Gå til innhold

dele permisjon når han jobber og jeg studerer

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

hei, vi venter vårt andre barn og denne gangen har jeg tenkt å studere bare 50% det første året, altså ta ut 50% permisjon og få 50% fødselsstipend fra lånekassen og da 50% lån.

min mann vil jobbe 50% slik at han jobber 2/3 dager i uken.

altså at han også har 50 permisjon-

er det noen som veit om dette er lov? at han tar gradert uttak, men bare de første året, slik at jeg også kan redusere studiene mine?

er det lurt, vanlig eller liknende å stille opp på trygdekontoret for å ha en "samtale" med dem?

tusen takk hjertlig tusen takk om noen gidder å svare meg..

Fortsetter under...

Heisann..

Jeg er i akkuratt samme situasjon som deg. Vi var nede på trygdekontoret og snakket med dem, for å se hva vi kan gjøre, noe som viste seg å ikke være så veldig lurt. Det er lurt å ha alt klart på forhånd for hvordan du vil ha det. Ellers finner de ikke løsninger som er passende for deg. Vi fikk beskjed om at eneste mulighet for at jeg kunne fortsette som student var at da måtte jeg være 100% student, eller 50% student og jobbe resten 50%. Kun da fikk mannen min være hjemme, og da 100%. Men jeg ville anbefale deg å gå ned på nav og si at det er slik du vil ha det. At du er hjemme 50% og han de resterende 50%. Stå på ditt.

hei! jeg er hovudinnlegger- og før jeg leste dette var jeg hos trygdekontoret(bergen) og snakket med dem og fikk akkurat samme svar som deg. syns detter virker veldig urimelig, da studie ikke blir likestilt med jobb. jeg kjent at jeg også blei lei meg,(sikkert litt hormonell ja) og klarte ikke å diskutere så mye når jeg var der. dersom mor hadde vært i arbeid og far hadde studert da kunne en delt det slik en ville,om jeg forstår det riktig, så dette er jo veldig kjønnsdiskriminerende i forhold til de svangerskapsukene som det så fint står kan delest fritt mellom far/mor.

hva kommer dere til å gjøre da?

Vil bare slenge meg på i denne tråden for å si at jeg også er i samme situasjon: far jobber, jeg studerer. Vi ble ganske sjokkert over hvor kjønnsdiskriminerende systemet er mot mannen. Jeg trodde menn og kvinner hadde like rettigheter i Norge, jeg :o) Siden jeg studerer og altså ikke jobber, får han bare 29 uker permisjonstid. (Jeg hadde fått full permisjonstid dersom jeg hadde tatt permisjon.....helt merkelig regel - samfunnet vil åpenbart ha kvinnen hjemme og mannen på jobb. Vi taper en MASSE økonomisk på at han er hjemme så jeg får fullført studiet mitt.) Og de første 6 ukene etter fødselen får han ikke støtte, selv om det altså er han som skal være hjemme med babyen, mens jeg skal studere.

Greit nok at kvinner flest velger å være hjemme den første tiden, men det bør da være lov å velge at mannen har hovedansvaret, og da bør han også få støtte fra han tar det ansvaret....synes jeg, da. Så vi må altså leve billig det neste året.....

hmmm... jeg er i samme situasjon: jeg studerer og far i jobb.. jeg forstod det slik at de seks første ukene er mine uansett( det er vel for å få igang evt amming og ro for barnet i den første tiden) og etter det har far 29 uker med full lønn.. og pga at jeg er student får vi engangsstønaden i tillegg:) synes dette er en relativt grei ordning bortsett fra at far bare får 29 uker da.. men vi har vært så heldig at det klaffer veeeldig!!han er lærer og får da to uker fødselsperm + at det klaffer slik med termin at han har perm frem til sommerferien og da har vi fri begge to! jeg er også så heldig at jeg har kun to dager med tre timer forelesning i uka før jul og 1 dag i uka etter jul:)så da blir det mye tid til kos!! det er heller ingen av forelesningene som er obligatoriske så da går det bra å lese hjemme de seks ukene..

jeg vet forresten dette pga at jeg kjenner ei som har gjort det samme.. er vel litt værre for de som evt har "full timeplan"..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...