Gå til innhold

hvorfor begynner de fleste her med maisgrøt?


mamsen og ML+litenimagen

Anbefalte innlegg

kjøpte risgrøt jeg, er ikke det like bra? er også fra 4 mnd. blander dere grøten med mme? har til nå kun blandet med mm og den blir jo helt vanvittig tynn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ikke mais og ris som anbefales i begynnelsen? Har ikke hørt noe om at det må være mais i alle fall.

 

Jeg kommer til å blande med mme evt vann. Står at man kan blande med vann når man bare ønsker å tilvenne barnet til smaken. Hvis man gir grøt fordi barnet trenger næringen, så skal man blande med mm/mme.

 

Jeg synes det er vondt å pumpe, så kommer til å blande med mme etterhvert. Min er ikke 4mnd enda, så venter litt til.

 

Sett at flere har gitt fruktmoser, men finner bare 6mnd pakker/glass i butikken her jeg bor. Er det folk gir eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi det er lettere å fordøye. Glutenet i hvete gjør at en må vente til barnet er minst 6 mnd. Havre er noe mer lettfordøyelig enn hvete. Hirse er også ok for deg som begynner tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ris gir visst mer fordøyelsesbesvær har jeg hørt, men har ikke startet å gi noe ennå. Han er 4 1/2mnd men starter i disse dager med noen små smaksprøver slik at tilvenninga er på plass når han er 5 1/2-6mnd og trenger mer mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi man skal unngå gluten da tarmene til disse små englene våre er så umodne.... Hvete,rug,bygg og havre inneholder gluten og det må introduseres for barnet i små mengder og helst etter fylte 6 mnd er vel anbefalingen tror jeg. Mens mais, ris og hirse inneholder ikke gluten. Det blir vel sagt at høyt inntak av gluten i spedbarnsperioden øker forekomsten av cøliaki for personer som er genetisk disponert. Hvis du går inn på matportalen.no så står det masse der om hva som anbefales og hvorfor..... :))))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...