Gå til innhold

rift i endetarm som ikke vil gro!!! Hjelp!!!!

Anbefalte innlegg

Hei! Er det noen her som har gode råd mot rift i endetarmen som ikke vil gro???? Er helt desperat her!!! Det er nå 3 mnd siden jeg fødte en fantastisk gutt, men dagene blir så uutholdelige, når man må gå å kjenne på denne smerten. Jeg revnet kraftig under fødselen, og måtte sy fra skjeden og rett innenfor endetarmen. Alt grodde bra inntil 4 uker etter fødselen...Da gikk det opp ved endetarmen.... fikk skrevet ut xeloprox, men den regerer jeg allergisk på. Gruver meg til å gå på do for det er et 6#$&/"$vete hver gang og tårene spruter.Dette gjør meg forferdelig deprimert og jeg er livredd for at det ikke skal gro... noen som har opplevd det samme????

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

Følgende lege tips har jeg, men du har vel hørt det før kanskje.

1) Sitt i en balje med lunkent grønnsåpevann 2-3 x daglig.

2) Ikke gni, klø på såret. Bruk derfor ikke toalettpapir, men vask deg etter bommelibom i dusjen, evt. forsiktig med fuktet bomull.

3)Ikke bruk noen form for allergener: altså ikke såper og kremer med parfyme på såret.

4) Mykgjør avføringen med å spise nok fiber og drikke nok vann. Dette er ett av de viktigste rådene!! Masse ulike fiberprodukter å få kjøpt på apotek/helsekost, eller spis mer rå grønnsaker og en av de høyfeberike frokostblandingene f.eks.

5) Hold såret/riften ren for avføring (se over), og dersom du er plaget av fukt er et kirurg tips å putte litt babypudder eller potetmel på en bomullsdott og plassere den over riften for å holde området tørt.

Ellers må du ikke være sjenert: gå til legen for ny kontroll. Legen vet ikke hvordan du har det hvis du ikke sier ifra! ;o)

Hadde det AKKURAT likt deg.Men de klippte meg,men jeg revnet en del også,så de sydde fra vaginaen(inni og utpå),til endetarmen og inni der og.

Det var ett #¤"#¤ å gå på do ja i begynnelsen.Men det går over,hvis ikke jordmor har sydd feil.

For hun som sydde meg trodde at hun hadde sydd igjen en del av endetarmen,siden det var revnet overalt og det var en del å sy.

For hun holdt fingen inni der og bad meg om å klemme til.Jeg hadde jo ikke krefter igjen så hun ble litt bekymret når jeg ikke klarte å klemme slik hun ville.Så sa hun at jeg måtte komme tilbake hvis jeg fikk problemer med endetarmen.Men det gikk fint og det gikk over etter noen mnd.

Så bare vær tålmodig:)

Jeg vil igrunnen anbefale deg det samme som anonym. Selv brukte jeg lactulose etter fødselen og det hjalp masse (gjorde avføringen helt myk). Du får kjøpt det på apoteket. Sikkert lurt å gå til legen igjen for en ny kontroll,evt kan du ringe direkte til sykehuset?

Jeg hadde en rift som ikke ville gro, men der hjalp legen min. Hadde ikke så lyst å ha noen i nærheten av det som gjorde så vondt, men han sa at det ikke var så uvanlig, og hadde et middel som han penslet på som gjorde at det grodde raskt igjen. Det var ikke vondt å få det penslet på. Håper noe av det samme kan hjelpe deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...