Gå til innhold

Teite opptaksregler i Oslo?

Anbefalte innlegg

Et lite hjertesukk!

For å få lov til å søke hovedopptaket i Oslo må barnet ha fyllt 1 år innen utgangen av august.

Barn er jo født hele året og må får jo lov til å begynne i 1.klasse på barneskolen selvom man er født mellom september og desember.

Jeg har søster i en annen kommune, der fikk man lov til å søke om plass ved hovedopptaket selv om barnet ikke var 1 år før i desember.

De skal ikke benytte plassen de 2 første måndeden, men må betale.

Det synes jeg er helt greit, da har man i det minste forutsigbarhet i forhold til jobb.

Synes det er helt håpløst å planlegge når man ikke på forhånd aner om man får plass. Ikke bare har de fleste familier økonomisk behov for å ha begge i jobb, men det er jo også mangel på arbeidskraft.

Både mannen min og jeg har jobber hvor det er mangel på arbeidskraft og det blir vanskelig å klare boliglånet med 1 inntekt.

Dessuten har jo arbeidsplasser 2-3 måneders oppsigelse og man får jo ikke så god tid på å vite om man får barnehageplass eller ikke når man ikke en gang får lov til å søke ved hovedopptaket.

Litt oppgitt og frustert over at samfunnet ikke har kommet lenger!!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8946104-teite-opptaksregler-i-oslo/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klart det er teit, men så lenge det ikke er full dekning er jeg glad det er sånn. Hadde klikket i vinkel om en unge på under ett år hadde fått plass som skulle stå tom mens vi ikke får plass.

Vi står uten plass ennå til vår treåring. To venninner med ettåringer i samme bydel fikk plass fra august. Glad på deres vegne, men fy så dårlig gjort av bydelen!

vår lille sjarmis fikk full plass i bhg da han var 1 år, mens en gutt i bhg som var fem år ikke fikk full plass, da det var mindre økonomisk for barnehagen. De fikk vare 50% til gutten, så foreldrene måtte da bytte bhg for gutten sin.

Selv om jeg er veldig glad for at vi fikk full plass til lillemann, synes jeg det er horribelt at det er nødt til å være så mye økonomiske hensyn, slik at barn som har gått i barnehagen i 3 år blir nedprioritert da de genererer mindre støtte fra staten, pga alder.

Annonse

Jeg synes reglene er håpløse. At barn født etter 1. sept ikke engang skal være med i regnestykket, er en direkte hån mot både foreldre og barn. Jeg blir umåtelig provosert (har mai-barn selv uten plass). I tillegg er det sykt at man vil miste annsinniteten sin dersom man takker nei til en plass man vilkårlig blir tildelt midt i året. De fleste har da ordet andre løsninger det aktuelle bhg året, og håper bare å få plass neste år på bakgrunn av opparbeidet annsiennitet. Jeg synes dette er tragisk, og kaoset vi opplever nå, er et godt bevis på at regjeringens satsning ikke er god nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...