Gå til innhold

1.gangsprøvere og flerspråklig familie

C&L snart m BaBy igjen

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi er 1.gangs prøvere og håper vi er heldige ganske snart:) Jeg er fra Danmark og samboer er fra Sveits. Vi snakker tysk hjemme, men lurer på hvordan vi skal gjøre med språket når vi blir 3. Snakker norsk begge to. Men er omgitt av mange språk i hverdagen.

Er der noen med erfaring fra lignende situasjon????

Tenker vi blir "norsk" familie, men det hadde vært fint om noen visste litt om dette.

Fortsetter under...

Hei på deg..

Artig å høre at flere har en flerspråklig familie.

Jeg har selv vokst opp i en familie der mor er tysk og far er amerikansk. Vi snakker alle 3 språkene hjemme (tysk, amerikansk og norsk). Noen ganger blir det litt julekalender-språk hjemme, men det viktigste er at vi skjønner hva vi snakker om.

- Primært snakket vi engelsk hjemme, men mamma var veldig nøye med å snakke tysk til oss også!

- Ungene lærer tidsnok å snakke norsk på barnehagen og skolen. Jeg kunne ikke ett ord norsk når jeg begynte på skolen i norge som 7-åring, for da hadde vi nettopp flyttet hit, men det tok med 3 mnd og dermed var jeg like totning som de andre barna i klassen min.

Mannen min er halvt norsk og halvt spansk, og vi har alle planer om å innføre ett 4.språk i familien. Men vi snakker primært norsk og engelsk sammen her hjemme. - Jeg ser bare fordeler med å ha flere språk i huset og at barna kan og forstår mange språk.

Når man har mange språk kan enkelte barn være litt tregere med å lære å prate, men når de knekker den koden, så kan de flere språk på en gang.

Ønsker dere masse lykke til med prøvingen!

Hei,

takk for svaret ditt.

Jeg kjenner meg veldi godt igjen i det du skriver.

Det høres ut som det ikke er kjedelig hjemme hos deg.:) Morsomt at familien blir med på språkreisen.

Jeg tenker at det sikkert kommer ganske naturligt når man er i situasjonen.

Lykke til du også;)

Vår lille famlie er ikke så eksotisk som dere andre her, jeg er norsk og samboer er engelsk. Men fagfolk anbefaler foreldre til å prate sitt morsmål. Som nevnt over - norsk vil barna alltids lære. Fagfolk oppmuntrer flerspråklige barn; dette er ikke forvirrende, men blir en nyttig del i både utvikling, personlighet og senere i skolesammenheng.

Mannen min er halvt norsk halvt sveitsisk og jeg er helt sveitsisk :-) Mannen min kom til Norge når han var tre. Begynte da å lære norsk.. Jeg og familien rundt (hans foreldre og besteforeldre) kommer til å snakke sveitsisk med nurket og mannen tar seg av den norske delen. Han får jo norsk i barnehagen/skole også etterhvert.

Ungen har jo bare fordeler av å lære to språk på en gang. Selv om språkutviklingen går litt saktere...

Hei på deg!

Verden er liten. Morsomt å høre det er flere sveitsere. Samboeren syns dette var veldig moro:)

Det høres ut som de fleste anbefaler å snakke morsmålet sitt. Da får vi en liten dansk/sveitser, og så får det norske komme etterhvert.

Annonse

Mannen min er nederlandsk men oppvokst i Norge og hos dem har de alltid snakket nederlandsk hjemme og norsk "ute". Det fungerte helt utmerket for han og søsteren. Nå venter vi vårt første barn, og vi kommer definitivt til å snakke nederlansk hjemme. Ungen får jo et språk "gratis"!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...