håperpå7 Skrevet 11. april 2007 #1 Skrevet 11. april 2007 Jeg melder meg på her. Jeg er 38 år og prøver å få en unge til. Jeg hadde SA for 1 mnd. siden, men skal stå på videre. Jeg har en del spørsmål angående duotest til dere som har tatt dem: Går det an å få et definitivt svar på at fosteret har et kromosomavvik, eller vil man alltid få en "diffus" sannsynlighet for at så er tilfelle? Er det trisomi man tester på? Hvor tidlig kan man tidligst få svar på en slik test? Hva er deres erfaringer med testen og den genetiske veiledningen som man får (eller?) i forbindelse med denne? Er denne veiledningen til hjelp synes dere - blir man klokere? Jeg synes det er vanskelig å bestemme seg for om jeg ønsker test dersom jeg blir gravid og lurer på om det klokt/uklokt å ta testen når jeg ikke vet hva vi skal gjøre i etterkant. Er takknemlig for svar/råd.
Gjest Skrevet 12. april 2007 #2 Skrevet 12. april 2007 Hei, og velkommen hit som prøver Jeg hadde en MA for en måned siden, så vi er omtrent i samme situasjon. Ang. duotest så mener jeg det først og fremst er trosomi man tester på, men inne på "gravid i moden alder" kan de svare deg mye bedre på dette spørsmålet. Der er det mange som har gjennomført den. Jeg syns også det er vanskelig å bestemme seg for hva som er riktig å gjøre. Vet ikke om jeg hadde greid en senabort, så derfor er det kanskje lurt å ikke utsette seg for dilemmaet heller...? Samtidig vet jeg ikke om jeg hadde orket ett barn med store funksjonshemninger heller, særlig fordi mannen min sliter noe med helsa. Vanskelig! Jeg fikk tilbud om ul i uke 12, der de skulle sjekke bla. nakkefold, men det var uten den blodprøven som man bruker å ta ved duotest. Om resultatet av den ul`en var mistenksom kunne jeg få fostervannsprøve. De ville da sette meg på venteliste for prøven, og så fikk jeg tenke i mellomtiden om jeg ville ta den eller ei. Masse lykke til!
nicco Skrevet 12. april 2007 #4 Skrevet 12. april 2007 Jeg svarer jeg, selv om jeg ikke hører til her lenger, var fast inventar i ett år. Nå er jeg 23 uker på vei og har vært gjennom alt du lurer på. For det første er jeg 43 år. Vi har 5 barn fra før og det er noe vi må ta i betraktning når vi velger å få et til. Kan vi på noen måte unngå å få et barn med store avvik, så ønsker vi det. Samtidig vet vi at det uansett vil være vanskelig. Jeg var gravid for 3 år siden også, og da var det ikke tilbud om duotest i Norge, det kom først sommeren 2005. Den gangen takket jeg nei til fostervannsprøve, turte ikke pga risikoen for å abortere et friskt foster som følge av testen. Nå hadde vi bestemt oss for å ta duotesten. Hvis den viste en høy risiko, så ville vi gått videre med fosstervannsprøve, evn. morkakeprøve. Duotesten er først og fremst en risikovurdering, du får et svar som sier med 90% sikkerhet hvor stor risiko du har for et barn med kromosomavvik. Fostervannsprøven er tross alt 100% sikker. Derimot er duotesten helt uten risiko. Det er kun 4 steder i Norge som utfører testen, og hvis du må reise det stykke, så dekker folketrygden reise og evn. opphold. For mitt vedkommende, så fikk jeg ta både ul og blodprøve samme dag pga lang reisevei. Alle må gjennom en genetisk veiledning på forhånd. Jeg var godt orientert, og det forsto legen som ga veiledningen, så jeg hadde mulighet til å komme med spørsmål om ting jeg lurte på. Tror du får svar på alt du lurer på ved en slik veiledning. Etter blodprøven tok jeg ul. Den viste en nakkefold på 2,6 mm og utifra de målene regnet legen ut en foreløpig risiko basert på alder, lenge på svangerskapet og nakkefolden. 2 uker senere fikkjeg et brev hvor de også hadde beregnet risiko etter blodprøven. Ved duotesten er det to hormoner de måler. Det legene sa til meg, var at hvis ul hadde vist en stor nakkefold, så ville jeg allerede samme dag fått tilbud om morkakeprøve, pga alder, eller fostervannsprøve. Fostervannsprøven kan først tas i uke 15, og du må vente 2-4 uker på svar. Du kan da fort være 17-19 uker på vei før du får et sikkert svar. Hvis du da har bestemt deg for ikke å beholde et barn med avvik, må du søke om senabort, og utføre den, som vil ligne mer på en fødsel, ikke en abort slik som før 12. uke. Dette ble kanskje en del info som du kjener fra før, men uansett. Håper du får tid til å tenke nøye gjennom valgene du har før du står midt oppi det.
håperpå7 Skrevet 12. april 2007 Forfatter #5 Skrevet 12. april 2007 Tusen takk for informative svar! Det hjelper å lufte tanker om et så vanskelig tema, og høre andres erfaringer. Jeg tror at jeg har bestemt meg for å gjennomføre duotest hvis jeg er så heldig å få klaff igjen. Men det finnes en ganske stor grå-sone av svar som vil være vanskelig å forholde seg til. Jeg for min del ville synes det var vanskelig å avgjøre om man ønsker fostervannsprøve hvis duotesten var "ganske" pessimistisk. Jeg satser imidlertid på å være optimist - det er et ordtak som av og til hjelper meg: De fleste bekymringer blir det ingenting av. Lykke til videre med dere!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå