Anonym bruker Skrevet 12. april 2007 #1 Skrevet 12. april 2007 Jenta mi er akkurat fylt 3 år, og er veldig opptatt av bokstaver. Hun kan nesten alle bokstavene (vet hvilke som hører til hvilket navn osv, f.eks B for Bjarne). Hun kan også finne andre ord enn navn: "ballong, bjørn, ball - alle begynner på B", kan hun si. Hun kan skrive noen bokstaver. Og hun kan sette sammen bokstavkjeks til et par ord, f.eks SOL og OST. De to ordene kan hun lese hvis hun ser dem på papir. Og sitt eget navn selvsagt. Jeg lurer på om dette er vanlig for en 3-åring? Alle rundt henne skryter jo av hvor flink hun er, men dette er vel besteforldre og andre programforpliktet til å mene uansett, hehe ps: anonym nå for ikke å bli stemplet som skrytekjerring...
Lykkepiller Skrevet 12. april 2007 #2 Skrevet 12. april 2007 Jeg begynte å lese når jeg var fire år. Brukte å lese for de andre ungene i barnehagen, hehe... Leste og skrev veldig godt når jeg gikk i første klasse.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2007 #4 Skrevet 12. april 2007 ja dette er tidlig men, er hun trent til dette tidlig? eller har hun løst gåten selv? er hun trent til det tidlig ville jeg være forsiktig. ikke presse henne jeg syntes da dette er urovekkende. men om hun har knekt koden selv er dette flott noen barn er tidligere ute enn andre. ikke press henne, la henne leke med det selv og vær flinke til å lese for henne liker hun å leke med ord og bokstaver lek med henne uten å presse henne. du trenger ikke svare på spørsmålene for meg de er ment som en påpekelse fordeg. små barn kan lære mye men de kan glemme det fort igjenn og må lære det på nytt. det er ikke farlig. hilsen en pedagog.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2007 #5 Skrevet 12. april 2007 Takk for svar Vi er forøvrig på samme linje der. Å presse barn til slik læring blir helt feil. Jenta vår har løst gåten selv. Hun begynte tidlig å spørre "hvem sin bokstav er dette" osv, og elsker bokstavkjeks. Både jeg og pappa'n har vært veldig bevisste hele veien på at dette skal skje på HENNES premisser. Vi tar ikke opp temaet med mindre hun selv bringer det på bane. Men både jeg og faren var tidlige lesere selv, og hun har blitt lest for siden hun var baby. Hun er glad i bøker, og blir blant annet belønnet med lesing hvis hun er "flink" (dvs sitter rolig ved måltidet osv). Jo flinkere hun er i løpet av dagen, jo lengre eventyr får hun på sengekanten. (vi tar aldri VEKK eventyret hvis hun ikke er flink, belønning er bedre enn avstraffelse). HI
LadyLuck & Skrevet 12. april 2007 #6 Skrevet 12. april 2007 er litt tidligere enn normalen, men det er jo bare positivt. Lurt å utfordre henne litt, i den alderen elsker de jo å lære nye ting, og jo mer hun kan jo lettere blir det senere med skole etc.
Murmeline Skrevet 12. april 2007 #7 Skrevet 12. april 2007 Bare en liten ting som KAN være negativt med å lære pensum før skolestart: jeg hadde nemlig storesøster og jeg var både lærevillig og nysgjerrig. Men da jeg begynte på skolen måtte jeg følge tempoet til de andre i klassen og kjedet meg veldig. Jeg trodde jeg kunne "alt", og ble derfor lat, med tanke på gode leksevaner etc. Først i 4. klasse måtte jeg lære meg gode leksevaner, inntil da fløt jeg på at jeg kunne mesteparten. Det var et hardt slag i ansiktet gitt;) Skjønner at det er vanskelig å holde igjen et lærevillig barn, men ville bare si at tidlig læring kanskje krever en del oppfølging og utfordringer hele veien, da skolen fort kan bli kjedelig. Sier ikke at det må være negativt altså..
Anonym bruker Skrevet 12. april 2007 #8 Skrevet 12. april 2007 Er heldigvis oppmerksomme på denne utfordringen, siden både jeg og pappa'n hadde det akkurat på samme måten da vi vokste opp. Begge kunne lese lenge før vi begynte på skolen, og regna ut mattebøkene i løpet av et par uker. Heldigvis er skolesystemet bedre til å fange opp også denne typen elever nå enn de var da vi var små HI
Murmeline Skrevet 12. april 2007 #9 Skrevet 12. april 2007 Godt å høre, for jeg kjedet meg virkelig, var sååååååååå mange treginger i klassen altså Ja til tilpasset undervisning!!
Gjest Skrevet 12. april 2007 #10 Skrevet 12. april 2007 Det er tidlig, men du er sikkert også flink til å gi henne lov til å lære når hun har lyst. Niesa mi på 4 kan også ganske mye av alfabetet nå, og hun får også mye skryt...som igjen gjør henne enda ivrigere på å lære mer. Nyt det så lenge barna er interesserte i lære er mitt motto
Meg og mine to skjønne jenter Skrevet 12. april 2007 #11 Skrevet 12. april 2007 jeg fikk laget laminerte bokstaver i bank kort størrelse. ett kort for hver bokstav, det var dør hun fylte 2 år. vi prøvde ikke å lære henne bokstavene såpass tidlig, men hun fikk kortene i leke kassa si. etter fylte 2 år og frem mot 3 år ble hun mer og mer interessert i disse rare tegna. og kunne alle bokstavene før fylte 4 år. da begynte vi også med pluss og minus oppgaver før fylte 5 år. vi lærte henne litt, og senere ville hun gjøre "lekser" selv. vi MÅTTE da lage enkle matte oppgaver til hun. VEL vel, dette var ihvertfall da læreviljen var til stede og nyskjerrigheten var stor................ nå må jeg mase om lekser........... hehe men jeg kan sterkt anbegale at dere enten kjøper sånne bokstaver eller lager selv og låner lamineringmaskin på jobben........... hun eldste er nå ni år og lillesøsteren hennes på 4 mnd, skal etterhvert overta "kortstokket" skriver ut fra datan i bankkort store bokstaver. flere bokstaver på hvert ark senere klippe og putte oppi laminerings plast og laminere de.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2007 #12 Skrevet 12. april 2007 Nei det synes jeg ikke!! Jeg gjorde det i 3 årsalderen, og jeg ble ikke "freud" på skolen, er i dag helt vanlig smart..
rødhette* Skrevet 12. april 2007 #13 Skrevet 12. april 2007 Wow, så flink da! Syns du har all grunn til å skryte av ungen din, jeg!
Anonym bruker Skrevet 12. april 2007 #14 Skrevet 12. april 2007 Takk Ble litt nysjgerrig, jeg vet jo at jeg og søstra mi lærte å lese da vi var 4-5 år, men om dette er vanlig eller ikke har jeg ikke peiling på.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2007 #15 Skrevet 12. april 2007 kjempeflink jente du har. Jenta mi er 1,5 år og hun kan plukke ut 5-6 bokstaver som hun vet er sin, pappa sin, min osv.. Kjempeartig. Hun skjønner jo selvfølgelig ikke hva en bokstav er engang,da.. Men suger til seg alt vi sier og elsker å lære nye ting hele tiden..En misunnelsesverdig hukommelse:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå