Gå til innhold

Trange tarmer..

NydeligeGuttenKom05.03.07

Anbefalte innlegg

I går var jeg hos fotsoneterapi med min lille gutt på 5 uker. Han har skriki en del og jeg trodde han hadde luftsmerter. Men etter at hun hadde kjent litt på han så sa hun at han ikke var noen typisk kolikkbaby, og at han ikke hadde mye luft, men han hadde trange tarmer. Han får mme fordi jeg ikke har nok melk, og det er vel derfor han har så vondt i magen=/ Men fikk beskjed om at jeg måtte ha litt malt i hver flaske, han skulle også ha minifom før hvert måltid og jeg skulle prøve og få i han litt vann i løpet av dagen.. Men hvor mye vann skal en så liten ha? Er det bare sånn at jeg skal passe på at han ikke bytter ut maten med vann liksom? Eller er det andre grunner til at dem egentlig ikke skal ha vann? Hvis ikke dette hjalp, så må han kanskje begynne med lactulose, vil jo helst unngå det da..

Jeg må også hjelpe han hver gang.. Nå tar jeg han med på badet hver gang jeg ser han driver og trykker. Så siden i går så har det kommet i hvertfall 6 bæsjebleier! Han pleide å ha avføring ca. annen hver dag, ikke rart gutten min har hatt vondt i magen og skriki!

Men når jeg hjelper han så hender det at jeg må bruke temp. måleren. Kan det være skadelig på noen måte? (stikker den jo seff. ikke langt inn..). Men kan jeg bruke den hver gang han trenger hjelp?

Huff.. Håper vi får orden på magen hans nå.. Er så vondt å se at han har så vondt uten og kunne gjøre noe.. (annet enn det vi allerede gjør..)

Er det noen som har hatt samme problemet? Noen andre råd som hjalp for deg og din baby som du kan gi til en fortvilet førstegangsmamma?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8946451-trange-tarmer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har nok rett i det du sier at man skal passe på at babyen ikke blir "mett" på vann og drikker for lite melk. Det er ikke andre grunner til at babyen ikke kan få vann såvidt jeg vet. Vet ikke hvor mye du kan gi jeg...prøv deg frem.

Har lest et annet sted her inne at hvis man hjelper til hver gang de skal bæsje så kan det hende de blir avhengige av hjelp og at tarmen ikke klarer å presse ut selv. Men jeg syns dette høres litt rart ut, og aner ikke om det stemmer! Jeg ville hørt med legen hvis jeg var deg. Du kan jo be han/hun kjenne på magen og gi sin mening også...det ville jeg gjort.

Vi hadde også mye styr her i begynnelsen, med magevondt, skrik og luft. Det kan ha sammenheng med nakken har jeg hørt (han er skjev i nakken-kiss). Men vi visste jo ikke det da, så vi trodde han hadde luftsmerter. Han hadde avføring hver dag, så å si. Jeg har ikke hørt noe om at han har trange tarmer, barnelegen har jo kjent på han ved kontrollene og alt virker normalt sier han. Men det som hjalp her var å bytte flaske. Vi brukte Avent og de fungerte forsåvidt bra, men han svelget tydeligvis luft med de, så vi byttet til Dr. Brown, og det var stor forskjell. De verste skriketoktene ga seg. Man blir jo så fortvila når de holder på sånn og ingenting hjelper...sukk.

Du får trøste deg med at det går bedre jo større de blir også :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8946451-trange-tarmer/#findComment-9026157
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...