Gå til innhold

Tapt lønn, grunnet ivf??

Anbefalte innlegg

Jeg og sambo skal på en samtale og behandling i Tromsø nå tirsdag som kommer. Da sambo fortalte sin arbeidsgiver dette, sa sjefen at han ikke fikk lønn mens han var borte. Hvis dette stemmer, vil det jo bli mye tapt arbeidsinntekt samtidig som at dette koster mye. Har vi ikke krav på full arbeidsinntekt uansett hva man jobber med?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8945663-tapt-l%C3%B8nn-grunnet-ivf/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke alle reglene jeg, men antar samboeren din tar ferie mens dere er der?? Eller blir det egenmelding??

Hvor lenge har han jobbet paa den plassen?? Maa ha litt mer info foer jeg kan proeve aa gi ett svar..

Litt om egenmelding hvertfall:

§ 8-23. Egenmelding

Med egenmelding menes det at arbeidstakeren melder fra til arbeidsgiveren om arbeidsuførhet på grunn av sykdom eller skade uten å legge fram legeerklæring.

En arbeidstaker har rett til sykepenger i arbeidsgiverperioden på grunnlag av skriftlig eller muntlig egenmelding etter bestemmelsene i §§ 8-24 til 8-27.

§ 8-24. Rett til å nytte egenmelding

For å få rett til å nytte egenmelding må arbeidstakeren ha arbeidet hos arbeidsgiveren i minst to måneder. Ved gjenansettelse innen to uker regnes tidligere arbeidsforhold med.

Jeg syns virkelig det er ille hvis man skal måtte bruke ferien sin på dette. Etter alt "slitet" vi må i gjennom trenger man virkelig ferien til å virkelig ha ferie. På arbeidsplassen min og mannens får man permisjon med lønn mot at man har med et skriv fra sykehuset som bekrefter at man har vært der. Mener at det er en rettighet som gjelder alle, bortsett fra selvstendig næringsdrivende (de må i tilfelle være forsikret).

Man går jo ikke til spesialister for moro skyld.......

Annonse

Hei

Reglene er like uansett hvilken arbeidsplass man har.

Man har krav på permisjon for legebesøk osv men dessverre ikke krav på lønn.

Ufrivillig barnløshet er heller ikke klassifisert som en sykdom, så for den tiden man er borte fra jobb må dere begge bruke egenmelding eller feriedager for den tiden som går utover de sykemeldingene du selv måtte få ved egguthenting osv.

Arbeidsgiver kan selvfølgelig velge å betale lønn allikevel, spes hvis man har jobbet der lenge. , men behøver ikke.

Det er dyrt med ivf ja, uten tvil.

Klem

Jeg jobber med lønn og ringte trygdekontoret og snakket med de ang at arbeidsgiver skal få dekket mitt fravær slik som reglene er for graviditet. Fikk svar at prøverør ikke er en sykdom. Jeg kunne sende en søknad, men de kunne ikke love noe. Idiotisk system for synes dette er tilsvarende med graviditet. På min arbeidsplass har vi korte velferdspermisjoner av forskjellige ting inntill 12 dager i året og legebesøk er blant det.

Min samboer har tatt ferie eller avspasering når han har måttet være med. Jeg har gått alene på det meste slik at vi skal slippe mye fravær begge to.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...