Anonym bruker Skrevet 12. april 2007 #1 Skrevet 12. april 2007 er det noen som et hva de gjør på første kontroll? har aldri vært på gynekologisk undersøkelse heller..skjer det da..? det er vel ikke ultralyd så tidlig?..hm...førstegangs gravid..lurer
Anonym bruker Skrevet 12. april 2007 #2 Skrevet 12. april 2007 lurer selv jeg. skal på det om to uker. får håpe vi får svar på det...
lillemor og lillebror Skrevet 12. april 2007 #3 Skrevet 12. april 2007 Var på første kontroll i dag. fylte ut helsekort for gravide (som skal være med på vær kontroll og når du skal føde) Tok gu. det er ikke alle legene som gjør det lenger, men min gjør tydeligvis det.. tok blodprøver og urinprøve, blodprosent og vekt. hun søkte meg til UL. Fastsetter termin. fikk litt brosjyrer og bøker. og bare snakke om div ting; røyk, alkohol, medisiner, kosthold+++
Anonym bruker Skrevet 12. april 2007 #4 Skrevet 12. april 2007 takk. hvar terminen langt fra mens-treminen din?
Baby s'il vous plaît*HØYGRAVID Skrevet 12. april 2007 #5 Skrevet 12. april 2007 Hei! Du, eventuelt barnefar og lege skal i fellesskap fylle ut et skjema som skal følge deg gjennom svangerskapet. Der skal det blant annet fylles ut høyde, vekt, urin, blodprosent (Hb) for hver gang du er til kontroll. Det skal også stå om du eller far har arvelige sykdommer i familien, om du har vært gravid før, fødselsdato til deg og far samt yrkene deres. Videre kommer legen til å måle blodtrykket ditt. Ifølge min fastlege har de gått bort fra GU ved første svangerskapskontroll, men det kan jo hende noen gjør det fortsatt. Så skal du inn på laboratoriet hvor du tar obligatoriske blodprøver (HIV, hepatitt etc.), og hvor de analyserer urinprøven din (viktig at du husker å ta med den - helst morgenurin). Du skal også veie deg der. Det er ikke vanlig med ultralyd på første svangerskapskontroll, men legen din vil henvise deg til fødepol. på ditt lokale sykehus for ultralyd i uke 17. - 19. Ja, det var vel det hele! Har det friskt i minne, skjønner du, for jeg var nemlig selv i dag :-) Fikk også endel brosjyrer og Svangerskapsboken.
lillemor og lillebror Skrevet 12. april 2007 #6 Skrevet 12. april 2007 samme som jeg hadde regna ut:)
løveprinsen <3 Skrevet 12. april 2007 #8 Skrevet 12. april 2007 Blir så irritert på fastlegen min. Fylte bare ut helsekort og var dermed ferdig. Fikk ingen brosjyrer eller svangerskapsboken. Og vi snakket vel egentlig ikke om noen ting. Aner ikke om han bestiller ultralyd eller ikke. Gjør de det automatisk? Han virker egentlig helt fjern. Neste gang skal jeg til jordmor altså. Ikke mere til legemannen nei...:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå