Gå til innhold

Kan noen svare litt ang amming? dere som har fler enn ett barn og ammingen med førstemann ikke gikk så bra :-( er jeg dømt til å være en elendig mamma med amming på nr 2?sukk

Anbefalte innlegg

jeg hadde sett frem til å amme babyen min. gledet meg virkelig til den type nærhet. da jeg hadde født begynte det så bra. babyen tok puppen og brukte meg omtrent som smokk. ammet hele tiden på sykehuset for å få i gang melka. men det tok vel 3-4 dager så tok litt tid. hadde små bryster så jeg vet ikke om det kan ha noe å si? babyen gikk ned det som var grensen på sykehuset. fikk så vidt det var litt erstatning etter det. men da startet melken min mer. følte med dette at det ble voldsomt press på meg og mine små bryster. var så redd de ikke skulle fungere. sambo ville ha med meg og babyen hjem så fort som mulig, stolt pappa og vi kunne dra når hun la på seg av amming. følte alle syntes jeg hadde pupper som ikke funket osv. legg henne til brystet sa de hver gang jeg prøvde å ta en pause så da var det på igjen. hun skrek når hun ikke lå der. hun var sikkert sulten. gråte litt når jeg tenker på det. følte meg som en elendig mamma på dette punktet. til slutt da jm gikk ut begynte jeg bare å gråte. tårene trillet og babyen spiste pupp. sambo ble stressa men jeg sa det gikk bra. så kom jm inn igjen og spurte om jeg var lei meg. hun så jo at jeg hadde grått og jeg følte ikke for å kommentere det engang. hun snakket om at det var vanlig at det tok tid og hun så på meg slik at jeg skjønte at hun skjønte at dette ikke var noe ok. hun sa til sambo at han kunne reise hjem hvis han ville det for hun skjønte kanskje det ble litt press. men han ville ikke dra uten oss. mente ikke noe vondt med det han. det gikk tregt oppover. de veide før og etter amming og etter en ekstra dag på sykehuset, altså 4 dager så dro vi hjem. drakk amme-te og masse vann og hun la sakte men sikkert på seg. ammet henne veldig ofte. følte press på hs da hun gikk sakte opp og de veide henne før og etter amming der også. hs dro og kjente på brystene mine og jeg begynte nesten å gråte igjen. det var tungt. fikk til slutt beskjeden om at du har ikke nok mat gi mme. jeg gjorde det ammet og ga mme etterpå. pumpet i mellom og alt ble stress følte jeg. til slutt ville hun ikke ta puppen for det kom jo mye greier i sprøyta, koppen, ja alt jeg prøvde, prøvde å amme med brystskjold, hjelpebryst osv. jeg prøvde virkelig alt for jeg ville så gjerne få dette til. hs ble så fornøyd for hun la godt på seg men jeg gråt innvendig. følte meg som en elendig mamma. min søster fikk baby likt som meg og flommet over av melk. jeg måtte begynne med flaske etterhvert (3mnd) da vi skulle bort for det ble en krig med brystet. proppet henne full av mme før vi dro og mm borte. fikk kommentarer som har du sluttet å amme alt? har du ikke nok mat du eller? og hvis søsteren min ammet og jeg måtte finne flaska til min baby fikk jeg en gang kommentaren, av min bestefar av alle: her får den ene ordentlig mat og den andre skvip ja. hmrf, ikke fornøyd i det hele tatt. min pappa svarte med at hun har pumpet seg så den melken henne gir er like mye orentlig som den som er i puppen hennes. svelget tungt mange ganger mens jeg satt der og til slutt kjente jeg det ikke gikk mer og tok med meg babyen og flaska og gikk for å "varme" den.. riktigere sagt "la tårene få trille" dette var da i min datters barndåp snufs.er bare eks. på fler episoder..

beklager for at dette ble langt men jeg håper noen kan gi meg tips eller råd om hvordan jeg kan gjøre det bedre neste gang. fra starten av. alt jeg ville var å amme babyen min. kommer jeg aldri til å klare det? vil jeg aldri få nok melk? eller er det lettere når en har ammet før? jeg pumpet ut all melk jeg hadde frem til hun var 6mnd men da orket jeg ikke mer. fikk 50-50 mm og mme. 3 mnd med ammesituasjonen og 3mnd pumping, da knakk jeg og mistet all melk. ser på den sunne jenta jeg har her på straks ett år så det er en stund siden men jeg sliter fortsatt med at jeg ikke klarte å amme henne. at hun skulle fått mer mm. at brystene mine ikk duger til noe som alle andre får til. og sist men ikke minst SKUFFELSEN over meg selv..

