Gå til innhold

Advarsel om minifom på NRK tekstv side 113...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det advares mot å bruke minifom til babyer!! Se teksttv side 113 på nrk!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

huf.. forferdelig at det først nå er oppdaget.. lillebroren fikk av dette middelet da han var baby for tjue år siden !! aj aj aj !!

Skrevet

er det bekreftet at preparatet inneholder parabener? jeg finner nemlig ikke konserveringsmiddelet beskrevet i SPC'n som ligger inne hos SLV. Jeg trodde også at grunnen til at preparatet må stå i kjøleskap er fordi det ikke er konservert...

Skrevet

Ja det er bekreftet. to forskjellige typer som er skadelige for babyer og foster. Har gitt hormonforandringer på dyr. Husker ikke helt, litt ammetåke på Selmamamman!

Skrevet

Her er info. fra www.gronnhverdag.no:

Statens Legemiddelverk fraråder bruk av legemiddelet Minifom, som gis til spedbarn mot kolikkplager. Årsaken er at legemiddelet inneholder konserveringsmidlene propyl- og butylparaben, som har vist hormonforstyrrende effekter i dyreforsøk. Dette skjer etter at Grønn Hverdag bad Statens Legemiddelverk å vurdere om Minifom er trygt å gi til babyer.

Link til artikkelen:

http://www.gronnhverdag.no:80/artikkel.php?artikkelid=3034

Skrevet

...men hvorfor er det da fremdeles på markedet??? Huff... Har brukt minifom i et par dager nå, men etter at jeg leste dette, er det full stopp!! tusen takk til dere som opplyste om dette :)

• 4 uker senere...
Skrevet

Huff, dette har vi være svært usikker på... Vi har brukt minifom til våre to snupper, med god effekt. Nå har vi en liten gutt som er to mnd gammel, som også har problemer med magen. Vår helsesøster har undersøkt om minfom, etter at jeg ba henne sjekke nærmere. Det hun har funnet ut er at man har funnet østrogenliknende parabener i minifom. Dette finnes også i en rekke preparater som selges til barn, og det hun sier er at man kan bruke minifom, men med forsiktighet, slik som med alle andre medisiner. Minst mulig! Brukt med fornuft skal det ikke være noen fare. Man pøser vel ikke på med paracet til en liten beby, eller, til sammenlikning...Vi har nå brukt minifom i et par dager, noen få doser pr dag...og har fått en mye mer fornøyd og glad liten gutt. Men- vanskelig, det har det vært...

Skrevet

Hei. Jeg var på 6 ukers kontroll med småen i dag. Han er plaget med kolikk og jeg spurte legen om hva jeg kunne gjøre. Og vet dere hva han anbefalte og sa jeg burde bruke?? Jo, akuratt- MINIFORM. Ble sjokket og spurte om det ikke stemte at det var farlig. Da sa han bare at det gikk helt greit å bruke det, men i små doser. Spurte etterpå helsesøster og hun sa at jeg IKKE skulle bruke det da det er skadelig., Så her ser man stor forskjell... Jeg fatter ikke at en lege sier at en kan bruke miniform etter alt det som er blitt sagt og skreve om det. Så til alle dere der ute, vært ops på at det er noen som ikke vet at det er skadelig å bruke miniform.

• 8 måneder senere...
Skrevet

Hva var det som stod på tekst tv om dette???? Jeg finner det ikke ettersom det er noen dager siden. Nå ble jeg bekymret, min lille 4-uker gamle baby får nemlig dette preperatet, anbefalt av legen....

Skrevet

hmm.. hva skal mann si..? så lenge det er på markedet og lege og helsesøster anbefaler det er jeg ikke noe redd.... selv om det er hormonforstyrrende midler i det betyr det ikke at barnet skifter kjønn eller noe sånt... får litt kviser eller lignende. ikke noe å vær redd for mener jeg. bedre at babyen får noen ekstra kviser enn at han gråter 3-4timer til dagen i 3mnd.... Norge er så utrolig strengt land når det gjelder medisiner at vis minifom var farlig hadde di tatt det av markedet ganske kjapt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...