gele i hjernen bare ved tanken på å være gravid igjen - selvom det er noe jeg ønsker mest av alt i hele verden. Du skriver ikke noe om det, men jeg ville tro du fikk masse oppfølging denne gangen? Det har du i tilfelle krav på. Selvom ikke det behøver å være noen grunn til at du har mistet tidligere, så hadde det sikkert vært bra for din egen psyke å bli tatt ekstra godt vare på nå. Håper ihvertfall du blir det - hvis ikke må du si fra til legen/jordmor så de kan få tatt affære. Når det er sagt er det mange, mange, mange som mister flere ganger (også fire ganger) som lykkes til slutt. Har enda tilgode å høre om noen som ikke lykkes. Jeg er sikker på det er din tur til å komme i mål med en liten baby denne gangen og ønsker deg masse masse lykke til videre i svangerskapet!! Stor klem ps. det er forresten et eget forum som heter "habituell abort", det finner du under Debatter i menyen til venstre, så det er mange jenter her som har opplevd å abortere flere ganger. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8958210-mistet-4-ganger-gravid-igjen-lov-til-%C3%A5-h%C3%A5pe/#findComment-8962310
evigoptimist Skrevet 13. april 2007 #4 Del Skrevet 13. april 2007 Gratulerer med svangerskapet!! Du er ikke alene om å ha mistet mange ganger! Men, du er gravid igjen - og må bare slippe håpet frem! Dette kan gå bra!!!! Vet det er vanskelig å tenke positivt i denne fasen, men prøv så godt du kan. Ta en dag av gangen, for hver dag som går er du en dag nærmere målet! Håper også du får god oppfølging, med hyppige ul. Det er vikitg for psyken! Har du det bra er det større sannsynlighet for at baby`n har det bra. Vil absolutt anbefale deg å gå inn på Habituell abort forumet.-)) Det er et ganske nytt forum, men det er stadig flere som oppdager det. Vi får mye støtte og gode råd av hverandre. Sammen blir vi sterke!!!! Krysser alt jeg har for at du skal komme gjenno h ele svangerskapet uten problemer denne gangen!!!! XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8958210-mistet-4-ganger-gravid-igjen-lov-til-%C3%A5-h%C3%A5pe/#findComment-8963792
Tove_71 Skrevet 14. april 2007 Forfatter #5 Del Skrevet 14. april 2007 Hei alle dere og takk for svarene! Dere har vel rett i at det ikke er så mye annet å gjøre enn å krysse fingrene og håpe på det beste. Mht spørsmålene om utredning og oppfølging så har jeg vært gjennom alt dette. Jeg hadde utredning på Rikshospitalet for et par år siden, etter tredje missfall. Fant ingenting på hverken med eller partner, som vanlig er... Med andre ord, ikke lett å vite hva man kan gjøre for å forhindre neste gang heller. I mitt fjerde svangerskap fikk jeg tett oppfølging. UL hver uke, så hjertet slå og alt var bra til uke 9. Da var den lille der inne oppløst til mange små deler, for å si det brutalt rett ut, og intet liv å redde. Jeg tok Albyl E, Fragmin sprøyter, Crinone, akupunktur, fotsone...you name it. Til ingen nytte. Denne gangen har jeg valgt å ikke gjøre annet enn å ta Albyl E (har forferdelig sprøyteskrekk og siden prøver ikke viser at jeg bør ta sprøyter, dropper jeg det for å unngå stresset med det, det samme mht Crinone). Akupunktur og fotsone kan være bra for mange, men det virket ikke på meg. Annet enn å gjøre lommeboka skrøpelig tynn... Denne gangen tar jeg blodprøver for å sjekke Hcg innholdet og that's it. Samt sykemelding. Jeg tar det helt med ro, sover masse, forsøker å stresse ned og se tiden an. Men det er jo en nervepirrende setting dette... Vet legene sier at sjansen for abort er størst før uke 8. Nå hadde jeg to av mine MA etter det, dvs uke 9 og uke 12. SA'ene hadde jeg før uke 8. I følge legen kan jeg ikke være sikker noen gang i svangerskapet. Men det kan jo egentlig ingen. Selv om statistisk sett er sjansen lite. 0,8% sjanse for å miste fire ganger etter hverandre, det er jo mindre sjanse enn jeg tror på uflaks... Noe må jo være galt. MEN takk for alle gode råd og lykke hilsninger. Må vi alle lykkes en gang! Små babyene fortjener mammaer som oss - som virkelig lengter etter dem og ønsker oss så inderlig å få dem til verden. God helg, jenter... La oss krysse fingrene fortsatt for hverandre! (PS! Kjenner til siden med habituell abort / ufrivillig abort, men jeg blir litt deppa av å være der inne.. Selv om det på den andre siden er godt å ha noen som har kjent dette på kroppen og forstår. Man føler seg jo relativt alene i denne verden hvor "alle" får barn på rekke og rad, og store mager og barnevogner omtrent overrumpler en barnløs tuppe så fort hun stikker nesa utenfor døra. Men sånn er livet...) Stå på! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8958210-mistet-4-ganger-gravid-igjen-lov-til-%C3%A5-h%C3%A5pe/#findComment-8969505