Fortsetter under...

Hei hei kjære deg!

Jeg blir helt rørt av å lese din historie.

Du har jo fått det til kjempefint!

Du har gitt barnet ditt den mm en som du hadde,

hun har fått viktige antistoffer og tillegget du har gitt er jo det hun har lagt på seg av!

Du har vært kjempeflink, prøvd alt. I stedet for å være skuffet over deg selv skal du være superfornøyd=0)

Jeg har egentlig hatt det akkurat som deg, jeg har to barn.

Yngste er nå 6 mnd og jeg har delammet siden hun var 2 uker.

Eldste delammet jeg i ca 4 mnd.

Denne siste gangen prøvde jeg også alt mulig for å få opp produksjonen.Det viste seg i ettertid at jeg gikk med morkakerester i meg!og produksjonen kom aldri i gang, mener nå at det er grunnen,

men hvem vet?

Igjen; Du må være fornøyd med deg selv !!!

Hun har fått masse viktige stoffer gjennom den mm du har gitt.

Det har ingenting med små bryster og gjøre!!!

Og med neste kan det godt være at du fullammer.

God klem =0)

Har ingen erfaring, enda, men håper på å få det snart...

Jeg har hatt samme problem som deg, dvs min første var født for tidlig og klarte ikke suge, og etter en mnd med pumping (ikke amming) tok han den...puppen.. ammet og ga mme i to mnd til men da ville han ikke ha mer pupp og da var det samtidig tomt for melk, for jeg ble rett og slett så psykisk sliten av det.

Sleit også med dårlig samvittighet etter dette og har vært kjempe redd for ikke å få det til denne gangen også. Vet jo årsaken til at han ikke ville ta pupp, men håper det vil gå bedre denne gang. Skal jobbe mer med det og ta meg mer tid til amming hjemme, ringe ammehjelp og gjøre det jeg kan... Tror ikke jeg gjorde nok sist.

Men så leste jeg på lommelegen.no (tror det var der) at når første amming går ræva, så ordner kroppen automatisk opp og man får mer melk neste gang... Om dette stemmer vet jeg jo ikke enda, men jeg lever i håpet og ber hver dag om at amminga skal gå mye bedre denne gangen!!!

Lykke lykke til, jeg tror du kan klare det bedre neste gang =))

hei oktobermamma!

så koselig svar du har tatt deg tid til å skrive til meg.

jeg syntes det er vanskelig å være fornøyd med meg selv for jeg føler at uansett hva jeg gjorde så mislykkes jeg ang ammingen. snakket med mannen i stad ang neste baby og han sa det til meg han også. bemerket at han skjønte at nettopp dette med ammingen var viktig for meg og han virket overrasket over at jeg enda tenkte på dette. men han forstod. sikkert litt vanskelig for dem siden det ikke er de som skal ha maten til barnet til å begynne med. håper virkelig det går bedre neste gang.

hvordan fant du ut at du gikk med morkakerester i deg?

hadde en morkake som veide 1kg og hadde mye hinnerester og mye som kom lenge etterpå. kanskje jeg også hadde det. var i kontakt med sykehuset ang dette da jeg faktisk ble redd når det kom ut lange tarmelignende greier som stoppet opp der nede under renselsen som jeg måtte dra ut. for det ble som en propp og blodet kom ikke ut noe som resulterte i magevondt. beklager detaljene. håper du tåler det. hehe. slet med det lenge. har de gjort noe med at du hadde rester inni deg eller? hørt om de som opererer men det er vel etter fødsel når morkaka ikke vil ut..

godt å høre at det ikke er pga mine mini bryster da.. hehe. uff jaja alt en skal tenke på..

klem tilbake til koselige deg =)

hi

hei solfrøken

takk for koselig svar!

synd å høre om din historie. kjenner meg godt igjen i den dårlige samvittigheten når brystet blir tomt. er vel ikke så rart det ble tomt hos noen av oss når vi slet såpass som det virker som. jeg ble psykisk sliten og deprimert av dette som jeg hadde gledet meg så masse til. ser på bilder den første tiden hvor hun ligger ved brystet og spiser og jeg gråter nesten. det var så herlig den lille stunden det varte. alt var greit bare hun hadde puppen.. jeg ringte ammehjelpen jeg, fikk tips men det var vel for sent for melken bare minsket uansett hva jeg gjorde og vi bare kranglet ved puppen og så kom puppenekt perioden.

