Anonym bruker Skrevet 12. april 2007 #1 Skrevet 12. april 2007 Har en sønn som har blitt testet av PPT. De tok denne testen og han fikk en score på 30. Dette var dårlig noe vi fikk se også. Men hvor dårlig er det egentlig? Han er i tilleg til utredning for ADD noe både vi og PPT misstenker at det er.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2007 #2 Skrevet 12. april 2007 Akkurat som i iq.tester, er 100 gjennomsnitten. De kan "tåle" et avvik opp mot ca 40 begge veier uten at det trenger å bety noe spesielt. Dersom hans score er 30, vil dette si et avvik på 70, noe som er ganske mye. Akkurat hva dette indikerer hos ditt barn, kan ikke jeg si noe om da det skal mye mer enn en slik test til for å stille noen diagnose. Var du tilstedet da testen ble gjennomført? Hvis ikke, hadde jeg spurt om han kunne ta den en gang til. Jeg har vært borti flere unger som har scoret veldig lavt på disse testene pga dårlig motivasjon og lite kvalifiserte folk som gjennomfører dem. Hvis det er tilfelle at han kun scorer 30 på denne testen vil jeg tro at du har merket at han har store utfordringer på mange områder.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2007 #3 Skrevet 12. april 2007 Du kan jo ta en titt på denne siden http://www.geocities.com/Athens/Oracle/1580/sped/wisc.html
Anonym bruker Skrevet 12. april 2007 #4 Skrevet 12. april 2007 Fikk beskjed om at de har gjennomgått testen 2 ganger fordi han hadde scoret så dårlig at de ville dobbeltsjekke. Men han vil vel ta denne testen på BUPP også vel?? Han er jo henvist videre dit.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2007 #5 Skrevet 12. april 2007 Hvis den allerede er tatt, og det ikke er noen grunn til å trekke resultatene i tvil, så vil de bruke det som foreligger. Men kan jeg spørre deg om hvor gammel gutten din er og hvordan han fungerer i forhold til de som er ca like gamle?
Anonym bruker Skrevet 12. april 2007 #6 Skrevet 12. april 2007 Han er 10 år. Å fungerer jo greit, men sliter veldig med konsentrasjon og det som det fører med seg. Ellers bruker han veldig lang tid på oppgaver så det kan kanskje slå ut på testen?
LivetErEnLek Skrevet 12. april 2007 #7 Skrevet 12. april 2007 Det kan være at han har hatt problemer med å konsentrere seg og tatt den lett veien og svart "vet ikke" i stedet for å prøve. Er ikke uvanlig i den alderen... Be om å få se testen og at de gjennomgår den med deg. Jeg vil tro du har sånn nogenlunde oversikt over hva han vil vite svaret på å ikke, så kan du jo selv se. Jeg hadde en gang en gutt til testing som kom ut på en score med ca 50 poeng. Dette syntes vi alle var veldig lite, og da vi gikk gjennom testen sammen med foreldrene, ble de like forundret som oss, for de var sikker på at dette var ting han kunne. Så vi prøvde en gang til, forklarte for gutten hvorfor det var så viktig at han konsentrerte seg, tok testen på en god dag og fjernet alle momenter som kunne virke forstyrrende og mor lovet han til og med en gave hvis han gjorde så godt han kunne. Dette gjorde utslag, og han endte faktisk opp med godt over gjennomsnittet. Så ikke ta det for gitt at disse resultatene stemmer, for det tror jeg neppe de gjør. Så lenge han er normaltfungerende, kan han umulig ha en score på 30.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2007 #8 Skrevet 12. april 2007 Men er det ikke sånn at denne testen går på tid også? Slik at dersom man bruker lengre tid så blir dette trekt i fra med poeng? Kan ikke dette gjøre utslaget? Han skriver i tillegg veldig sakte og bruker veldig lang tid på å løse oppgaver på skolen. Er så redd for å få en diagnose som er feil, men samtidig ønsker jeg at den skal oppdages dersom det er riktig. Men de tar vel flere tester på BUPP for å teste han videre i utredningen eller? HI
Maud Skrevet 12. april 2007 #9 Skrevet 12. april 2007 Jeg synes det er rart hvis han skårer så lavt som 30 og du oppfatter ham som en ganske vanlig gutt på 10 år bortsett fra at han har dårlig konsentrasjon. Noen av oppgavene går på tid, der kan det slå ut at han har dårlig konsentrasjon. Andre oppgaver handler mer om kunnskap "Hva heter ungen til kua?" og forståelse "Hvorfor må vi holde det vi lover?". Det er regneoppgaver som krever at barnet får med seg det man leser opp og kan bruke tallene til regning etterpå. Det krever konsentrasjonsevne. Fikk dere se resultatene i form av en kurve? Gjorde han det bedre på noen oppgaver enn andre? Hvis jeg hadde jobbet i PPT (noe jeg har gjort i noen år) og testet en 10-åring som presterte så svakt, ville jeg tenkt at testen var gjennomført feil. Hvis ikke hadde dette barnet så store problemer at det burde vært fanget opp allerede tidlig i barndommen. Et så svakt resultat tilsvarer at man er psykisk utviklingshemmet og det er vel ikke sønnen din?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå