Gå til innhold

En liten solskinnshistorie (samme som på "sliterne")

Anbefalte innlegg

Etter å ha vært fraværende på barnimagen i lang tid, har jeg lyst å dele min historie med dere andre. Jeg har definitivt vært en sliter med mange oppturer og nedturer i mer enn 3 år. Jeg ble gravid i desember 2004, men mistet barna (tvillinger) i MA i mars 2005. Etter utskrapning, stopet kroppen opp. Mensen kom ikke tilbake før jeg prøvde litt akupunktur ut på høsten. I februar 2006, begynte vi utredning på Omnia klinikken i Oslo. Det ble en gigantisk nedtur. Gynekologen konkluderte med- bare etter å ha sett meg en gang- at den eneste måten jeg kunne få barn på var gjennom eggdonasjon eller adopsjon. Jeg hadde nemlig høye FSH verdier som han mente tydet på "tidlig overgangsalder"- i en alder av bare 35 år. Han var overhode ikke åpen for at alternativ behandling kunne føre frem. Jeg prøvde også å forklare at kanskje mitt ekstreme løp med innspurt av hovedoppgaveskriving på universitetet ved siden av full jobb kunne ha påvirket kroppen i negativ retning. For presset i den perioden var veldig stort for meg. Det mente han ikke hadde noe å si, men jeg hadde en sterk følelse av at det hadde noe å si.

Jeg var knust etter konsultasjonen og tok omsider kontakt med andre fertilitetseksperter som mente at jeg hadde fått en vel bombastisk dom. Ordene fra "Omnia eksperten" preget meg enormt de første månedene. Og gravid ble jeg heller ikke. Så jeg begynte å tenke at han nok hadde rett. Vi ble heller ikke godkjent for prøverørs-behandling pga av høye FSH verdier.

Tilfeldigvis fikk jeg høre av ei venninne at en sykepleie-venninne av henne var blitt gravid etter å ha oppsøkt en akupunktør/ fotsoneterapeut i Oslo, Alf Johannesen, som visstnok hadde hjulpet mer enn 500 kvinner til å bli gravide. Sykepleievenninen hadde funnet navnet hans i journaler til kvinner som hadde blitt gravide etter lang tids prøving. Jeg oppsøkte han i mars 2006 og gikk ukentlig til han over flere måneder. Menssyklusen ble så godt som normal igjen og FSH verdiene ble lavere etterhvert. Likevel ble jeg ikke gravid.

Så vi bestemte oss for å søke om adopsjon parallellt med fotsone-og akupunktur behandlingen. Alle nedturene med mensen som alltid kom tilbake, gjorde at vi etterhvert bare tenkte at nå må vi heller bare gå for det "sikre" alternativet for å få barn. Eggdonasjon var ikke et alternativ for oss. Vi begynte å glede oss til det.

Et besøk hos gynekolog høsten 2006, viste imidlertid ingen tegn til tidlig overgangsalder. Jeg hadde et egg i modning som så helt normalt ut, og gynekologen så også flere eggposer på eggstokkene.

Jeg var ikke en dag i tvil om at akupunkturen og fotsoneterapien hadde hjulpet meg.

2. påskedag ventet brevet om at vi var godkjent for adopsjon, Det var en fantastisk nyhet. Da visste vi at vi var kommet ett skritt videre til å bli foreldre. To dager etterpå testet jeg meg etter uteblitt mens og ømme bryst som gjorde meg mistenksom. Men forhåpningene om positiv test var helt fjern, for jeg hadde tatt så mange tester med negativt resultat. Da det plutselig fremkom to røde streker, løp jeg gråtende ut til mannen min. Vi var begge i sjokk.

Vi har selvsagt ingen garantier for at dette kommer til å gå bra denne gangen heller, men min historie viser iallefall at man ikke skal ta et bombastisk "ekspert- svar" for gitt. Jeg vet at akupunkturen/ fotsoneterapien har ført frem. Alf har vært en fantastisk hjelp og støtte. Han har hele tiden hatt klokketro på at høye FSH verdier IKKE er noen hindring for å bli gravid. Jeg er svært takknemlig for at jeg "fant" han. Nå er det bare å vente og se.

Venner, aldri gi opp !! Ikke ta negative konklusjoner som endelige svar på hva fremtiden kan bringe. Lykke til !

Fortsetter under...

