Gå til innhold

Planlegging av fødselen vår: tips tråd!

Anbefalte innlegg

Jeg er førstegangs, og sluker nå alt av litteratur og artikler for å forberede meg. Har blant annet søkt på endel databaser (Cochrane, Pubmed) via universitetet, for å få vitenskapelig fakta på bordet. Har bl.a. kommet over endel artikler som virker bra og som konkluderer med at det ser ut til at oljemassasje "der nede" ser ut til å ha en positiv effekt på førstegangsfødende i form av færre som trenger klipping og som revner skikkelig. Andre artikler fokuserer på fødestillinger og sammenheng med revning, og det ser da klart ut som at å trykke ut babyen liggende på rygg: den vanligste stillingen, er verst. Helt klart mindre ødeleggelser hos den gruppen som lå på siden: en stilling som jeg ikke visste om engang, og som få bruker i trykkefasen visstnok, men også mindre skader i forhold til ryggleie, hos de som fødte knestående. Huksitting går igjen i et par artikler som den stillingen som gir flest store revninger.

Er det noen som har fått gode fødselsforberedende råd av jordmor/lege som de vil dele her?

Noen som har lest en interessant artikkel de vil dele?

Noen som har født før, og som har lært ting ?

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg har født to ganger før, og har lært at man ikke kan planlegge en fødsel eller fødselsforløpet i detalj. Ikke lag deg høye forventninger om hvordan det vil bli. Det blir som regel ikke slik du forestilte deg uansett. Bruk de fødestillingene du har lest om etter hva du tror vil fungere der og da, vær i dialog med jordmor hele tiden om hva du kan tenke deg. Skriv et ønskebrev om hvorvidt du ønsker smertelindring, best å forberede avdelingen på om du vil ha epidural slik at den kan bli satt til riktig tid. Husk at du har rett til å bytte ut jordmor underveis hvis du ikke er fornøyd. La din partner være formidler til jordmor eller lege hvis du ikke klarer selv. Når det gjelder stilling er liggende tungt å få ut barnet, men stol på at de på avdelingen kan sakene sine, de vet mye om stillinger. Gå på fødselsforberedende kurs hvis det er tilgjengelig i nærheten.

takk for bra svar! Mitt "problem" er nok at jeg ikke stoler på at de på avdelingen kan sakene sine, som du skriver. Har hatt praksis på fødeavdeling, vært med på fødsler og "sett mye rart". Synes det er skummelt å være prisgitt den som tilfeldig er på vakt den dagen jeg skal føde, derfor ønsker jeg så langt på vei som mulig å ta kontrollen mest selv...

Hei du!

Først: jeg tror fullt og fast på at forberedelser, både mentalt og fysisk, er alfa og omega for at mor og barn skal få en god fødselsopplevelse! Selv om man selvfølgelig ikke kan ha full kontroll hele veien, så gjør kunnskap trygg!

Umiddelbart har jeg tre råd til deg:

Tren kroppen! Gjør knipeøvelser for å styrke underlivet, og sitt på huk (når du ser på TV, når du leser avisa på gulvet...) for å øke blodsirkulasjonen. Huksitting virker godt mot forstoppelse og andre svangerskapsplager også! Blir du sterk nok i beina til å sitte på huk underveis i fødselen, så er det en super stilling som gjør maksimalt ut av hjelpen fra tyngdekraften. Yoga, svømming, turer... finn en myk treningsmåte som kan holde deg i form i svangerskapet. Du trenger mykhet og styrke og utholdenhet til fødselen - det er tungt arbeid!

Forbered deg på smerte! Pusteøvelser, slik man trener det i yoga eller i Lamaze og andre fødselsforberedende teknikker, er fine. Og neste gang du har vondt noe sted (slår tåa, har kynnere, står skvisa inntil bussdøra...): i stedet for å flykte fra smerten: tenk på den, pust rolig ut og rolig inn, og slapp av i kjeven, skuldrene, bekkenet, hendene...

Les! Så du vet hva som skal skje med kroppen din, både normale ting og rare ting – så blir du ikke redd underveis!

Tips til grundige, konkrete og positive fødselsforberedende bøker:

Heiberg og Bjørnstad: Fødsel – kraft og kjærlighet (http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=105353&rom=MP)

Janet Balaskas: Active Birth

Og vil du vite noe om riktig sprø, trygge og fine måter å føde på... Selv om du ikke tenker på hjemmefødsel selv, er det mange av hjemmeføderne som har mye kunnskap om fødsel generelt – surf litt på nettet om det!

http://www.bmj.com/cgi/content/full/330/7505/1416?maxtoshow=&HITS=10&hits=10&RESULTFORMAT=&fulltext=home+birth&searchid=1&FIRSTINDEX=0&resourcetype=HWCIT

http://rachyllgyne.tripod.com/thebirthofgreyforestwalt/index.html

http://unassistedchildbirth.com/uc/

Sist: Historikeren Ida Bloms "Den haarde dyst" handler om fødsel og fødselshjelp gjennom 150 år i Norge. Spennende og lærerikt!

Hilsen meg, som har hatt to flotte fødselsopplevelser, en i vann og en hjemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...