Gå til innhold

Forvirret

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å finne en babyvogn har begynt å fortone seg som en stor jungel for meg..eg er førstegangsfødende og prøver å finne ut hva slags vogn eg har bruk for. Jeg vil ha en vogn som er god og lett og trille. Siden jeg har et handikap trenger eg en vogn som er liten og lett å legge sammen når eg skal inn i bilen...eg har ikke så god peiling på 3 hjulinger eller 4 hjulinger. Er det noen som har noen tips til meg om hva modell og sånn som kan være en god ide?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

KOmmer litt an på hvilke andre kriterier du har. Er det viktig for deg å kunne ha barnet begge veier for eksempel?? MAnge av de letteste trehjulingene har kun forovervendt sportsvogndel, det betyr at barnet gjerne må sitte framovervendt fra de er 6-7 mnd. For noen er dette litt tidlig...

KOmmer også an på om du går mest tur i ulendt terreng eller mest på asfalt/i kjøpesenter.

HAr noen tips:

Teutonia Mistral er en liten og lett firhjuling med forholdsvis god demping. Fungerer godt på de fleste underlag. Veier 11 kg. Tror du kan få den som både duovogn med egen babybag eller som kombivogn med softbag i sportsvogndelen (men er ikke helt sikker.....)

Vet at han som har Babyutstyrsforretningen på Nøstet snart skal ha opphørssalg, han forhandler Teutonia så mulig du kan gjøre ett kupp der =) Selges ellers på de aller fleste babybutikkene i Bergen.

Har ikke denne vognen selv, men lånte en 1 mnd tid da vogna vår var på reperasjon. Likte den veldig godt!!

Emmaljunga City Cross har også fire hjul og er en vogn som får masse skryt. Er også en av de minste og letteste firhjulsvognene. Veier vel rundt 12 kg. Vet lite om vognen, men mange her som har den, så du kan sikkert få litt tips!! Selges både på babykos, Reflex på Nordås/gullgruven-Åsane og simobutikken i c.sundtsgate/Åsane (liamyrane tror jeg...)

Bugaboo - hører mye rart om denne vognen, men de fleste som har den skryter veldig!! Den er liten og lett, vet ikke akkurat hva den veier, men tror det var rundt 10 kg. Har stooor babybag (90 cm) og vendbar sittedel. Framhjulene er svingbare, så den er veldig god å trille på kjøpesenter osv. Du kan kjøpe ekstra vinterhjul til som brukes i snø og på ulendt terreng. Med disse hjulene blir vogna som en litt mer tradisjonell firhjuling. Tror det er en del her inne som har den vogna, så kan sikkert få litt info =)

Tror Reflex har tatt den inn nå!

HAr selv hatt en One Tree Hill Urban Jungle som jeg var utrolig fornøyd med. En trehjuling som er helt utrolig god å trille. Den er i tillegg lett, 10 kg og utrolig enkel å håndtere. Den blir helt flat sammenlagt, men litt lang. På de nye 2007-modellene er babybagen også blitt mye bedre enn de eldre modellene. Minuset er at den er kun forovervendt og at den ikke har regulerbart fotbrett. Men kan ellers anbefales på det varmeste. Selges på Biteringen på Midttun.

EAsywalker sky har mange av de samme kvalitetene som OTH. Etter min mening har den ikke like god sittestilling, og synest den virket litt vanskligere å legge sammen (men det er sikkert bare meg som klurte veldig,prøvde på butikken =)). Er kun 9 kg, og blir liten sammenlagt. Er også kun forovervendt og har heller ikke regulerbart fotbrett. Selges iallefall på Simobutikken, muligens andre steder også.

TFK joggster twist, samme type vogn som OTH og EW, men er er litt tyngre. I overkant av 13 kg. Blir liten sammenlagt. Er kun forovervendt, men denne har regulerbart fotbrett + stor og god babybag. Selges iallefall på Simobutikken.

Bebe confort high trek - er en dyr vogn, men skal være veldig bra!! Er en lett trehjuling, 8-9 kg. Denne har stor og god babybag, men mindre sittedel enn de andre trehjulingene jeg har nevnt. Fordelen med denne er at sportsvogndelen kan snus begge veier, så du kan ha barnet mot deg. De andre trehjulingene som kan snues er MYE tyngre. Vet ikke hvordan den er sammenlagt. Har god demping. Selges på Babykos (kalfaret).

Vil anbefale deg å kikke litt på nett, og se deg ut noen modeller du vil se nærmere på, greit å ha litt bakgrunnsinfo selv før en går i butikken.Så reise på butikken og der kan du se nærmere på vognen, prøvetrille og prøve å legge den sammen/slå den opp og løfte den. Vet ikke hvilket handikap du har, men kan sikkert være greit å prøve å håndtere de ulike vognene.

Skrevet

Glemte å si at alle trehjulingene jeg nevnte har svingbart forhjul som kan låses, gjør dem utrolig lette å trille, spesielt på kjøpesentre ol.

Om du går mye på ulendt terreng anbefales fast forhjul, fordi låsemekansimen på de svingbare forhjulene kan slås løs om du triller i for ulendt terrreng. Men jeg brukte har OTH mountain terrain, Tfk joggster III og easywalker classic fast forhjul.

Skrevet

Se på barnevognguiden.no - der er det litt lettere å se hva som finnes på markedet.

Siden du har et handikap ville jeg vel anbefale 3-hjuling ettersom de fleste 4-hjulinger er tunge å få inn og ut av bilen. Eneste lette 4-hjuling jeg kommer på er Bugaboo. Har selv en OTH som jeg er veldig fornøyd med. Har ikke bagen, men kommer til å kjøpe den til nestemann. Den er lett å trille og lett å få inn og ut av bilen. Aberet er at den er lang sammenslått.

Skrevet

Tusen takk for mange gode tips :) Skal ta det til etteretning :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...