håper det er riktig det du leste om lommelegen! at kroppen ordner det automatisk ved nr 2 dersom amming ikke funket første gangen. håper melken skal renne i strie strømmer =)

takk for lykkeønskniger og det samme til deg!!!!

uff og UFF og uff! Jeg har ikke en lignende historie, så svarer ikke på det du egentlig spørr om i overskriften din, men må bare få lov til å sende deg en stor klem! For en flott mamma du må være ! Jammen meg gjorde du en fantastisk jobb for at datteren din skulle få mm så lenge som mulig. 6 mnd totalt sett er jo veldig bra. Og det finnes tross alt flere parametre i livet som avgjør om barna våre får et godt liv eller ikke, amming er jo bare en av de mange som er med på å bestemme helsestatus senere. Det er mange risikomomenter der ute, både de innlysende som ulykker osv, men også de snikende vi alle vet om, men som bare noe gidder innse, som snop og annen usunn mat, lite aktivitet osv. Jeg har ikke noen statistikk på det, men jeg vil personlig tro at det å påvirke livsstil forøvrig er minst like viktig som amming. Det er mange måter en skal være mamma på!

Vi har også på sett og vis hatt en bratt start, men på en annen måte. Og jeg har grått mange tårer over det. Men jeg liker å tro at det er en mening med alt, eller om ikke annet at det kommer noe godt utav alt:) Kanskje du oppi alt det vonde kan klare å finne noe fint i det at det ble som det ble allikevel? Det at du har et friskt barn er jo en slik en, men kanskje du kan finne noe mer konkret i forhold til ammingen og. Tenk om du ikke hadde kunnet amme i det hele tatt, aldri opplevd det? Kanskje kampen gjorde deg sterkere? Du får jo nesten finne utav det selv om du har noen gode tanker du kan gjemme det vonde bak. Jeg har ihvertfall kommet utav vår ferd her styrket, og føler meg som en løvemamma med snille poter, men sterke klør (uff, den var jo litt klisje, men jeg mener det!:-D

Kanskje en av ammehjelperne her kan svare deg ang amming neste gang?

Annonse

Hei hei !

Ja på meg kan det høres ut som om du hadde morkakerester igjen,

og da vet du iallefall grunnen, og er obs på det til neste gang.

Her kommer mine ekle detaljer;-)

Det kom ut klumper, avlange og runde, noen dager etter fødselen, ble lettere sjokkert...ekkelt. Så blødde jeg i 2 1/2 mnd. friskt hver dag...

Till slutt kontaktet jeg legen, og ble straks sent til utskrapning/operasjon med full narkose. Det hadde vært en del igjen der inne...

Under fødselen kom ikke morkaka ut, rett før jeg ble sendt på kirurgisk kom den...Uheldigvis sier jeg nå, fordi jeg burde jo blitt sendt dit. Hadde jeg det ville alt blitt fjernet med det samme og jeg hadde kanskje fullammet! Uff ja, det er lett å gruble i etterkant, men hva får man gjort ?

Vi har iallefall delammet begge to og prøvd så godt vi kunne=0)

Neste gang går det bra skal du se, dette var min siste.

Trøsteklem igjen....=0)

så synd de ikke sjekket det opp med deg med en gang da oktobermamma. men godt du ble kvitt det til slutt. blødde masse i 6uker jeg da og etter det var det smått. men de var som jeg beskrev en god stund så de sa at nok var hinnerester.. usj..

ja vi prøvde så godt vi kunne begge to =)

men du, hvorfor har det noe si om man har igjen rester av morkaka ang melk og fullamming? noe med hormonene da eller? kanskje dumt spm men jeg vet ikke.. hehe

stor god klem tilbake

tusen hjertelig takk for oppmuntringen april06 =)

vet ikke om jeg er så flott mamma men prøvde så godt jeg kunne som førstegangs.. vi kosa oss masse til tross for dette med ammingen, men er bare ammingen jeg syntes var synd. men niholder på de gode minnen den stunden hun tok puppen =) hun var en snill baby og sov natten igjennom fra hun var to og en halv mnd så vi var heldige sånn sett =) mange gode minner!!! hun har ikke vært syk enda. bank i bordet. så håper hun fikk det hun trengte uansett. er en sunn frisk blid jente jeg har som er glad i mat så kunne ikke vært stoltere av henne.

jeg var i kontakt med ammehjelpen sist også men da sviktet melka sakte men sikkert så mulig jeg kontaktet de for sent...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...