Anonym bruker Skrevet 15. april 2007 #6 Del Skrevet 15. april 2007 Hei, Jeg har også hatt tre aborter, en BO i uke 9, en SA uke 7 og enda en SA uke 6, alle siden vi strartet for ca et år siden. Skjønner veldig godt hvordan du har hatt det, det er utrolig vanskelig. Jeg må jo også få lov til å gratulere men graviditeten!!! Selv er jeg ikke gravid igjen enda, vi har nettopp blitt ferdig med utredningen, og er straks klare for å prøve igjen. De fant tilslutt en skillevegg i livmoren min under hysteroskopi, så nå er den fjernet. Vet ikke om det vil ha noe å si men jeg håper jo på det!! Jeg fårstår godt at du er nervøs, det er jo naturlig at man blir det etter alt du har vært gjennom. Men jeg kan fortelle deg at jeg vet om mange med samme diagnose som det har gått bra med til slutt. Har du besøkt FUB? Der er det mange solskinnshistorier! Leser de ofte ingen for å minne meg på at det vil gå bra til slutt. Masse lykke til, kos deg nyt graviditeten!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8958210-mistet-4-ganger-gravid-igjen-lov-til-%C3%A5-h%C3%A5pe/#findComment-8981085
Tove_71 Skrevet 16. april 2007 Forfatter #7 Del Skrevet 16. april 2007 Takk for den koselige hilsningen! Jeg har liksom ikke hatt motet til å besøk FUB-sider, jeg har vel litt angst for å innse at jeg faktisk hører hjemme der... For the time being! Vi får virkelig håpe på det beste og det er ikke annet å gjøre enn å stå på. Jeg har spiren ombord enda, så jeg håper, håper, håper... Lykke til neste gang, du også. Det kan helt sikkert ha noe å si at du har hatt en skillevegg der. Jeg utførte samme undersøkelse under utredning, men fant ingenting. Det MÅ gå bra til slutt - for oss alle! Ønsker deg det beste! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8958210-mistet-4-ganger-gravid-igjen-lov-til-%C3%A5-h%C3%A5pe/#findComment-8999691
Dizzie_mortil3 Skrevet 18. april 2007 #8 Del Skrevet 18. april 2007 Jeg vet om en som aborterte 4 ggr i løpet av 18 mnd, og fødte så et velskapt barn for 1 mnd siden... Hun hadde riktignok 1 barn fra før og da er prognosene 50% bedre, men likevel gir det vel et håp?? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8958210-mistet-4-ganger-gravid-igjen-lov-til-%C3%A5-h%C3%A5pe/#findComment-9022589
Marry Skrevet 20. april 2007 #9 Del Skrevet 20. april 2007 selvfølgelig skal du håpe, jeg har mistet 4 ganger tidligere relativt seint 1 senabort i uke 19, og 3 ganger i overgangen til uke 12 alle gangen var det MA. Men klarte tilslutt å få ei lita tulle på nå 2 år :-) svangerskapet var tøft og jeg hadde ingen forhåpninger om å beholde henne selv lenge etter at hun var blitt født veldig veldig redd for å miste henne. Vi holdt på i nesten 10 år før hun kom (blir ikke akkurat kjapt gravid heller) men ikke gi opp du kommer til å klare det og nå har du kommet til uke 11 og da er det 98% sjans for at dette skal gå bra :-)) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8958210-mistet-4-ganger-gravid-igjen-lov-til-%C3%A5-h%C3%A5pe/#findComment-9042823
Anonym bruker Skrevet 20. april 2007 #10 Del Skrevet 20. april 2007 Kjenner ei som har mistet 5 ganger og har hatt ett svangerskap utenfor livmoren. Viste seg at hun led av antifosfolipidsyndrom eller noe slikt. Dette gjorde at hun får blodpropp i morkaka, slik at fosteret ikke fikk næring og derfor døde. Da man fant ut dette, var hun vel rundt din alder. Så fikk hun blodfortynnende medisin i svangerskapet, og nå har hun etterhvert fått to flotte friske barn! Lykke til med svangerskapet, håper det går bra for deg denne gangen! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8958210-mistet-4-ganger-gravid-igjen-lov-til-%C3%A5-h%C3%A5pe/#findComment-9042952
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2007 #11 Del Skrevet 10. mai 2007 JA det kan gå bra. Ikke undervurder innflytelsen du har på ditt eget liv. Manifister tanken jeg er gravid, det spirer og gror i meg. Jeg blir mamma til et nydelig barn. Få positive tankesirkler. Barnet kjenner dine energier/tankebaner.. Tenk og føl med kjærlighet, ikke frykt for å miste. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8958210-mistet-4-ganger-gravid-igjen-lov-til-%C3%A5-h%C3%A5pe/#findComment-9250631
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå