Gå til innhold

Glukose-belastning

Motti

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei damer,

det er sent, så dere har kanskje lagt dere? Jeg skal ta glukose- belastning i morgen tidlig, har bedt om det selv, hadde 6 på forrige blodprøve, uten at legen sa noe. Mener å ha lest at alle over en viss alder blir bedt om å ta en slik test? Ettersom jenta var ganske stor på ultralyd på tirsdag, synes jeg det er best å avklare dette, kan jo være en sammenheng. Har ligget litt høyt på blodsukker også før graviditeten, synes det er rart at fastlegen min ikke har fulgt dette opp, men man må vel kanskje innse at man må passe på selv. Må gå og spise litt nå, må jo faste helt til halv 11 i morgen, det blir ikke lett, nei!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke få komme når legekontoret åpner å ta testen? Det gjorde jeg. Det gikk helt greit selv om jeg så veldig mørkt på å ikke få lov å spise frokost og å drikke de mange glassene med vann jeg drikker hver morgen..

Jeg hadde ikke sukker i urinen og blodprøver var fine men jormor sa at det var nye retningslinjer nå, hvis man har født barn over 4,5 kg tidligere så skal man ta glukosebelastning. (noe legen min ikke hadde peiling på)

Ser nå at du skrev innlegget i går. Håper det går bra med deg i dag. Ta med en god bok å lese i.

Skrevet

Hei,

og god morgen!

Joda, jag var hos legen kl 8, men fikk ikke spist før 11, det gikk helt greit, var ikke spes sulten, heller. Fikk mest vondt i baken av de vonde stolene på venteværelset... Legen mente jeg ikke hadde svangerskapsdiabetes, men jeg lå høyt på verdiene, ser andre har fått denne diagnosen med lavere verdier, så føler meg ikke helt trygg, nei. Må nok kutte ut de blå druene som er så gode heretter! Jeg leste akkurat at alle over 38 blir bedt om å ta en slik test, litt rart jeg måtte be om det selv, har hatt sukker i urinen flere ganger. Nå står det også Leu +3 på siste urinprøven fra i går, vet ikke hva det er, stod +1 på det sist, men legen sa ikke noe om dette, heller. Får vel ringe og spørre på mandag. Uff, så mye å bekymre seg om! Blir helt stressa, jeg.

Skrevet

god morgen,

Leu betyr vel leucosytter (eller hvordan det skrives) og det tror jeg ikke har noe med sukker å gjøre. GLU pleier det å stå når det er sukker i urinen (tror jeg da). Når jeg har hatt Leu+3 så har de satt urinen til dyrking for å sjekke om evt urinveisinfeksjon. (noe jeg ikke har hatt) . Det har de kanskje gjort med din urin også uten at de fortalte det til deg. Jeg har ofte leu på +2 eller +3. Jormor forklarte det med at det ofte kan komme litt utflod sammen med urinen.

Når jeg var til legen for å ta belastningen måtte jeg dra på apoteket å kjøpe glukose selv. Måtte da vente en ekstra time for apoteket åpnet ikke før kl 9. Har tenkt på det etterpå at det er vel ikke riktig at den gravide skal betale selv. Svangerskapskontrollene skal jo være gratis.

Lykke til videre :-)

ps. nå er det ikke lenge igjen til juni!

Skrevet

Blir litt sprø av alt en skal tenke på selv!! Jeg er jo 43 og har i alle fall de 3 siste barna godt over 4 kg. Jeg prøver å slippe glukosetest fordi jeg vet jeg kommer til å spy...dessuten har jegprolaps, og klarer ikke sitte så lenge. Men de gir seg ikke, må ta det. Så får de bare tørke opp selv da, når jeg spyr.

Jeg har hatt protein i urinen, og dama på legekontoret sto som et spørsmålstegn. Satte den på dyrklning, men det er jo litt bak mål, med leukocytter er det greit, men protein? Både sukker og blod kommer litt lettere inn i urinen når en er gravid, men en skal være obs med uvi og også protein. Jeg tok noen blodprøver også, så jeg regner med å høre fra legen til uka.

Jeg er litt sjokkert over at du måtte kjøpe glukose selv amilde!! Du kjøpte ikke med noen sprøytespisser og litt plaster og da, så de har på lager!!!! At det går an. Ikke alle steder har apotek heller....du må nå kreve å få de pengene tilbake.....skulle bare mangle. Det er nå legekontoret som skal ha alt de trenger til tester og prøver før de innkaller folk!!

Skrevet

Hei, takk for oppklaring om leu, har nå lest om at det kan skyldes infeksjon, har også litt vondt i blæra i dag, så skal kjøpe tranebærkapsler nå. Tror ikke de dyrket den prøven. VELDIG rart at du måtte kjøpe glokose selv, et høres ikke riktig ut, det skal jo være gratis når du er gravid, sikkert ikke store summen, men er jo ekstra surt å måtte vente til apoteket åpnet. Spør om dette neste gang!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...