Gå til innhold

Førskolelærer studenter....

*Urolig*

Anbefalte innlegg

Lyst å fortelle meg litt om studiet?

Hvorfor du liker det, hva som er kjekt osv?

Er det mye undervisning, altså obligatorisk oppmøte? Vet at det bare er ett par forelesninger på andre studier.

Er det masse og tungt stoff...mye jobbing?

Har du vert i praksis? hvordan var det?

jeg har søkt dette til høsten, i bergen. Men egentli så aner jeg inegnting om dette. har aldri vert i en barnehage engang,gikk ikke der som liten heller.! kanskje dumt av meg å velge det da, men jeg liker barn og kunne tenke meg dette...tror jeg :)

Fortsetter under...

jeg er førskolelærer student, første året. begynte pga. at jeg liker å jobbe med barn, og har vikariert både i barnehage og grunnskole.

etter at jeg begynte på dette studiet, har jeg hatt praksis til sammen 6 uker. i høstsemesteret hadde jeg 2 ukers praksis (barnehage og barneskolen, 1 klasse) og for en måned siden var jeg i 4 ukers praksis i barnehage. når du er i praksis det første året, da skal man observere barn. ellers blir du blir man kjent hvordan man jobber og kan jobbe i barnehage. kan bare si at når du er i praksis, du tenker veldig mye pedagogisk.:) eksempel hvorfor har barnehagen disse lekene for barna og hvorfor bruker de disse bildebøkene og hva slags hjelpemidler har barnehagen/ skoletrinnet for barna/elevene som er f.eks. funksjonhemma. så du lærer veldig mye når du er på praksis. det har ihvertfall jeg gjort.

der mye skriftlig arbeid, spesielt etter praksis. da skal det skrives praksisrapport, opptil 20 sider. ellers er det noen obligatoriske oppgaver i de fagan du har det året. men jeg synes ikke at det har vært vanskelige oppgaver og heller ikke tungt pensum.

jeg skal ihvertfall fullføre disse 3 årene, men siden jeg har termin i mai, så må jeg ta ett fri år. men har tenkt å ta 2 fag nu i høst, hvis barnet "tillater" det. dette studiet er spennende, syns jeg. hvis ikke du vil jobbe i barnehage etter endt utdanning, så kan jo du arbeide på barneskole (1-3 trinn, hvis jeg husker rett). ellers så kan du videreutdanne deg, for eksempel spes. ped.

vet ikke om dette hjalp noe, men har nu prøvd i hvertfall..:)

Hei!

Eg går første året på førskolelærer,akkuratt ferdig med mammapermisjon.

Joda heilt greitt studie, men eg hopper av til sommeren,har funne ut at det ikkje er heilt for meg. Trur at ein skal være veldig glad i barn, kan jo bli litt mykje med egne barn, og i tilegg jobbe med barn heile dagene. Men selfølgelig,ein kan jo bygge på og jobbe med andre ting.

Oppgåvene på studiet er heilt greie, kan være litt mykje til tider synst eg sjøl.Litt stress når det er så mykje obligatoriske fag. Kunne godt vært litt friere der.

Har vert i praksis for ikke så lenge siden, var kjempe kjekt, havnet i ein kjekk barnehage, med ein kjekk øvingslærer. Har hørt at noken av dei øvingslærarane kan setta litt for høge krav av og til.

Men du må berre stola på deg sjøl. Likar du barn og tanken av å jobbe med barn er dette nok rett for deg.

lykke til!!

Heisann..

Er førskolestudent 2. året på høgskulen stord. Jeg hadde heller aldri satt en fot innenfor en barnehage før jeg begynte, men det gjorde inngenting. Det var mange som kom rett fra vidergående eller var i samme situasjon som meg.

Å være førskole lærer betyr at en bør være kreativ og glad i barn. Når praksisen begynner lærer en masse, og da er det lurt å ta utfordringene som kommer. Bare hopp rett i det. :)

Lykke til. Det er kjempe spennende og utfordrende.

Er du fra Stord ? Stilig :o) Jeg også...men skal ikke studere på HSH da, trenger å komme meg litt vekk, så jeg har søkt på førskolelærer på NLA i Bergen :)

Ja, kan jo bare hoppe det, er ikke krise viss jeg må slutte fordi det ikke passer for meg.... Men tror egentlig det kan passe =) Jeg er veldig glad i barn....men vet ikke om jeg er så hreativ da...hm...

Noen som vet om det er lett å få seg jobb som styrer i en bhg ? Må man forresten ha etterutdanning for å bli styrer ?) Eller om det er lett å få jobb i skolen ....tenker da me GLSM eller PAPS som etterutdanning, altså 1-4 trinn ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...