Gå til innhold

Dere som er kvalme !!

Anbefalte innlegg

Jeg var på første kontroll i dag ,er 8+6 uker.

Jeg har vært nesten umennesklig kvalm og fortalte dette til legen.

Da skriver hun ut en resept på en kalmedempende medisin som heter Afipran. Har ikke hørt at man kan få medikamenter for kvalme når man er gravid. Da leste hun opp fra legeboka og den sa at det ikke er påvist fosterskadelige effekter på fosteret men må ikke brukes i 3.trimester.

Hvorfor er ikke dette mere snakket om ? Det spør nå jeg....

Jeg har tatt en tablett i dag og merker stor forskjell!!

det eneste er at man blir litt trøtt av dem, men fy fillern!!!!

Heller litt trøtt enn kvalm hele dagen !!!

Hva med dere jenter ? Har dere hørt om dette?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8935860-dere-som-er-kvalme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

ja jeg har hørt om afipran, men jeg har sjekka opp idet i medisinleksikon og gjort litt undersøkelser på nett. Dette er ikke et bra middel å bruke når en er gravid... En fikk det mye før, men de har gått mer og mer bort fra det da det er usikkert hvordan det påvirker fosteret.....

Så jeg tar iallfall ikke sjansen, heller kvalm enn at noe skal skje med spira;)

det har jeg også hørt at man ikke skulle bruke. Fikk det en periode jeg var kvalm uten og være gravid og da jeg ble gravid fikk jeg streng beskjed om at det måtte jeg ikke bruke. postafen skal man vist nok kunne bruke, det er reisesyke tabl man får kjøpt respetfritt på apoteket og de skal ikke være skadelige, tror jeg heller ville anbefalt deg det. jeg er også som deg umenneskelig kvalm men ingenting virker på meg, kjedelig hehe. Men vil ha kuttet ut de tabl.

Hei!

Jeg sliter til vanlig med migrene og har sterke anfalls-medisiner jeg normalt kan bruke, men pga graviditeten nå er jo de medisinene dessverre utelukket. For å i d hele tatt ha noe å kompensere med fikk jeg utskrevet både afipran for kvalmen, og paralgin forte for smertene. Legen min slo opp i både felleskatalogen samt noen andre bøker og kunne forsikre meg om at dette ikke skulle ha noen skadelig virkning på fosteret.. :)

Har til felles også vært (og ER) plaget m ufattelig kvalme, kommer og går døgnet rundt og sånn har d vært i mange uker nå..stønn.. Og bruker selv afipran ved kvalmen, men synes personlig d overhodet ikke har noen virkning, enten ved svangerskapskvalmen el migrene-kvalmen, så sluttet å ta tablettene selv. Men funker d for deg, så go for it sier jeg. :)

Er 11 uker selv nå, så krysser fingrene for at kvalmen som kjent vil gi seg etter ca 3 mnd hehe! ;)

Hei :-)

Fikk Afipran i forrige svangerskap, uten at de hjelpte noe særlig. Jeg er snart ferdig utdanna sykepleier, og gjennom studiene har jeg blitt lært at Afipran er mest virkningsfullt mot kvalme forårsaket av andre medikamenter, men at det også brukes forsøksvis mot andre former for kvalme - og i ditt tilfelle har de tydeligvis hatt god effekt :-) Afipran kan ved høye doser i 3 trimester føre til forbigående, men langvarige nevrologiske forstyrrelser hos fosteret, og bør derfor ikke brukes i siste trimester. Derimot har Afipran lenge og hyppig vært brukt mot kvalme tidlig i svangerskapet uten at noen skadelige virkninger er påvist (jfr. felleskatalogen.no) I.o.m. at legen (som jo SKAL vite hva han/hun gjør) har foreskrevet preparatet, og at det kun i tredje trimester man ikke bør bruke det, ville jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å ta disse nå når de hjelper deg så godt mot kvalmen. NYT DET!! :-)

Mvh.

Og forresten POSTAFEN bør man IKKE bruke under svangerskapet: Klipper ut fra felleskatalogen:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Fordelene ved bruk av preparatet under svangerskap bør vurderes i forhold til mulig risiko. Bør kun ordineres i laveste dose over kortest mulig tid. Overgang i morsmelk: Utskilles i morsmelk. Preparatet bør ikke brukes under amming.

Annonse

Stakkars deg dolsi,du blir vel helt forstyrra når du får så mange svar og ulike svar.......Ikke lett å vite om man skal ta de.......Jeg hadde ikke hatt peiling,men så deilig at de virker da....

Stol på deg selv og legen din du..

Lykke til.

Hmm veldig dumt at man får sånne kryssende beskjeder fra legen for legen min snakket med en gynekolog på sykehuset og hun mente at de tabl kunne brukes, men men stemmer det ikke så stemmer det ikke. jeg bruker de iallefall ikke. Viktigste er at man gjør det man selv føler er riktig:) Lykke til

Takk for alle svar!

Har forhørt meg litt ,med en ambulanse sjofør(Broder`n) som sier at det ikke er farlig å bruke i graviditet om man bruker dem som man skal.

Han gir dette til pasientene sine. Det samme sier en sykepleier(nabo) også. Jeg hørte jo selv hva som ble lest opp av legen og har jo lest hva som står på glasset.Men synes at det er flott å høre hva andre vet om dette.

Dette er mitt 3. svangerskap og synes at det er litt rart at jeg ikke har hørt et pip om dette før. Ikke det at jeg er noen ekspert som skal vite alt , men synes det er litt rart..... :)

Jeg har fått Postafen av legen, som slo opp i et leksikon på kontoret for å forsikre seg om at det ikke var skadelig for fosteret. Dette står også i bruksanvisningen og jeg fikk samme beskjed på sykehuset når jeg var innlagt, at jeg fint kunne bruke det.

Når det er sagt, har jeg bare tatt et par som jeg øyeblikkelig har spydd opp, så har ikke brukt dem mer rett og slett fordi de ikke har funket.

Jeg har prøvd alt mulig. Hadde et par fine dager når jeg kjøpte Seabands, men det varte bare 2 dager før spyinga fortsatt. I går hadde jeg min dårligste dag hittil, jeg kastet opp 5 ganger. Alt jeg drakk/spiste kom opp igjen. Nå er jeg 10+5, og jeg håper at alt er over om et par uker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...