Vil bare gratulere og ønske lykke til!! Min historie er litt anneledes, men jeg oppsøkte gynekolog etter ett års prøving etter MA. Han konkluderte også med at mine FSH-verdier var for høye og at det kun var et mirakel som skulle til hvis vi skulle bli gravide. Han påsto til og med etter at jeg var blitt gravid, at jeg ikke hadde hatt eggløsning den måneden. Så en skal ikke ta alt for god fisk som ekspertene sier....

Er nå 23 uker på vei, og er 43 år.

Gratulerer Nicco. Det er flott å høre om graviditeten din. Jeg er veldig overbevist om at man ikke skal ta alt for en god fisk som ekspertene sier. Det er bare skremmende å tenke på hvor mye makt de har og hvor mye de kan komme til å prege tenkningen til par som sliter med å bli gravide. De kan fort ta motet fra folk. Utredningslegen på Omnia mente at venstre eggstokken min var "død", at den så ut som etter overgangsalder fordi den var så liten i forhold til høyre eggstokk. Han mente også bestemt at venstr eggstokk nok ikke kom til å endre seg noe i fremtiden heller. Men det var på denne eggstokken at en gynekolog så at et helt normalt egg var i utvikling høsten 2006 og størrelsen på eggstokken var helt normal.

Masse lykke til Nicco !!!

Annonse

Lisk husker jeg godt!! Litt forvirrende innimellom når folk skifter nick, men det er vel helst bare for oss gamle travere.

Jeg vil bare komme med en tilleggsinfo når du nevner det med egglederne. Min gynekolog sa nemlig til meg at mine var "slitne" og ikke istand til noe som helst mer.Han satt også med et ark foran seg hvor det sto 42 år, med mange rød ringer rundt og blå strek under."Der har du problemet" sa han.

Vi ga psykisk opp etter disse beskjedene, selv om håpet nok var der, så jobbet jeg veldig aktivt for å venne meg til tanken på at det ikke ville bli flere. Så når mensen uteble et par måneder seinere, tok jeg ingen test. Ble sur fordi mannen min gikk og håpet. Først 11 dager over ikm testet jeg...og den var kjempepositiv.

Som en fortsettelse, kan jeg si at jeg hadde time til gynekologen 2 dager senere, og han ville da ta ul fordi han ikke trodde det. Så fikk jeg en ekstra ul i jula, for at jeg skulle roe meg....og en før duotest, så jeg ikke skulle dra forgjeves....Han minnet meg hele tiden på at det kunne gå galt igjen. Duotest hadde han heller ikke hørt om, beskrev det som et ekspiriment de drev med på Ullevål. Så sett i forhold til helheten, har jeg vel i etterkant forstått at han kanskje ikke var den beste.

Jeg vil bare ønske deg masse lykke til videre...håper vi sees inne på "gravid i moden alder".

Herregud Salamat.. her sitter jeg og griner og griner... ( har ikkeno med at jeg er spekket med hormoner ;)..).. ååhh for en fantastisk historie.. tenk den gleden over å finne to røde streker da>?.. kjente den nesten.. :)..

jeg hadde ikke så mye vanskliegheter med å bli gravid 7 pp. og det er ike noe å syte av egentlig.. men jeg har masse bekymringer for det.. men klarer godt å prøve å sette meg inn i din situasjon.. åhh.. tenk så flott!!!.. grattis til dere begge tre ;)...

klem

Tusen takk for hilsen. Ja, de to røde strekene var helt utvirkelige. Har tatt en ny test i dag bare for igjen å oppleve det å faktisk ikke bare få en strek ved testing. Mannen snakker allerede med den lille, hehe, Han er nå søt ! Vi er utrolig takknemlige !

Gratulerer så masse!! For en herlig, flott og oppmuntrende historie - takk for at du deler! Jeg er helt enig med deg, man skal ikke tro at leger og andre "eksperter" sitter med sannheten helt alene... Har stor tro på alternativ behandling, og i det hele tatt det å være åpen for å prøve nye veier dersom den ene ikke fører til målet. Masse lykke til med den lille spiren i magen!

Hei på eeg, jeg husker godt ditt gamle nick ja.

Gratulerer så mye og lykke til, jeg blir så glad når jeg ser at andre lykkes etter aku. Jeg går selv til aku for å bli gravid og har gjort det i 6 mnd. Dyrt, ja veldig, men så er det for den beste saken i verden.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...